Enthousiaste verteller over klokken/horloges gezocht voor mijn klas

Beste lezer,

Ik ben een leerkracht van de Vrije school Almere, groep 4. Wij hebben het de laatste weken intensief over de tijd gehad. We hebben de ontwikkeling van wakker worden door de haan, naar de zonnewijzer, zandlopers, waterklokken, tot uiteindelijk de echte klok besproken en verwerkt in onze periode.

Van echte klokken heb ik echter niet zo veel verstand (en niets om te laten zien) en het leek mij zo fantastisch als er iemand met een aantal horloges/klokken een half uurtje zijn kennis zou willen delen met de kinderen als afsluiting van deze periode.

Wellicht bent u zelf wel niet de juiste persoon, maar heeft u kennis van een oud familielid of een kennis die dit met plezier op zich zou willen nemen. Ook dat zou ik graag horen.

Het zou gaan om een moment ergens in de weken tussen maandag 4 april en vrijdag 22 april. Of na de meivakantie dan zou het gaan om de week van dinsdag 10 mei tot vrijdag 13 mei.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Kim
d
ps, Ik hoop dat het niet erg is dat ik deze vraag op dit mooie forum plaats, als dat het geval is dan verzoek ik vriendelijk deze post te verwijderen.

3 likes

Beste Kim,

Goede en leuke vraag hoor. Zelf ben ik helaas niet in de gelegenheid om je hierbij te helpen, maar misschien een idee om een je wat op weg te helpen:

Ik weet niet wat je beoogde lesdoelen hierbij zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat je na de haan, zonnewijzer en de waterklok ook eens de moderne (technische) kant zou willen belichten. Dan zou je kunnen kiezen voor een polshorloge, maar dat lijkt me voor een groep 4 nog niet de meest aanschouwelijke wijze. Wellicht een idee om dan iets te doen met een open staartklok of iets dergelijks (mijn ouders hebben een antieke volledig houten slingerklok (super eenvoudig ding van drie tandwielen, twee gewichten en een slinger) zonder kast eromheen hangen, die zou perfect zijn), zodat je de werking van de gewichten op de tandwielen kunt laten zien, de remming van de tandwielen door de slinger en de overbrenging van het ene tandwiel op het andere, zodat de juiste snelheid wordt behaald om de verschillende wijzers te laten draaien.

Uiteindelijk kun je natuurlijk de link leggen naar een eindproduct met al dat raderwerk kleiner en kleiner gemaakt totdat het uiteindelijk in een polshorloge past, maar ik zou bij het begin beginnen: zo groot mogelijk.

Wordt het meteen geĂŻntegreerd met een lesje techniek. Qua klokken denk ik dat je het beste zo old-school mogelijk moet gaan om het een beetje te bevatten te houden.

Ik hoop dat ik je in elk geval enige richting heb kunnen geven. Succes met je zoektocht en je les!

Groeten,
Wouter

1 like

Almere…dat is wel aan te rijden…en kinderen kunnen zo heerlijk enthousiast zijn…

Vervolgens op de tijd en techniek doorborduren via de atoomklok en Albert Einstein.

Of bestolen van je dure horloges in een van de achterwijken van Almere. Ali B komt er ook vandaan en die is echt gangstah weetjuh!

1 like

Typisch een reactie van een noorderling.

Ik mag het zeggen, ik ben beide (geweest). :wink:

Haha ik ook hoor :wink:

1 like

Jong geleerd…

Hoop dat iemand je kan helpen. Ik ben zelf niet in de gelegenheid om langs te komen.

Mocht er interesse zijn, dan ben ik bereid een klok te sponsoren. Dus Kim, laat maar weten als je denkt dat deze kan helpen bij je les/de presentatie en em wilt hebben. De klok Is transparant zodat je kunt zien hoe het mechanisme werkt. Als er genoeg tijd Is, zou ie misschien zelfs binnen de presentatie in elkaar gezet kunnen worden. Erg gaaf als ie dan op t eind echt tikt.

Voor degenen die ook geĂŻnteresseerd zijn:
http://www.klokkijken.com/shop/nl/productoverzicht/speciale-klokken/tick-tack---the-amazing-clock-kit/
Een erg leuk verjaardags-, sinterklaas-, kerstkado. Leerzaam om klok te leren kijken (maar ook om (zelf) te zien hoe een uurwerk in elkaar steekt, en eventueel gelijk het Horlogevirus over te brengen ;)), een kado wat ik leuk vind om te geven (kenmerkend voor mij ook, aangezien de meesten in m’n omgeving weten dat ik horloge gek ben), en natuurlijk leuk om samen met pappa iets gaafs te maken.

