De Zwitserse verkoper bood dit horloge aan als zijnde een Eta stopwatch,voor onderdelen, nieuw en hij werkte.
Deze twee foto,s waren er bij geplaatst.::o
Op de foto,s was te zien dat het tandwiel voor de urenwijzer, de wijzerplaat en wijzers ontbraken.
Aan de onderkant was een glasbodem met bol glas geplaatst.
Ik had dit uurwerkje vaker gezien en dook in het dikke boek “Armbanduhren”.
En ja hoor, bij de chronograaf afdeling vond ik een foto van een Zentra horloge waarin dit uurwerkje was geplaatst.
Het horloge had als bouwjaar 1953 en het uurwerk was de Eta 1168
Het horloge werd mede door de lage prijs gelijk aangeschaft, en vier dagen later had ik hem binnen.
Het horloge was inderdaad bijna in nieuwstaat, er waren met het vergrootglas wat krasjes te ontdekken .
Ook zaten er veel krasjes in de glasbodem, omdat het horloge daarop beland als hij op tafel wordt gelegd.
Na een paar slagen van de kroon liep het horloge gelijk, de secondenwijzer loopt dan normaal mee.
De onderste drukknop bij vier uur werd ingedrukt en vastgehouden waarop de secondenwijzer naar zijn beginpunt op 12 uur zoefde en daar bleef staan.
Nu de knop loslaten en de wijzer begint te lopen.
Door de bovenste knop op twee uur in te drukken en ingedrukt te houden wordt de wijzer geblokkeerd en kan de tijd afgelezen worden.
De knop loslaten en de wijzer loopt weer.
Dit alles gaat klikloos, je voeld alleen veerdruk, en het uurwerkje loopt tijdens het meten gewoon door.
Na het horloge met met een vergrootglas bekeken te hebben begin ik te geloven dat dit een showmodel of demonstratiemodel is geweest om de werking van het uurwerkje te demonstreren.
Als dit klopt, dan kan het zijn dat de ontbrekende onderdelen met opzet zijn weggelaten.
Er zijn geen sporen te ontdekken dat de kast geopend is geweest.
Voorlopig laat ik het horloge zoals die is ,het assortiment uurwielen blijft voorlopig gesloten.
Deze advertentie werd in een tijdschrift uit 1991 gevonden.
Groet. Chris
Wat een gave vonst! Ik kende het helemaal niet, deze manier van tijdmeten, en ik weet niet zeker of ik het al begrijp. Maar ik pak zo de Armbanduhren er eens even bij, ben erg benieuwd naar die Zentra.
Maar gefeliciteerd dus met deze mooie vonst en bedankt voor het leuke verhaal!
Hoi Chris,
hierbij nog de scan van een ETA “functional description” van dit kaliber, heb er helaas geen uitgebreidere service datasheet van kunnen vinden.
Geweldig om af en toe zo’n juweeltje tegen te komen voorzien van achtergrond info (tu) Dank je wel voor de mooie foto’s en het stukje geschiedenis, echt top!
Basiscaliber voor dit uurwerk is ETA 1080, vroeger een zeer veel voorkomend caliber.Werd gebruikt door praktisch alle merken.
Dus voor het uurwiel en een wijzerplaat zal het denkelijk geen probleem zijn ergens iets te vinden, zelfs misschien nos.
Hallo Freddy.
Dat de wijzerplaat en uurwiel van de Eta 1080 er op passen is goed nieuws.
Horloges met dit uurwerkje zijn vaak voor vijftien euro te koop.
Bedankt voor de tip.(tu)
Groet. Chris
Dat is een prachtige aanwinst. (tu)
Zo’n Pontiac heb ik pas ëen keer gezien op de Franse Ebay.
Deze horloges met een Eta 1168 zijn best zeldzaam.
Het uurwerkje van de Eta 1168 is een stukje groter dan de 1080.
Helaas zitten de pootjes van de wijzerplaat ook drie mm verder uit elkaar dan bij de 1080.
Je bent aangewezen op een wijzerplaat uit de Eta 1100 serie.
Een familielid had een paar voor de 1168 ondekt en gelijk voor mij aangeschaft.
Op deze wijzerplaten staat een merknaam en het woordje stop.
Ze hebben er nu nog eentje van de 1168 en een paar van de 1181 in voorraad.
( afdeling Eta wijzerplaten )