Na de koop van mijn Royce Flying Saucer voor € 75,- inclusief verzending vanuit Zweden ben ik eens in de gedoken.
Zo kwam ik erachter dat de oprichter van het merk de heer Silvan Kocher is. Naast Royce werd door hem ook het merk Eska opgericht, ontstaan uit de beginletters van zijn naam.
Niet meer, lang geleden had ik een doublé Eska Reverso (quartz, maar er zijn blijkbaar ook veel vroeger al Reverso modellen geleverd)…
Nu alleen nog 2 Royce oudjes
Je bent niet de enige. Eska lijkt een merk die in de collectie van HF’ers compleet lijkt te ontbreken.
Afgelopen week mijzelf weer kunnen verblijden met een Eska Tank met mechanisch uurwerk, dial en caseback sticker er nog op voor een fractie van wat je voor een Cartier Quartz betaald
Het merk is bezig met een revival. Er zitten nu twee Fransen achter die Eska nieuw leven inblazen. Ik had dit dus ook onder de Microbands kunnen posten.
De Red Viper is denk ik de meest in het oog springende van hun huidige aanbod:
Doordat ik een NOS Royce ref. nr. 13-19 Chrono handwinder heb gekocht voor mijn bruiloft, ben ik aan het zoeken naar vergelijkbare horloges om iets meer te weten over het juiste bouwjaar. Dan kom je al snel bij het zustermerk Eska uit. Op het forum hier is er in de loop der tijd weinig over gepost, terwijl zo nu en dan een Royce voorbij komt. Logisch, want Royce was voor export, de Eska hielden ze zelf. Eigenlijk zou Eska dus Royces moeten verkopen via hun webshop… maar daar ben ik misschien wat autistisch in, ha!
De logo’s van het handschoenenmerk en de horloges verschillen overigens qua lettertype.
Op Vinted staat nu een full box set van de uitverkochte Eska Amphibian 250 Red Viper te koop voor ~250 euro onder de adviesprijs. Waarschijnlijk kun je met een goed bod nog wel wat omlaag. Geen geld voor zoveel schik.
Het horloge staat nog wel op mijn wishlist, maar niet meer in de top 3 shortlist (voor een nieuwe, ongebruikte Exit Watch). Dus ik pas. Blijft wel vet! Hopelijk belandt hij hier op Hf.