ETA 255.111 huppelende seconde wijzer

Hello, ik ben bezig met een horloge voor een kennis. Een Quartz ETA 255 modelletje, waarbij na vervanging van batterij de seconde wijzer op z’n plek tikt, 1 seconde heen en weer terug!
Normaal werk ik alleen aan automaten en handopwinders, wie kan me op weg helpen?

Ik kan geen filmpje uploaden zie ik, maar hij tikt heen een terug

1 like

Dan zit denk ik het raderwerk vast (of heeft weerstand).
Al eens op de quartzbooster gehad?
Beste remedie is schoonmaken.

1 like

Ik ben inmiddels over gegaan op volledig demonteren inderdaad, alles bekijken, schoonmaken en opbouwen

5 likes

Dat siert je, maar met Quartz zou ik eerst een gedegen diagnose doen:

• nieuwe batterij testen
    Indien 1,55v dan;
  • horloge op quartz tester leggen
    Zo te zien heeft deze een pulse, maar niet de kracht. Als de batt. goed is, dan dus ff ronddraaien op de tester.
    Helpt dat niet, dan:
  • demagnitiseren

Pas dan servicen, anders doe je misschien een hoop werk voor niets. En snap je daarna nog steeds niet waarom hij niet werkt, dat lijkt mij nogal frustrerend.

Aangezien deze een pulse lijkt te hebben, sla ik alle tips over contacten reinigen over.

Let op: als volleerd hobby horlogemaker heb je misschien de batterij met een pincet opgepakt, uit gewoonte. Dat kan kortsluiting geven aan een nieuwe batterij.

1 like

Leg een uit…

3 likes

Daar heb ik me in een ander topic ook over verbaasd, risky business als je het mij vraagt…

2 likes

Analoge Quartz:

Normaliter heeft magnetisme geen invloed op de werking van digitale quartz horloges. Het kan echter wel effect hebben op analoge quartz horloges, daar die voorzien zijn van een stappenmotor, die de wijzers verzet. Een sterk magnetisch veld hindert het goed functioneren van de stappenmotor. Onder invloed van een sterk magnetisch veld kunnen analoge horloges voor of achter gaan lopen, of zelfs stil blijven staan.

1 like

Dat is van de site van Seiko.

1 like

Ja ik snap de theorie maar ik zou zelf niet met een demagnetiseer apparaat voor mechanisch uurwerken dit aandurven.

2 likes

How to Judge Whether a Quartz Analog Watch is Magnetized? How to Demagnetize the Watch? - SHENZHEN GOTOP WATCHES CO., LTD..

Dank je voor de tips, batterijtjes gaan met de houten tweezert en stokje erin, uitlezen/tester Quartz heb ik niet helaas.
Bij het bekende deel van de tandwielen etc kwam ik nogal wat gruis en oude olie tegen (zie foto) dus morgen alles reinigen en weer opbouwen.
Voor de zekerheid uiteraard nieuwe batterij klaarliggen…

Zoals gezegd werk ik eigenlijk niet aan Quartz uurwerken, wie weet bevalt het genoeg om een cursus tegenaan te gooien en een Quartz apparaat te kopen. Geen idee wat daar de prijzen van zijn?!?

5 likes

Sorry dat ik een Chinese rommelsite post, maar dat is hoe ik overal lees hoe het moet.

Superfijn dat dit een mooi kwalitatief servicebaar uurwerk is :+1:
De meeste die ik in handen krijg zijn Miyota oid en dan is een nieuw uurwerk vaak €3,- oid dus gewoon vervangingswerk…

Dan is het inderdaad goed dat je een beurt doet. :+1:t3:

Liep hij hiervoor wel? Nee zeker? Ik dacht dat je alleen een lege batterij had vervangen van een reeds werkend horloge. My bad.

1 like

Greiner als als ik het goed heb Zwitsers fabrikaat vanaf €250 tot €700. Serieus werk.

1 like

Mocht iemand in de toekomst dit draadje lezen met hetzelfde uurwerk: de Eta e64-111 vervangt deze 255.111 en is nieuw leverbaar. En heeft twee jewels meer (vraag me niet waarom dat is).

1 like

Neen hij lag al jaren stil, sinds 2020 meen ik. Destijds hadden ze de batterij laten vervangen en toen deed hij het al niet, advies was toen service a €400 of nieuw horloge :face_with_peeking_eye: via via kwamen ze bij mij.
Ze hebben een mooi verhaal en dus help ik ze graag.

3 likes

Mocht het me echt niet lukken is dat laatste optie! :nerd_face:

Dit gaat jou lukken! :muscle:t3::wink:

2 likes

Ik zoek het gelijk op

1 like