Vintage incoming (Deel 2)

De Nidor die ik heb zit een Buser 316M uurwerk in zoals op het papiertje te lezen is maar de Nidor die onderweg is weet ik nog niet. Deze lijkt mij wel anders dan wat ik mijn al aanwezige Nidor zit vanwege de andere text op de wijzerplaat.
Ik denk dat het dezelfde is die jij net verkocht hebt.

25 likes

mooi, zéér mooi :star_struck:

1 like

Thnx.
Kan niet wachten tot ie er is :smile:

1 like

Radiant “Polerouter”

18 likes

Eska Overzised Calatrava

Bij de Radiant hierboven waren geen woorden nodig, dat is een gevalletje instant love en een traktatie voor mijzelf. De nieuwe incoming behoeft wel enige uitleg. Misschien geen verrassing voor de lezers van Eska Only. Hier was ik al een tijdje naar op zoek, om naast mijn Royce chronograaf te mogen pronken. Niet alleen in de vitrine als hij straks helemaal netjes is, maar ook solo om de pols natuurlijk. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik nu al zo’n Eska zou vinden, dit was echt een zoektocht- en spaarplan - voor de langere termijn.

Er zijn overigens nog twee zeer fraaie Royce herenhorloges onderweg, maar die zijn bedoeld om weg te geven. Daarover eind juni meer. :shushing_face:

13 likes

Dat is een mooie! Wat is de maatvoering?

1 like

Thanks! 34,5 mm in 't rond.

1 like

Netjes :ok_hand:

1 like

20 likes

Dat is een leuke timex :+1:

1 like

12 likes

Mooie vondst, de plaat ziet er nog goed uit, zal wel radium in zitten, ik zou daar niets aan doen, zolang het in de kast zit is er niets aan de hand. Die paar zwarte korreltjes op de plaat even eraf halen met Rodico en de kast over polijstborstels, dan wordt het een prachtig horloge. En 40 euro is een koopje.

1 like

Vandaag is Svalan over de schutting binnen gekieperd in een hele grote doos, typisch de wijze hoe in Zweden spulletjes worden ingepakt, ik zie van alles binnen komen, mooi toch.

Ik ga proberen hier weer een mooi horloge van te maken, we zullen zien.

Ik heb de plaat bekeken, het knetterde ontzettend tot boven de 45, ik had gehoopt dat het losse troep zou zijn maar het is oxidatie, roestvorming op de plaat, ik kan daar weinig aan doen. Ik zet het weer in elkaar en zal de kast opknappen en de wijzers misschien opnieuw lummen.

12 likes

Yep, knetterdeknetter van de Geigerteller. Maar dat was verwacht :smile:

De kast was oorspronkelijk chroom! Er schiet gewoon bijna niks van over, blote messing rondom buiten de hoekjes en kantjes.

Dus dat wordt sowieso eerst in een elektrolyse chroom strip badje. Daarna misschien proberen terug een laag koper en dan nikkel op te leggen maar dat moet ik eerst nog een paar keer goed oefenen op slopers.

Polijsten is nog altijd armoe troef hier, ik krijg het maar niet goed met mijn Chinese polijstpasta en de dremel.

6 likes

HBM koop je voor weinig een polijstmachine, ik heb er nog 1 staan die zit in de doos, ik heb wel de borstels in gebruik genomen, maar die machine mag je voor 5 tientjes hebben.
Ook polijst blokken van HBM zijn goed. Dremel gebruik ik niet, vind dat niet fijn werken.

1 like

Ik gebruik een dremel en Commandant 4 en dat werkt tot nu toe perfect.

De plaat is aangetast door radium en wat je ziet is oxidatie, roestvorming, hier is weinig aan te doen. Ik heb de plaat schoongemaakt en de kast behandeld en een nieuw glas erin gezet.
Ik krijg het niet beter zoals het er nu uit ziet, de wijzers zouden nog opnieuw gelumed kunnen worden, dat doe ik op een latere datum, tegelijk met een servicebeurt.

9 likes

Oud Rado werkje op de kop getikt voor weinig, ben benieuwd

9 likes

Weet je hoe je dat moet doen?
Ik heb hier een link waar je kunt lezen hoe je dat het beste kunt doen.
De methode van Koos lijkt me het beste, in het laatste bericht staat hoe Koos het doet.

Chroom verwijderen door elektrolyse