Ervaringen met redial club's en gerestaureerde wijzerplaten

Of deze :
http://christian.bourrier.free.fr/
of :
http://www.atelierducadran.com/

Laat ik maar beginnen met te melden dat een authentieke restauratie behoorlijk duur is en dat zoiets alleen voor duurdere horloges economisch verantwoord is, dat is in elk geval mijn ervaring bij het aanvragen van prijsopgaves…

Persoonlijk ben ik wel tevreden over een paar wijzerplaten die een aantal jaren geleden zijn gemaakt door Bethge in Duitsland; deze verzilverd de wijzerplaat op de ouderwetse manier (spuit het dus niet met matwitte verf, zoals andere goedkopere “restaurateurs”) en bedrukt de plaat middels tampondruk (zoals ze vroeger ook deden) de goedkopere aanbieders doen zeefdruk, en dat is meestal niet zo strak.

Fotootjes:
De eerste was een restauratieprojekt van een Gotham AS1130 kalenderhorloge, toevallig heb ik nu ook een paar identieke opknappers liggen, waarvoor ik een NOS plaat heb gevonden, mooi vergelijkingsmateriaal dus; middenonder de nieuw opgemaakte plaat:

Ik denk dat een fabriekslogo 100% exact namaken lastig wordt, maar misschien heeft Bethge al een cliché van de bekendere merken.

Later heeft dezelfde leverancier ook nog een wijzerplaat gemaakt voor een Angelus kaliber 240 wekker-polshorloge projekt, dat is heel erg fraai geworden, met de cijfers prachtig diepblauw en dik “vloeibaar”:

Kosten waren (uit het hoofd) Gotham 140 euro (in 2005???) en de Angelus was 220 euro (in 2007??)

Volgens mij was Causemann heel erg goed in originele restauratie, maar op mijn prijsaanvragen heb ik helaas nooit een antwoord ontvangen.
Een aantal niet heel erg goede ervaringen (zacht uitgedrukt) met “wijzerplaatmakers” hou ik maar voor me, dat hoort bij het leergeld van een horlogeknutselaar…
:smile:
Groet, Paul

4 likes

Dat valt me eerlijk gezegd 100% mee qua kosten

Dank je Paul. Erg waardevolle info. Ziet er erg goed uit, met name de angelus.
Dit is de info waar ik na op zoek was. Ben benieuwd of er nog meer binnen komt vallen. Kosten zijn ook nog te doen overigens.
Ik neem aan dat dit de Betghe is die jij bedoeld:
http://www.richard-bethge.com

Gr men

Dank je. Heb je hier ervaring mee?

Gr. Men

Van beiden nog nooit gehoord en ik moet bekennen dat mijn frans - in tegenstelling tot jouw nederlands - erg heel slecht is zodat ik de franstalige sites links laat liggen. Heb jij ervaring met beiden?

Gr men

Ik niet, maar het zijn de twee namen die altijd boven komen op de franstalige forum. Een horlogemaker van mijn buurt heeft ook met Bourrier gewerkt.

Ja, dat is 'm, ze leverden trouwens keurig binnen de aangegeven levertijd, communicatie was prima.
Wat de kosten betreft hangt het er natuurlijk van af voor wat voor horloge je een wijzerplaat laat maken; dit waren redelijk simpele modellen, de cliché’s van de diverse onderdelen waren waarchijnlijk al aanwezig en de originaliteit was niet echt heel erg belangrijk (het lettertype van het logo hoefde niet precies hetzelfde te zijn); toch was de uitgave behoorlijk groot gezien de waarde van de horloges.

Voor duurdere horloges mag het natuurlijk wel wat meer kosten, maar als je bijvoorbeeld een Breitling Duograph plaat opnieuw laat opmaken, dan telt elk kleinste detail (anders keldert de waarde van het horloge helemaal, verzamelaars zijn zowieso niet dol op redials) en dat zal (denk ik) wel een probleem worden voor Bethge.
Zij moeten dan een cliché maken die ze (waarschijnlijk) maar één keer gebruiken, dat zullen ze wel in de prijs meenemen, als ze het al kunnen / willen; Fausto Perelli in Italie wilde bijvoorbeeld wel wijzerplaten maken als het cliché al aanwezig was, speciale aanmaak deden ze (toen) niet…

Groet,
Paul

1 like

Hallo Bruno,
heb je misschien links naar fotootjes van hun werk, of kun je hier wat voorbeelden plaatsen?
Weet je heel misschien iets van de prijzen die ze rekenen voor het restaureren van een wijzerplaat?
Groet,
Paul

Zoals Paul ook al aangaf krijg ik via de vakhandel http://causemann-zifferblaetter.de door als zijnde zeer goed. Echter zelf nooit werk van gezien.

Gr. Men

volgens mij doet Causemann de wijzerplaten voor de “Facelift” restauraties in het tijdschrift Watching.

Wel nee, ik heb nooit iets voor mij gevraagd, dus kan geen eigen voorbeeld geven.
Voor Bourrier, wat betreft de prijzen, voor zover ik weet, hangt het van verschillende parameters.
Om te werken is er een beeld model nodig, een “plaat” voor de verschillende inken, en een metal dial.
Een model voor een “plaat” die ze al hebben zou het ongeveer 100 € kosten,
een nieuwe model maken kost duurder. En de metal dial komt nog bovenaan als er geen bestaat.
Zij kunnen ook eigen model maken, maar ze weigeren “fake” te maken, dus geen rolex voor een model die niet bestaat bijvoorbeeld.
Maar als je een beschadigd metal dial van rolex hebt is het ok die te herstellen.
Dat is alles wat ik weet, zonder helemaal zeker te zijn. Om beter inlichtingen te hebben moet men hun mailen.
Ik heb hun werk gezien in het boek “Horlogerie francaise” van Bruno Cabanis.

Ik moet zeggen dat ik de voorbeelden van die bedrijven toch wel enorm indrukwekkend vind.

Schitterend vakwerk !!

Mijn 28.10 is via W&V door een Italiaans bedrijf gedaan, ik weet niet of ze daar nog mee samenwerken maar dat zou je kunnen opvragen, ik weet dat ze indertijd een aantal bedrijven hebben uitgeprobeerd en dat ze toen voor de Italiaan hebben gekozen.

Deze 30T2 heb ik van een particulier en is volgens hem in Nederland gedaan, ik weet alleen niet bij wie, sorry

Ik heb het niet echt op redials maar vind deze toch wel netjes gedaan,

Zelf ben ik ook geen voorstanders van redials maar soms is het alternatief beroerder, daarnaast…klant is koning.
Een wijzerplaat van een klant naar Italien sturen vind ik toch wel erg spannend. Resultaat is overigens niets op aan te merken.

Dank voor het delen!

Gr men

Merci

Deze week er eindelijk aan toegekomen om bovenstaande clubs een bericht te sturen. Alleen Bourrier heeft inmiddels gereageerd…in het frans. €250,- alleen zwart - wit terwijl met name het gele van de wijzerplaat heel belangrijk is.
Even afwachten wat de rest doet. Ik hou jullie op de hoogte.

Gr men

1 like

1 vd beste is imo causemann in duitsland

Komt het dichtst bij het origineel, ook met complexe wp’s

Daar heb ik ook een po opgevraagd. Hoor ik id. alleen maar goede verhalen van.