Enicar sherpa 600 star jewels

Die is ook mooi! En heeft natuurlijk veel meer waarde voor jezelf omdat hij van je vader is geweest. Dat heb ik ook. Ik ga hem ook poetsen en gewoon dragen👊🏻

2 likes

Het is een erg mooi merk, met kwalitatief erg goede horloges. Helaas zoals veel Zwitserse merken die niet de stap naar ‘premium’ gezet hebben tijdens de snelle opkomst van goedkope quartz horloges in de jaren 70/80 ten onder gegaan.

Dank je wel voor je informatie stefanmol!

Er is sinds kort een mooi boek uit over Enicar. Geschreven door de Nederlander Martijn van de Ven. De opkomst en ondergang van Enicar wordt hierin uitvoerig besproken en het boek krijgt internationaal erg veel lof.

5 likes

De prijs kwaliteit verhouding van enicar was erg goed. Sherpa was zeg maar de sport lijn met waterdichte en stofdichte kasten en goede schok bescherming op het uurwerk.

Enicar was een van de handvol Zwitserse horlogemerken die b. V. Door communistisch China werd ingevoerd.

De vraag was op een gegeven moment zo groot dat enicar zijn eigen uurwerken door andere fabrieken liet bijmaken, deze zijn te herkennen aan een 2 voor het uurwerk nummer op de achterkant. 2160 is dus cal 160 gemaakt door een externe fabriek

Weet u wanneer de laatste service was van het uurwerk? Want zou zonde zijn als een erfstuk enorm veel slijtage op loopt. Met af en toe wat onderhoud gaat hij waarschijnlijk generaties mee.

Dank je wel Elmar2B! Interessant om dat een keer te lezen. Waarschijnlijk is dit horloge nooit schoongemaakt denk ik.

Moet je het schoonmaken door een juwelier laten doen of kan ik dat ook zelf?

Een horlogemaker is te prefereren :wink:

Dat zou ik niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt. :sweat_smile:

Haha ok, dan waag ik mij daar maar niet aan😅

1 like

Kijk ook eens in het speciale Enicar topic in de Vintage hoek, post 114 lijkt veel op die van jou (verschillen: kleur wijzerplaat en andere uurmarkers) :slightly_smiling_face:

1 like

Die lijkt er idd veel op!

2 likes

Mooie Enicar, deze kastvorm is met veel verschillende wijzerplaten uitgebracht. Dit model komt uit de late jaren ‘60. Het openen moet met beleid gebeuren ivm de de constructie van het deksel. Dit is een Super compressorkast wat oa inhoudt dat de deksel met een soort bajonet vastgedraaid wordt. Kun je alleen met de juiste tools. Ik heb dit model zelf ook. De originele stalen band is een unicum en zie je vrijwel nooit.

5 likes

Schoonmaken? Een service is wel een stuk meer dan schoonmaken.

Bedankt Malus65 voor de informatie! Ik had het hele internet al afgezocht naar deze uitvoering maar kon hem niet vinden. Hij is van mn vader geweest en heeft hem waarschijnlijk eind jaren 60 nieuw gekocht. Ik ben er trots op dat ik hem kan dragen nu. Ik vind hem echt heel mooi. Wel even wennen dat ik hem steeds moet opwinden…

1 like

4 likes

1 like

Wat houdt een super compressor kast eigenlijk precies in? Dat hij waterdicht is?

Ik ben nu ook aangestoken door het Enicar virus. Heerlijk!:sweat_smile:

1 like

Hier wat uitleg.

1 like