Voor de meeste quartz hobbysleutelaars is een eenvoudige Quartz tester voldoende.
Ik had een analoge quartz met hetzelfde euvel als jij gehad.
Die heb ik met mijn Ali-tester weer werkend gekregen.
Demagnitiseren en de pulse meten en “boosten” doe je met dat apparaat. Met deze kun je ook nog doormeten, maar daar gebruik ik mijn multimeter voor.
AliExpress:
€32,39 | QD-10/20 Demagnetisatie/Batterijmaat/Puls/Kwarts Testermachine
Ik heb maar eentje besteld, voor die prijs komt het me vast nog wel eens van pas!
Morgen cleanen en hopelijk komt er weer leven in ![]()
![]()
Keep us posted! Succes.
Rotor niet mee in de poetsmachine, deze is magnetisch en trekt vuideeltjes aan. Gewoon met Rodico zuiver maken en oppassen voor de tappen. Vuil aan de rotor kan namelijk ook dat beeld dat u beschrijft weergeven.
Ook bij het terug plaatsen van de rotor voorzichtig zijn voor de tappen, de eerste keren is dit wel een dingetje om deze weer netjes op zijn plek te houden, wil steeds de richting van de stator kruipen.
Met de stator ook voorzichtig zijn, deze zijn op een bepaalde plek zeer dun en durven daar te breken.
Spoel pas plaatsen als alle andere handelingen gebeurd zijn, dan heb je minste kans dat je deze beschadigd.
Nog even meegeven, heb in mijn carrière nog nooit een Quartz horloge moeten demagnetiseren (ook nooit geleerd dat het zou moeten), dit is de eerste keer dat ik hoor dat men dat zou aanraden, weet niet of ETA dit aanraad, volgens mijn niet, misschien dat @Horloge24 hier al van gehoord heeft? Maar volgens mij is het geen standaard handeling uit het boekje.
Kwarts wordt niet gedemagnetiseerd, heb ik nooit geleerd. Heeft in mijn ogen geen nut.
Wel de wijzers demagnetiseren, als deze van staal zijn!
Secondewijzer en minuutwijzer kunnen op de punt naar elkaar getrokken worden en daardoor teveel weerstand geven.
Belangrijkste test is de aanloopspanning meten, dit geeft de beste indicatie over de conditie van het raderwerk en de olie. Doe dit ingebouwd zodat ook eventueel aanlopen van de secondewijzer tegen het glas of minuutwijzer wordt getest.
Bedankt om dit even te bevestigen. Ik begon al te twijfelen of men mij ooit belangrijke informatie had achter gehouden. Bewust of onbewust. ![]()
Ik heb het demagnetiseren van quartz nu ook al een aantal keer gelezen en baart mij zorgen.
Demagnetiseren van Quartz lijkt mij zelfs gevaarlijk.
Quartz uurwerken gebruiken een Lavet-type stappenmotor om de rader trein aan te drijven. Onderdeel van dit motortje is de rotor (niet te verwarren met een rotor gewicht in mechanische horloges). Dit is een kleine permanente magneet die essentieel is voor de werking van de stappenmotor.
Een sterk demagnetiseer apparaat kan denk ik deze rotor demagnetiseren of erg verzwakken, waardoor je uurwerk niet meer werkt.
Bijna altijd is teveel weerstand de oorzaak van je probleem. Meten is weten.
Je kunt hiervoor een heel klein stukje van een koelkast magneet gebruiken. Die kun je onder de platine steken om de rotor op zijn plek te houden bij het plaatsen ![]()
De demagnitiseerfunctie van een Quartz tester is niet sterk genoeg om de magneet van stappenmotor te killen. Zelfs de Horotec Quartz tester / demagnetiseerder werkt op 9v, en dat is niet genoeg om je quartz uurwerk te slopen. Ik zou een quartz niet demagnetiseren met een Geigner die eerst 20 minuten moet opwarmen.
Volgens mij hebben we het hier allemaal over hetzelfde: de wijzers demagnetiseren, want dat geeft o.a. dat rare gedrag van wijzers die (soms) haperen of huppelen.
Dat is al teveel gedoe, het lukt me zo ook wel namelijk, maar je moet gewoon voorzichtig zijn voor de tappen.
Vandaar dat ik even de pdf heb geplaatst, dan weet je wat je moet weten en waar…
Je haalt 2 dingen door elkaar:
- Wijzers huppelen niet door magnetisme maar vrijwel altijd door klemming in het raderwerk of te lage batterijspanning, geef je zelf hier ook aan:
Het demagnetiseren is het tegenovergestelde van de 2e test die je voorstelt > het versneld rond laten draaien op een Horotec tester is een magnetisch veld dat de stappenmotor vanaf de buitenkant stimuleert. Je spreekt niet over het afzonderlijk demagnetiseren van de wijzers. Dat doe je in gedemonteerde staat en niet op het uurwerk.
Er zijn ook kwarts uurwerken met een magnetische koppeling voor het meenemen van de uurwijzer[ GMT functie ] die kan ook beschadigd raken bij zo maar even demagnetiseren!
Goed om dat te nuanceren, thanks.
We hebben het nu over een eenvoudig uurwerk. En voor mij was eerst niet duidelijk dat het horloge überhaupt niet liep. Dan kom je meestal wel weg met die quartz tester, vandaar dat ik daarmee begon.
Haha daarom ben jij ook prof
. Als amateur was dit trucje zeer welkom.
Dank @Horloge24 André en Koen @BMWX6M voor jullie professionele inzichten.
Aan alle meelezers en aan TS; luister naar de profs en niet naar de amateurs.
@Cav geen aanval, ik schaar mijzelf ook onder deze club. Amateur inzichten hier zijn leuk en leveren vaak mooie discussies op, echter geven André en Koen hier vaak profesionele kennis weg die ze zelf duizenden euros gekost heeft om te vergaren middels cursussen.
Hier moeten we met respect mee omgaan. Er is namelijk voor hun 0 winst om deze kennis te delen.
Helemaal mee eens hoor. Ik zit er ook niet in om mijn gelijk te halen, maar om uit te leggen hoe we deze, economisch waardeloos geworden, horloges tot leven kunnen brengen.
Veel hobby sleutelaars werken niet aan quartz. Ik ben daarmee juist begonnen en vind het leuk. Het valt mij vaak op dat de aanpak van de mechanische-sleutelaars vaak is om alles te servicen, zonder dat ze weten hoe quartz werkt. Ik dacht in eerste instantie dat dat hier ook het geval was en probeerde een grote teleurstelling te voorkomen. Maar goed, gaandeweg kwam er meer info. Toch blijf ik bij mijn stappenplan en daar sta ik achter.
Voor wat het waard is: De discussie over demagnetiseren is mijns inziens scheefgetrokken door een verschil van inzicht wat daar onder verstaan wordt. Denk ik. Of Lost in Translation. Al die Quartz testers noemt men demagniseerders. Ook Horatec.
Die heb ik ook, het linker vakje is een booster, geen demagnetizeerder.
Klopt, maar je hebt twee standen. D en F, op de mijne althans. De F(ast) is de booster. Als die niets doet dan op stand D(emagnitiseren). Ik kan het niet anders uitleggen, sorry.
