Volgens de specs:
“- Heated-Enamel dials with applied indexes and RZE logo”
Ik dacht dat het eenvoudigweg minder hard gebakken was of iets in die geest. Het zal niet gewoon verf of andere lak zijn, want waarom dan de distinctie maken. Ik zou graag gedetailleerde opmerking hebben van iemand die het weet. Nu ik er verder over nadenk, dat iets onregelmatige oppervlakte bij de Seiko foto’s, dat lijkt aan te geven dat deze wijzerplaat niet is gepolijst na het bakken, maar bij veel emaille wijzerplaten wordt wel gesproken van polijsten na het bakken. Hoe zit dat dan?
Ja precies, misschien wel heet, maar niet ‘zo’ heet. Ik ben benieuwd naar de technische kennis, maar nu even niet in staat/beschikbaar zelf na te zoeken
Yokosawa San doet niet aan polijsten.
Dat doen ze maar lekker ergens anders.
Nee precies, dus is dat dan misschien deel van het verschil in de processen? Een email dat met enorme hitte zo egaal mogelijk wordt afgebakken en een email dat sintert bij lagere temperaturen en daarna wordt afgeslepen tot het gewenste effect? Hoe dan ook, dat is dan ook niet gewoon verf of lak. Speaking of which: is er een explicit verschil tussen verf en lak? Of is lak noodzakelijkerwijs glimmende verf?
Deze wordt 150 graden
Deze lijkt emaille…
https://trixxcreatief.nl/gebruiksaanwijzingen/colorall-koud-emaille/#:~:text=Wat%20is%20Koud%20Emaille%3F,A%20in%20kleur%20B%20druppelt.
Omdat het een speciaal type verf is dat beoogt op echt emaille te lijken.
Je stelt een hoop vragen die Google of ChatGPT prima voor je kunnen beantwoorden.
Daar doe ik niet aan, en zoals gezegd, voor Google even geen tijd
Overigens is er dan dus nog een verschil tussen email dat wordt glad geslepen of gepolijst en email dat dat niet wordt.
Vragen vragen vragen.
De vraag stellen duurt even lang als m inkloppen bij Google lijkt me…
Dus je het voetvolk het even voor jou uitzoeken?
Ik snap de backlash niet helemaal. Als onderzoeker weet ik maar al te goed dat iedere vraag wedervragen oplevert en het precies uitzoeken een behoorlijke tijd in beslag kunt nemen. Natuurlijk zijn er mensen die na een resultaat al opgeven of voldoende vertrouwen hebben in AI. Voor mij was het voornamelijk van belang door ten eerste het feit dat vele horloges als email worden verkocht en ten tweede de reactie over verf. Dat roept dan vragen op en mogelijk zijn er dus zelfs nog vragen te stellen bij gebakken email dat wel of niet wordt geslepen.
Ondertussen kan de OP natuurlijk aangeven of vermoedelijke epoxy hars ook is toegestaan.
Ik snap je wel. Het punt is dat ik het verschil zelf al weet en niet zoveel zin heb om er een lang verhaal over te schrijven terwijl de informatie perfect vindbaar is via het internet. En ja, in dit soort kwesties is ChatGPT doorgaans accuraat.
Je moet de beperkingen alleen een beetje begrijpen.
Wekt weinig vertrouwen voor de ongeoefende gebruiker. Maar ook het eerdere antwoord is waarschijnlijk onvolledig. Voor mij is in ieder geval big niet afdoende uitgelegd wat de verschillen zijn en jij bent (misschien vanwege tijdgebrek) ook niet op alle door mij benoemde bekende (of geclaimde) verschillen ingegaan. Zo blijf ik bij mijn punt dat ik graag zou horen van iemand die het allemaal echt weet. Dat vertrouw ik meer dan een beperkt antwoord met beperkingen van ChatGPT
Of je hoopt dat er iemand is met verstand van zaken die jou graag het antwoord geeft…en dit zonder al te veel moeite kan reproduceren
Ik leer soms ook liever zo, dan dat ik een half uur ga investeren in het zelf leren van dubieuze bronnen op het internet.
Nog beter is het om een boek te lezen van enige kwaliteit
Zet het even op een rijtje wat je wil weten, ik heb net een boek gelezen uit de jaren 60 over emailleren (met glas en oven)
Ik dacht met “cold enamel” meer aan een (kunst)hars die lijkt op The real deal, maar het niet is.
Dan heb je ook nog weer “enamel lacquer” vaak op basis van een type hars, dat ook weer heel erg op het echte “vitreous enamel” lijkt, maar het niet is. Dit zou je gewoon verf kunnen noemen.
Het fundamentele verschil is dat email (vitreous enamel) een laagje glas is dat op een substraat gebakken wordt, terwijl hetgeen waarnaar verwezen wordt als “koud email” een laksysteem is: een mengsel van een pigment, een of ander mengsel van oliën/harsen/synthetische polymeren, en een vluchtig oplosmiddel dat er na opbrengen uitdampt, over het algemeen bij lage temperaturen.
Alles wat bij minder dan pak 'm beet 600 °C verwerkt wordt is dus sowieso geen echt email. De reden dat het vaak wel zo genoemd wordt kan zijn omdat het een gelijkaardig voorkomen heeft, of omdat je er soortgelijke schilderingen mee kunt maken.