Vertaald: “Pelé in Garanhuns met burgemeester Ivo Amaral en Zwitser Edgar Kocher. Tijdens dit bezoek lanceerde hij het Braziliaanse horloge Nortex Pelé van Hora Norte S.A. en bevestigt de Braziliaanse Kocher-horloges.”
Dat dit niet verder uitgemolken is verbaast me nog het meest. Heel wat interessanter dan de sponsoring door Hublot in Pelé’s laatste levensjaren.
Heel toevallig komt er net een Samuray voorbij op Vinted, maar die vertoont geen typische Kocher eigenschappen. Anders dan die coin watch van Pelé, en de jump hour, oogt dit redelijk generiek.
Dus waar ik dit merk nou moet plaatsen is me nu niet duidelijker geworden.
Wel toevallig dat het een dag na mijn speurtocht voorbij komt.
Het uurwerkje is in ieder gecal een FE
Mijn vrouw vindt het leuk dat ik zo afwisselend kan zijn, geen idee waar ze het over heeft…
Vanavond op rechts
Deze op links
Vanmiddag was het deze
Vandaag kwam deze Protex binnen uit Frankrijk. Gekocht van een aardige eBay verkoper, zelf ook vintage liefhebber. Dat blijkt ook wel, want deze loopt perfect.
De verkoper wist van de connectie tussen Eska en Protex, dat had hij in de titel gezet. Protex is volgens Mikrolisk en Time2Tell een merk geweest van S. Kocher, maar dit is de eerste die ik goed genoeg vond voor mijn collectie. Protex zit meer in de hoek van toolwatches, dus veel fraaie exemplaren zullen er niet gekoesterd zijn. Zo heeft deze ook fixed lugs - iets dat ik eigenlijk niet zie bij Royce/Eska. Het geheel is wat simpeler dan Royce, maar wel met een verfijnde kastvorm, zoals ook bij mijn Lero (een ander onderbelicht merk van Kocher).
Deze is goed gebruikt, precies wat ik leuk vind, dans son jus, maar wel recent vertroeteld voor nog jaren draagplezier.
Het blauwe perlon bandje kwam van de week op een ander horloge binnen. Verrassend complementair en toch aardig periode correct. Ik ga nog een leren strap maken.
Dit was niets, maar moest ik even proberen.
Van het nieuwe Eska kreeg ik vandaag dit horloge doorgestuurd:
Eska Amphibian 250 H-Hour
Deze kwam vandaag voorbij op WatchCrunch bij een Engelse vintageliefhebber.
Toch leuk om te zien dat die Militaire S. Kocher horloges echt afwijken van de “Militair-achtige” Eska’s en Royce horloges. Fixed lugs bij de Protex ipv drilled lugs bij de meer civiele merken vind ik wel het meest opvallende.
Deze staat op eBay in Engeland. Ik verzamel geen issued horloges, ik begrijp de premium ervan niet, maar het geeft wel een duidelijk beeld over deze tak van sport binnen de firma S. Kocher.
Dienst Uhr
Hierboven had ik wat gepost over S. Kocher in Brazilië, Pélé en Samuray. Op een Braziliaanse marktplaats kwam ik deze drie horloges tegen. Ieder model heeft wel een Eska of Royce broertje. De afwerking van Samuray en het materiaalgebruik oogt van mindere kwaliteit, los van de Aardappel 16 Pro camera.
Nieuwe Eska chrono met geperste guilloché plaat
Voor de volledigheid: Ik heb geen aandelen in deze toko.
Mijn eigen “guilloché” Eska kwam vandaag binnen.
Die chrono is gaaf! Die zou ik wel leuk vinden om te dragen, maar misschien wel wat groot voor mij, waarom is ie nou niet in 36/38mm ofzo…
Deze kwam vandaag voorbij, maar ik heb hem niet gekocht. Het logo deed me aan Royce denken, maar dit kende ik nog niet. Ik heb al zo’n Polerouter-achtige Royce en deze kast oogde sleets. Dus ik heb hem laten gaan…
Wel getwijfeld, want hier viel me de inscriptie op:
S. Kocher dus (in de deksel)
Welk label dit is, geen idee. Kocher deed ook contractwerk voor plakmerken, overheden en derden. Of zijn dit initialen? Ik heb werkelijkwaar geen flauw benul waar ik dit moet thuisbrengen. Wel leuk, zo’n minimysterie.
Dan maar twee toolwatches uit hetzelfde huis die vandaag draagtijd kregen;
Eén van de mooiste magazine-labels van Europa doet een colab met het moderne (Franse) Eska.
Heroes komt in verschillende thema’s, auto’s, motoren én horloges, allemaal in aparte uitgaven. Een aanrader, plus goed om je Frans bij te schaven en een inkijkje te krijgen in de Franse scene per thema. Leuk leesvoer op vakantie. Vaak met insider tips voor adresjes en evenementen.
Het is een stoer horloge geworden.
Mini GTG de Royce van @Watchstick_81 naast zijn “nieuwe”
Bumper op mijn pols
Bonus shot van de Longines














