Oh ja, ff disclaimer: let wel op dat ze niet die vrolijk gekleurde onderdeeltje opeten, in hun neus proppen ofzo… :slight_smile:

7 likes

Die klok heb ik!.. Mijn buurjongen van 5 vind em geweldig… !.. en… ik vind em ook geweldig… al loopt ie verre van isochroon…
slaat elk kwartier en heeft een gangreserve van een uurtje of 6…

1 like

Is ook geen klok om de tijd mee bij te houden. Staat volgens mij ook bij de disclaimer :wink:

Nou… hij wijkt in die 6 uur niet heel veel af… dus… je kunt em wel gebruiken als zoon of dochter een vriend(in) over de vloer heeft om te spelen… dan zet je em op tijd… met de mededeling… “half 6 naar huis”…

't leuke is gewoon dat je heel goed kan zien hoe een uurwerk werkt… met al die tandwieltjes…

Tenzij ie dus na zes uur tikken om 5:29 stil blijft staan :slight_smile:

Jan, weet je hoe snel ie in elkaar gezet kan worden? Misschien dat ie dan zelfs nog in de klas binnen de presentatie gemaakt kan worden?

Hallo Kim,

Op youtube staan veel leuke filmpjes over dit onderwerp.
Onderstaande is een goed voorbeeld:

Kunnen de leerlingen het ook thuis of op de mobiel
nog eens bekijken.

Tijdmeting staat aan de oorsprong van bijna alle
moderne uitvindingen.

Motor-auto
Ruimtevaart, satellieten, communicatie, computers.
Maar ook chemie, elektronica en vele andere natuurkundige processen.
Voor de astronomie en het navigeren van bijvoorbeeld schepen en vliegtuigen
is tijdmeting ook onmisbaar.

Grt.

Het is wel groep 4 hè

1 like

Mooi toch? Klokkijken kunnen de dreumesen nog maar amper maar de werking van het horloge leggen ze straks feilloos uit :smile:

Wat geweldig dat iedereen zo meedenkt! Heel erg leuk!

Het idee van jou, Wouter spreekt me inderdaad erg aan, omdat het nog zo mooi inzichtelijk maakt hoe de klok werkt.

Het allerleukste is (denk ik) toch iemand in de klas krijgen die goed kan vertellen/dat met de kinderen ziet zitten…

Maar mocht dat niet lukken dan is zo’n klok van Marnixmoed ook fantastisch! Al bouw ik hem in stukjes op, voor de les zelf hebben we ongeveer 3 kwartier, maar daarna hebben we pauze, en ik ontwerp de lessen zelf dus als ik de dag daarna er ook nog tijd voor nodig heb is dat ook geen probleem. Dan zou ik heel heel erg graag zo’n mooie klok ontvangen als die marnixmoed laat zien. Dat is ook misschien iets wat meerdere jaren te gebruiken is voor verschillende klassen. (zou hij ook weer uit elkaar te halen zijn?)

Ook ben ik erg blij met het mooie filmpje van Drex, heel mooi overzichtelijk en zalig voor de vlotte kinderen die dat thuis ook nog eens willen bekijken.

Hartelijk dank allemaal voor de leuke reacties!

Groetjes Kim

Beste Arie,

Lees ik aan jouw berichtje dat jij eventueel wat voor mij kunt betekenen mbt tot mijn vraag? Het zou heel erg leuk zijn als iemand de kinderen iets over klokken kan vertellen…

Ik hoor het graag.

Groetjes Kim

Jup!.. Ik had je ook een persoonlijk bericht gestuurd…

3 likes

Ehhh, Jan, niet gelijk je freesmachine, werkbank enzo meesjouwen heh. Slecht voor je rug :wink:

Die jan kan er wat van. Heeft al meerdere horloges voor verscheidene merken gebouwd, waaronder de forum Limited van 2015.

2 likes

nee… misschien dat ik mijn Boley onder de arm meeneem… :)… die weegt niet zo veel… :slight_smile:

paar uurwerkjes… (FE 68 , formaatje Duimnagel, en een Unitas 6498-1, formaatje Wekker)…