ETA 255.111 huppelende seconde wijzer

Die heb ik nog niet ontdekt dan :sweat_smile:

1 like

O, de mijne is ook anders dan op dat plaatje. :laughing:

I’m out.

1 like

Deze heb ik: Slow en Fast.
De D staat voor detector, excuus. Dat is alleen om de pulse te meten.

1 like

Morning menschen, ik heb het uurwerk volledig gereinigd met idd het magnetische tandwieltje apart en uiteraard het elektra deel niet :nerd_face::rofl:
Het was vooral vuiligheid zag ik en ingedroogde olie, ook de minutenpijp zat muurvast op het geklemde tandwiel eronder, terwijl dat vrij moet kunnen lopen.

Inmiddels alles gemonteerd en voor alle zekerheid toch een nieuw batterijtje erin (jaja met houten pincet :smirk:) en hij loopt weer keurig, als dat morgen nog zo is ben ik en de eigenaar weer helemaal happy.

Dank je wel voor jullie input en tips! Wellicht dat er vaker een Quartz op m’n tafel komt

22 likes

Lekker bezig :ok_hand:

Gaaf, gefeliciteerd! :ok_hand:t3:

:birthday::partying_face::partying_face:

Als een quartz uurwerk zo hapert als in dit geval dan zit er vuil in het raderwerk of zit het vast door droge olie.
Dan is het geen goed advies om het uurwerk geforceerd te laten draaien en hopen dat het dan weer werkt, soms loopt het uurwerk dan wel weer even maar dan is het vaak voor korte duur.
Het beste is gewoon demonteren en goed schoonmaken zoals @RoyvG heeft gedaan.
En een quartz uurwerk moet je niet demagnitiseren, hooguit alleen de losse wijzers als die gemagnetiseerd zijn.

1 like

Ik zou altijd een 255.111 uurwerk servicen in plaats van een nieuw type vervangend uurwerk plaatsen aangezien deze niet goedkoop zijn en kwalitatief slechter.

1 like

Het makkelijkste is om een rotortje uit een sloop quartz uurwerk te pakken en die daarvoor te gebruiken.
Ik heb een altijd een paar oude rotortjes aan de lamp hangen voor dit soort klusjes.
Dan blijft die meteen perfect op zijn plek zitten en loop je niet te klooien om de tapjes in de steenlagers te krijgen.

3 likes

Dank Floris. Nog slimmer inderdaad :+1:.

Ik heb een mini stukje van een koelkast magneet strip (die de deur dicht houdt) geknipt, maar dit is inderdaad een stuk handiger. Heb je meteen een mooie maat die niet in de weg zit :slight_smile:

Ik ga er een paar bewaren :slight_smile:

1 like