Mijn vrouw vindt het leuk dat ik zo afwisselend kan zijn, geen idee waar ze het over heeft…
Vanavond op rechts
Deze op links
Vanmiddag was het deze
Mijn vrouw vindt het leuk dat ik zo afwisselend kan zijn, geen idee waar ze het over heeft…
De verkoper wist van de connectie tussen Eska en Protex, dat had hij in de titel gezet. Protex is volgens Mikrolisk en Time2Tell een merk geweest van S. Kocher, maar dit is de eerste die ik goed genoeg vond voor mijn collectie. Protex zit meer in de hoek van toolwatches, dus veel fraaie exemplaren zullen er niet gekoesterd zijn. Zo heeft deze ook fixed lugs - iets dat ik eigenlijk niet zie bij Royce/Eska. Het geheel is wat simpeler dan Royce, maar wel met een verfijnde kastvorm, zoals ook bij mijn Lero (een ander onderbelicht merk van Kocher).
Deze is goed gebruikt, precies wat ik leuk vind, dans son jus, maar wel recent vertroeteld voor nog jaren draagplezier.
Van het nieuwe Eska kreeg ik vandaag dit horloge doorgestuurd:
Eska Amphibian 250 H-Hour
Toch leuk om te zien dat die Militaire S. Kocher horloges echt afwijken van de “Militair-achtige” Eska’s en Royce horloges. Fixed lugs bij de Protex ipv drilled lugs bij de meer civiele merken vind ik wel het meest opvallende.
Hierboven had ik wat gepost over S. Kocher in Brazilië, Pélé en Samuray. Op een Braziliaanse marktplaats kwam ik deze drie horloges tegen. Ieder model heeft wel een Eska of Royce broertje. De afwerking van Samuray en het materiaalgebruik oogt van mindere kwaliteit, los van de Aardappel 16 Pro camera.
Voor de volledigheid: Ik heb geen aandelen in deze toko.
Mijn eigen “guilloché” Eska kwam vandaag binnen.
Die chrono is gaaf! Die zou ik wel leuk vinden om te dragen, maar misschien wel wat groot voor mij, waarom is ie nou niet in 36/38mm ofzo…
Wel getwijfeld, want hier viel me de inscriptie op:
Welk label dit is, geen idee. Kocher deed ook contractwerk voor plakmerken, overheden en derden. Of zijn dit initialen? Ik heb werkelijkwaar geen flauw benul waar ik dit moet thuisbrengen. Wel leuk, zo’n minimysterie.
Dan maar twee toolwatches uit hetzelfde huis die vandaag draagtijd kregen;
Heroes komt in verschillende thema’s, auto’s, motoren én horloges, allemaal in aparte uitgaven. Een aanrader, plus goed om je Frans bij te schaven en een inkijkje te krijgen in de Franse scene per thema. Leuk leesvoer op vakantie. Vaak met insider tips voor adresjes en evenementen.
Het is een stoer horloge geworden.

In een nieuwsbrief van Eska las ik dat er slechts 4 overgebleven exemplaren van de Eska Amphibian 600 bekend zijn. Het blijft een vette klassieke duiker. Let ook op de power reserve indicator - de enige plek die ik echt mooi gekozen vind voor deze complicatie, zonder OCD-klachten.
Overigens sinds ik sinds een paar weken in een Eska-fan groepje op Whatsapp. Met name Franse liefhebbers zitten daar, met een ongekende hoeveelheid moderne Eska’s die daar dagelijks gedeeld worden. Frapant dat we ze op Hf nog niet zien.
Ondanks dat ik het moderne Eska met veel interesse op de voet volg, wil ik me voor mijn collectie eerst focussen op de Kocher-periode, maar een Red Viper versie van de Amphibian 250 lijkt me nog wel wat.
Christophe Chevreton en Sinicha Knezevic timmeren hard aan de weg met nieuwe Eska modellen, dus mij verbaast het dat er geen animo voor is. Wat niet is kan nog komen natuurlijk.
Heeft iemand van jullie er ook een? Ik ben wel benieuwd naar de historie, als iemand daar meer over weet.
Een prachtige Eska en een heel bijzonder erfstuk bovendien. Deze komt uit een tijd dat Eska een hoog aanzien had en ik schat in eind jaren '30, op basis van het uurwerk en de wijzerplaat, plus kast. Dit uurwerk, met reset-knop in de kroon, is kortstondig geproduceerd. Dus wel zeldzaam, lijkt me.
Eska stond in de jaren 20 en 30 al direct hoog aangeschreven. Ook al gebruikten ze ebauche leveranciers voor hun uurwerken, de afwerking en kwaliteit waren hoog. Juist de horloges uit deze periode hebben een hoge verzamelwaarde, terwijl ik zie dat het merk uit de latere periode wél mooie horloges produceerde, maar dat verzamelaars/liefhebbers eroverheen kijken (met hun oogkleppen afgesteld op de manufacture merken). De historie over het merk is hierboven in dit draadje al grotendeels uiteen gezet, leuk om je in te verdiepen.
Gaaf, dat je dit draadje binnenkomt met iets unieks! ![]()