Ervaring met brushen van kast

Goedemorgen,

Ik heb een Longines Legend Diver waar ik over twijfel om de kast te laten brushen; de huidige hoogglans polijst vind ik weinig spannend. Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht wat voor en na foto’s?

Dank jullie wel!

Pjotr

1 like

Ik heb regelmatig iets gebrushed, stelt weinig voor. Echter hangt het wel af hoe je de brush wil hebben en wat de afwerkingskwaliteit moet zijn.


Dit was ooit hoogglans.

5 likes

Misschien goed dan om te vertellen hoe je het hebt gedaan met welke materialen en tools bijvoorbeeld…

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb al wel een paar topics op dit forum erover gelezen, maar meer ervaringen zijn altijd interessant. Ik overweeg zelf overigens een horloge te kopen waarvan de band veel lichte krassen heeft. 1 van de overwegingen om het wel of niet te doen is of ik die krasjes voor het grootste deel weer weg zou kunnen vegen.

Ik heb m’n plannen iets aangepast. Ipv brushen wil ik de kast laten blasten; aan Dik Wakker gevraagd of den finish zoals deze
https://horlogepolijsten.nl/archieven/517/fortis-b42-chronograph-automatic-alarm-glasparel-gestraalde-eindfinish/ mogelijk is.

Begin toch wel steeds enthousiaster te worden over dit idee.

Beadblasten is bijna altijd wel mogelijk maar hou er wel rekening mee dat als je krasjes krijgt deze dan glimmend er tussenuit springen en extra opvallen.
Ik heb 2x zo’n finish gehad en was er niet dol op.
Zou eerder voor een brush gaan maar op dit horloge zou ik het door een prof laten doen en niet zelf aan de slag gaan met een schuursponsje of Bergeon blokjes tenzij je weet wat je doet.
Dat is leuk voor een Vostok of Seiko mod maar deze wil je gewoon strak houden.

1 like

Voor de bezel van een Royal Oak bij AP gebruiken ze ook gewoon een stuk schuurpapier hoor
en dan losjes met de hand :slight_smile:


super interessant filmpje welke technieken ze allemaal gebruiken

zou het bij je legend diver zeker niet zelf proberen, want dat zou willen zeggen dat je oa de crown tubes en de kroon voor de interne lunette en het glas eerst moet verwijderen

bij een vintage duikhorloge is het me wel al eens goed gelukt (zolang je een manier hebt om de originele hoeken van de kast te bewaren) Oude duiker met wratten

1 like

Zag toevallig gister dit filmpje waarin het met zo’n schuurmatje wordt gedaan.
Dit lijkt me de meest gemakkelijke manier wanneer je het zelf doet.

2 likes

Dit! Kan het zelf slecht hebben.

Eens. Eerst even anders op oefenen kan ook natuurlijk. Het is niet heel lastig, echter is zo’n Longines kast toch zonden om te verprutssen bij je eerste keer.

Persoonlijk zou ik het allemaal laten en voor een horloge met gebrushte kast gaan ipv deze te brushen. Maar ieder zijn ding natuurlijk :+1:

2 likes

Ik gebruik schuursponsjes van hard naar zacht. Als iets heel spannend is, zoals een last knip ik een stukje spons af en gebruik ik mijn vinger. Zo kun je precies je vinger in de richting duwen hoe je de brush wil hebben.

@Pjotr, persoonlijk zou ik de bovenkant van de lugs brushen. De legend diver is natuurlijk een homage aan de skindivers en die waren vaak hooggepolijst vroeger. Door hem helemaal te brushen haal je een van de designelementen weg. Beatblasten maakt het horloge nog minder spannend omdat je dan een mat ding om je pols hebt.

4 likes

Helemaal niet aan gedacht. Dit zou mij oneindig gaan irriteren inderdaad. Dank!

Zeker, geen kans op aarde dat ik hier zelf mee ga rommelen.

Twijfel slaat nu wel een beetje toe. Aan de ene kant ben ik heel blij het horloge maar de hoogglans begint me een beetje tegen te staan; mis iets op de kast ofzo. Weg doen is ook geen optie vanwege emotionele waarde.

To be continued…

3 likes

Misschien karakter?
Veel en ongegeneerd dragen als een echte tool kan ook uitkomst bieden.

Dan krijg je vanzelf een licht gematteerde look, zoals bij vintage longines 7042, waar dit horloge inspiratie van trekt (die waren ooit allemaal strak gepolijst)

Heb 'm al 10 jaar met veel polstijd. Op een aantal butsen na blijft hij echt glimmen… Wellicht de andere kant op redeneren en 'm juist weer helemaal strak laten maken?

2 likes

Fotootje?

1 like

Heb jij zoiets in gedachte, zoals bij de Farer Lander?

Geloof dat dat precies de touch is waar ik naar op zoek ben.

1 like

Heeeeel veel horloges zijn op die manier gebrushed. Ik bedoelde meer of je een foto van je Longines hebt.