Deze kan je wel eens lezen met een flinke portie zelfspot.
Hermès is mooi spul voor een goeie prijs. Zie de Slim en H08. En dat geneuzel over modemerk dit en dat. Kijk naar kwaliteit van het gebodene en dat is bij Hermès dik in orde.
Hermes staat bij mij hoog op het lijstje. Ondanks de naam als modemerk maken ze mooie horloges en zijn de uurwerken echt goed afgewerkt. Meen dat het trouwens niet in-house is, maar boeit me niet echt in deze prijsklasse.
Als je toch dit gedurfde pad op gaat kijk dan ook eens naar Ralph Lauren. Voordat iemand begint te roepen dat dat ook rommel is, kijk nou een, lees je in en zoek online naar een 2e hands exemplaar. Kunt zomaar verrast zijn!
Je kunt alles met een flinke portie zelfspot lezen. Sterker nog, het zou verplichte kost moeten zijn.
Plaatje voor de sfeer. Ik vind deze Polo briljant, van ome Ralph.
Maar het heeft niet het cachet van Hermes.
Smaken verschillen sowieso, waarom ‘vintage 67’ op een horloge graveren? Faux nostaligia
Maar ik ben het helemaal eens met je eerdere betoog. Ik heb de Hermès bekeken die @anon24919669EV een tijd te koop had, en dat was oprecht een interessant en mooi ontworpen horloge. Ik vind ook de GMT daarvan interessant. Net een beetje vreemd, maar wel lekker.
In-house, mode term pur sang.
Hermès gebruikt Vaucher uurwerken en is één van de grootaandeelhouders daarvan.
Semi-in-house. Klinkt nog interessanter
Verder staan er in m’n door @Chlorophyl geposte topic nog wat linkjes over de geschiedenis van Hermès.
Geen uitgekauwde verhaaltjes over een ruimtereisje of het beklimmen van een berg, maar voor de geïnteresseerden wellicht wel leuk.
Iedereen alvast bedankt voor zijn bijdrage. Heb hier en daar wat info kunnen opstrijken.
Ik snap de redenering wel als een merk zijn naam, die grote bekendheid heeft voor allerlei zaken die géén horloges zijn, gebruikt om horloges te verkopen. Even kort door de bocht, als Mora morgen een super in-house microrotor met maanfase uitbrengt dan zouden ze toch best overwegen een andere merknaam onder hun vleugels te nemen of het wordt “dat frikadelhorloge”.
Maar ik zie véél meer lelijke en oninteressante uurwerken van merken die zogezegd wél “echte” horlogemerken zijn. Dus gewoon het beestje op zijn waarde evalueren zonder het merk te bekijken dan maar.
De handel in paard rij zadels stortte voor een deel in door de opkomst van de automobiel. Goede zet van Hermès geweest om anderen markten te verkennen
Wellicht is deze ondertussen al gepost, maar ik vond dit wel een aardig artikel:
https://www.ablogtowatch.com/hermes-slim-d-hermes-review/
Ik zou dit bijvoorbeeld graag dragen, hoewel ik de 39.5mm iets aan de grote kant vind. Had 'm liever in 36-38mm gezien:
Ok dus niet in house
Oké, meneer de expert
Ware het anders dan zouden er meer verkocht worden.
Ben het met me eens of niet, het interesseert me geen zak.
Wellicht geldt hier; “Onbekend maakt onbemind”
Ook een oude discussie, maar in het geval van Mora zou het dan toch echt een FrikaNdelhorloge zijn …
Ik denk bij dat merk niet gelijk aan horloges of kleding maar aan de favoriete geur van mijn moeder. Ik geloof dat ze dit wel “in house” hebben ontwikkeld in 1961.
Frikandellen? Ik denk direct aan de stad in Zweden waar die fantastische messen vandaan komen.
Morakniv. Als die een horlogekast zouden maken zou het vast prima staal zijn. Frikandellen zijn van Beckers. Dat weet iedereen.
Dat is een Duits gehaktstaafje wat een beetje op een Libanese kabob lijkt (maar dan zonder lekkere smaak), wat allemaal niet te verwarren is met een lekkere ouderwetse Nederlandse frikandel.
Uiteraard.
Terug naar merkbeleving: Kijk nu naar Minase. Da’s eigenlijk een fabriek die boorkoppen, beitel-koppen en gereedschappen maakt, maar die toevallig ook heel goed zijn in polijsten, en als ik één en ander goed begrijp zijn ze voor de gein maar eens horlogekasten gaan maken. Dus a propos Mora is Minase net een soort Sandvik die ook maar een atelier begonnen. Ik zou het Sandvik willen zien proberen, want ik denk dat ze het ook zouden kunnen, met Coromant, Seco en Walter know-how.
Ik kan dat wel waarderen. Als jij als tassen- of sieraden-boer iets te zeggen hebt over horloges en je doet briljante dingen, dan heb je op mij een grotere streep voor dan dat je Patek heet en weer met de zoveelste grand complication aan komt zetten omdat je dat al 250 jaar doet.
Nu zit ik niet om disruptie te wachten omwille van de disruptie, maar goed is goed.
Met curry