Ernest Borel

Zijn er hier kenners van Ernest Borel horloges?
Ik heb een oudje in slechte staat waar ik meer informatie over zou willen hebben.

Voila.
Google is your friend :thumbsup:

En bij deze jongens vind je soms ook nog wat
https://watch-wiki.org/index.php?title=Ernest_Borel_%26_Cie.

Hier wat foto’s

Ben heel benieuwd wat jullie er van maken.

Ik had een spiraalachtig iets verwacht…

1 like

Dit is een lastige he.
Hij was van mijn opa. Hij heeft in de jaren 50 veel in het verre oosten gezeten. Ernest Borel heeft in die tijd veel gemaakt voor de Chinese markt.
Maar het kan best zijn dat deze veel ouder is. Misschien wel jaren 20?

Het heeft meer weg van een horloge van eind jaren 40’, begin jaren 50’ met een centrale secondewijzer.

Zo te horen emotionele waarde aan dit horloge, dus opknappen zou alleen daarvoor mooi zijn.

1 like

Zo te zien is het een horloge uit de jaren 40 of begin 50 volgens mij.

Eigenlijk is hij volledig opgebruikt om het zo maar te zeggen, wijzerplaat is behoorlijk kaal en de kast is enorm versleten, buiten dat zijn ook de gaten in de lugs voor de springbars kapot, daarom heeft men aan een zijde een pinnetje erop gesoldeerd, dit pinnetje heeft ook op de andere zijde gezeten maar is afgebroken.

Het zal dus een hoop werk zijn om deze op te knappen maar wellicht wil je hem gewoon zo laten, zou ik wel doen.

1 like

Ik heb nog nooit zo’n kapotgedragen horloge gezien. Erg gaaf! Ik zou hem zo houden.

2 likes

Misschien heeft mijn opa het in de oorlog wel in de modder verstopt in het Jappenkamp, dat kan de verweerde toestand verklaren.

Ik heb een Ernest Borell met 2 x L. Is dat fake? of ?

Ja, denk het wel. Wil je een foto plaatsen?

Dank voor je reactie Harpoen, ben nu in Spanje, zal ik doen als ik terug in NL ben.

1 like

Beste Harpoen, hierbij dat plaatje, weet dat er een andere secondewijzer op moet, maaaar het gaat over de L of LL

Dubbel L staat er wel maar het lijkt mij een overgeschilderde fantasie wijzerplaat (geen Swiss made of minutenstreepjes).
Ernest Borel met dubbel L bestaat volgens mij niet.

Kan je ook het achterdeksel openen om te zien of er op het mechaniek een merknaam staat?

Goed idee, hierbij de plaatjes, en daar staat Borel met 1 L? Ziet er wel goed uit van binnen, degelijk en professioneel voor een leek als ik. Ben benieuwd, heb ook gekeken of het mogelijk is Ernest Borel te mailen, bellen kan wel. Wellicht dat ik dat doe om ze dezelfde fotos te sturen? Ben benieuwd naar jouw visie Harpoen ?

Felsa automaat, felsa 690 denk ik. Degelijk uurwerk.
Wijzerplaat heeft dat typische over geschilderde uiterlijk, dat dikke witte.

1 like

Eens, technisch in orde en zelfs nog mooi gedecoreerd ook, maar helaas een overgeschilderde wijzerplaat.
Dat is vooral jammer vanwege de tweede L.

Misschien een ideetje om de wijzerplaat opnieuw te laten opmaken.

2 likes

image

Aan de foto van de achterkant te zien zou het zo maar een gouden kast kunnen zijn… Ik zie 18K 0.750 en een paar merkjes?
Tenzij dat ook nep is natuurlijk. Even laten testen bij een juwelier? In geval van echt goud is het horloge misschien wel een restauratie waard, ook gezien het best mooie uurwerkje wat er in zit. Doodzonde van die wijzerplaat. Maar het kan niet altijd kaviaar zijn. Als je het er voor over hebt kan een professionele nieuwe opmaak van de plaat een wereld van verschil geven.
Succes!

Bedankt Martijn, zie nu pas je reactie, is die Felsa ook door Borel gebruikt? Heb zelfde fotos ook naar Ernest Borel gemaild in Zwitserland, maar nog geen reactie