Laat ik maar beginnen met te melden dat een authentieke restauratie behoorlijk duur is en dat zoiets alleen voor duurdere horloges economisch verantwoord is, dat is in elk geval mijn ervaring bij het aanvragen van prijsopgaves…
Persoonlijk ben ik wel tevreden over een paar wijzerplaten die een aantal jaren geleden zijn gemaakt door Bethge in Duitsland; deze verzilverd de wijzerplaat op de ouderwetse manier (spuit het dus niet met matwitte verf, zoals andere goedkopere “restaurateurs”) en bedrukt de plaat middels tampondruk (zoals ze vroeger ook deden) de goedkopere aanbieders doen zeefdruk, en dat is meestal niet zo strak.
Fotootjes:
De eerste was een restauratieprojekt van een Gotham AS1130 kalenderhorloge, toevallig heb ik nu ook een paar identieke opknappers liggen, waarvoor ik een NOS plaat heb gevonden, mooi vergelijkingsmateriaal dus; middenonder de nieuw opgemaakte plaat:
Ik denk dat een fabriekslogo 100% exact namaken lastig wordt, maar misschien heeft Bethge al een cliché van de bekendere merken.
Later heeft dezelfde leverancier ook nog een wijzerplaat gemaakt voor een Angelus kaliber 240 wekker-polshorloge projekt, dat is heel erg fraai geworden, met de cijfers prachtig diepblauw en dik “vloeibaar”:
Kosten waren (uit het hoofd) Gotham 140 euro (in 2005???) en de Angelus was 220 euro (in 2007??)
Volgens mij was Causemann heel erg goed in originele restauratie, maar op mijn prijsaanvragen heb ik helaas nooit een antwoord ontvangen.
Een aantal niet heel erg goede ervaringen (zacht uitgedrukt) met “wijzerplaatmakers” hou ik maar voor me, dat hoort bij het leergeld van een horlogeknutselaar…

Groet, Paul