En weer ging de bel

Niet dat ik iets met Chinese horloges heb, maar aangezien ik toch niet zo ontevreden ben met de Alphaatjes en omdat ik misschien vroeg of laat wel wat vervangstukken nodig zal hebben voor de ST 19 van de Seagull re-issue, dacht ik vorige week zo…

En vandaag, zes dagen na de bestelling, is ie toegekomen. (Haters van replika’s of “hommages” en doorwinterde Rolex fans, gelieve NU uw ogen te sluiten… :smiley: )

Enkele eerste, snelle fotootjes:

En waar het me dus om te doen is:

Toch nieuwsgierig, een paar toeren opgewonden en dus meteen maar even op het meettoestelletje gelegd:

Kroon onder:

en ook dat mag er wezen:

En dat allemaal voor zo’n 80 Eurootjes, tja…

Een kleine Toost dus op Chun Fung Chan… :slight_smile:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Morse ik vind het een leuk horloge hoor (tu)
Zelf zit ik aan de Daytona versie te denken.

Vraagje over dat meettoestelletje over hoeveel afwijking praat je dan als je de cijfers ziet op de display.
En kan je met dit meetapparaatje je horloge nauwkeuriger afstellen?
Stel dat hij 2 minuten voorloopt per 24 uur wat zou je dan verstellen in het uurwerk en hoe zou je dan de meetapparatuur gebruiken?

Helemaal niet mis, Morse ! (tu)

Voor mij hoeft er al lang geen “kroontje” meer op de wijzerplaat ! :smiley:

Mooie apparatuur heb je Morse. Via het net aangeschaft? Enne, als dat zo is mag ik dan ook weten waar?

@ 2006: De grafiek toont de afwijking per dag (in dit geval dus +1 sec/dag in horizontale positie en + 3 sec/ dag met de kroon onder). Daarnaast is de zgn “symmetrie” aangeduid (de mate waarbij de balans mooi symmetrisch rond z’n rustpunt draait).

Dit toestelletje toont echter geen amplitude (= een basistoestel).

Het toestel is inderdaad bedoeld om de gang (door meten van correct tijdsinterval) van het uurwerk af te regelen.

Als je die gang wil bijregelen, dan doe je dat in eerste instantie met de compassleutel (raquette). Het basis-idee is dat je het uurwerk versnelt door de spiraal in te korten en vice-versa.

Ik zet hier een link voor een heel interessante PDF hierover (echt de moeite om te lezen):

http://www.witschi.com/e/produkte/?sub=6&cat=11

@ Jurgen:

Uiteraard mag je dat weten (ik vermoed dat je de Timegrapher bedoelt):

http://www.timegrapher.com/english/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

De mijne is het basismodel en voldoet voorlopig prima voor simpele metingen (spijtig genoeg geen amplitudemetingen). Ben wel zinnens om me binnenkort een professioneel model aan te schaffen (nog even doorsparen ! :wink: )

De verkoper is Lullus Werner, correct en absoluut te vertrouwen.

Met Informerende Groeten,

Morse.

Dat uurwerk ziet er best leuk uit! Ik draag m’n Alpha Sub ook nog geregeld en ben er best tevreden mee.

Groeten, Tom Vreeken.

Ziet er wel goed uit dat horloge!

Wat is de buitenste diameter van het horloge zonder de kroon erbij?
Op de site van alpha vind ik 39,5mm
Maar nog een ander model daytona meet 44mm , vond ik op de website
Kun je even duidelijkheid scheppen hieromtrent?
Groeten

Leuke Alpha! Ik hoop er binnenkort ook weer één te ontvangen. Voor dat geld kan je ze soms gewoon niet laten liggen.

Ziet er goed uit, maar kun je meer van de band / sluiting laten zien?
De band van de Alpha is bij de sluiting niet echt strak of sterk…

Gewoon even bij buigen en het zit allemaal weer prima.

Hij blijft in ieder geval wel dicht zitten…:wink:

@ BBOP: Deze meet exact 39,2 mm zonder kroon.

MVG,

Morse.

Leuk hoor, dat uurwerk ziet er toch wel fraai uit. Heb je zelf het uurwerk gereguleerd voordat je deze resultaten kreeg, of was dat “out-of-the-box”?

Highstreet Schreef:

Heb je zelf het uurwerk gereguleerd voordat je
deze resultaten kreeg, of was dat
"out-of-the-box"?

Out-of-the-box uiteraard, anders is dat geen verrassing. :slight_smile:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

80 euro ! is dat de prijs van een alpha… ? mooi horloge trouwens

Hé Morse leg die Seagull 1963 is op dat meettoestel.
Ik ben benieuwd hoeveel hij afwijkt.
De mijne loopt 15 sec. p/24 uur voor.

gefeliciteerd met je Alpha Morse! ook mooie foto’s trouwens.
Leuke apparatuur heb je voor een “amateur”. Gezien je collectie is dat inderdaad wel een handig hulpstuk!

Groet Arno.

Hmm, dat Alphaatje is leuk…(tu)

Ben eigenlijk meer onder de indruk van je apparatuur.
Ik doe het nog met een ouderwets, schrijvende timer maar ben voornemens om tzt te gaan “upgraden”.

Naast de apparaten in jouw link ben ik ook aan zoiets aan het denken http://pczw.uhren-mikl.com/index.php?PC_Zeitwaage

Die PC zeitwaage lijkt mij een heel efficiënte oplossing en ook een heel rationele keuze als je de kosten in acht neemt…

Ik had 'm voordien ook al gezien en het ziet er prima uit.

Voor dezelfde functionaliteit betaal je bij de goedkoopste Timegrapher al gauw zo’n 800 Euro en bij Witshi nog veel meer.

Persoonlijk hou ik meer van een “dedicated” toestel, maar dat heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat ik m’n “werkplekje” een beetje computer-vrij wil houden.

(het “one-addiction-at-a-time”-principe :smiley: ).

Maar je hebt gelijk: als je er rationeel over nadenkt is zo’n pczw eigenlijk een zeer logische keuze.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.