ETA 2763 onder het mes

Had ik eerder al gemeld dat ik nog 2 ETA 2763’s had liggen… welnu. gortdroog en stoffig… ze hebben ook als “maatcontrole” gediend bij het bouwen van mijn eerste Horloge…

ze moeten dus een beurtje… Ok… Can Do… in een recent verleden raadde iemand me hier aan om niet meteen een ETA 2763 open te gaan schroeven…dus heb ik zoals jullie hebt kunnen lezen eerst mijn kunnen geoefend op een aantal FE 68 kalibertjes…

Daarom werd het nu eens tijd om een “echt kaliber” onder het mes te leggen

de ETA 2763 “Gutted”

alles even een badje gegeven in de wasbenzine… om alle vuiligheid te verwijderen… 't lijkt niet zo vuil… maar als je dan ziet wat er allemaal op de bodem van je “wasbak” ligt… ::o

en… omdat een ETA 2763 een "basismodelletje is… wordt ie niet gefreesd, maar gestanst…

Daarom heb ik de vijl, schuurstick, schraapstaal, Bruneerstaal en ledervijl ter hand genomen… de zijkanten van de bruggen glad gemaakt, en er een Facetje aan gemaakt… en alles gepolijst…

Misschien… als ik een gekke bui krijg… zet ik de zaag ook nog een keer in de brug… ::open_mouth:

Eerst maar eens netjes opbouwen.

1 like

Ohja. had ik meteen nog een leuke… Stolpje… BLOKKER

een Botervloot met transparant deksel

voldoet uitstekend… de doosjes waar ik mijn onderdelen altijd in doe passen er makkelijk onder… en dan kan zelfs mijn uurwerkhouder er nog bij… :slight_smile:

1 like

Ziet er goed uit!

Ja wat een prachtige stolp
fris kleurtje ook …
wat kost nou zoiets ?
duur zeker ???

gefeliciteerd nog
veel stolp plezier !!

Ga je hieromheen een horloge bouwen?

Ja… Ik heb er 2… en ik zat te denken aan dit design…

de Definitieve uitvoering zal een Titanium kast krijgen… maar eerst ga ik weer een stuk (Scrap) Aluminium gebruiken als “proof of concept” om te zien of alles past… ik heb een aantal aan de buitenkant niet zichtbare dingen veranderd ten opzichte van eerdere ontwerpen… met name op het gebied van de Uurwerkring, en de bevestiging van het kaliber in de kast… alsmede de bevestiging van de wijzerplaat, en de Indices, Ik wil ook eens kijken of ik er een zichtbodem in kan maken… omdat het kaliber ook een beetje is “opgeleukt”, de Uurwerkring zal dan ook geheel in de geest van het horloge een kleurtje krijgen… ik denk aan Blauw geanodiseerd Alu

't zonnetje komt hier lekker door… dus ik kruip zo weer achter de werkbank…

Ah leuk! Ben benieuwd Arie.
Mischien moet je in het begin niet teveel willen. Knutsel eerst maar eens een kast in elkaar. Vooral zo’n vrij lastige als op je tekening.
En dan kan je later nog eens van alles verbeteren. Zoals bijv. een doorzichtige achterkant en/of de aanschroefbare lugs etc. Slechts een tip. I.i.g. Veel succes :~

Dankje, maar ik heb al meerdere kasten gemaakt… en die van de Verdal :

was al best een pittige… daar moest op de freesbank zelfs al de 4de as aan te pas komen… omdat de kroon op 4 uur zit…

het enige “moeilijke” aan dit kastontwerp is, dat ik een Algoritme moet schrijven voor het frezen van de inkepingen aan de zijkant… dat moet een 4-assig algoritme worden… omdat de breedte van de inkepingen als hoek moet worden ingegeven… met dien verstande dat de frees dan ook nog eens gecorrigeerd moet worden…
Dat heeft als consequentie dat ik tijdens het roteren van de kast, om van de ene kant naar de andere kant te frezen, de frees zelf één freesdiameter in tegengestelde richting moet bewegen…

even in cijfers komt dat neer op:
Stel… ik heb een inkeping van 20°, Symmetrisch… even voor het gemak… dus van +10° naar -10°, dan moet ik de frees op -Radius bij +10°, en + radius bij -10° hebben.
die beweging moet ook in één keer geprogrammeerd worden… anders krijg je overgangen in de bodem… ach… Ik heb wel gekkere dingen gemaakt…

gewoon aan de machine geprogrammeerd… komt geen CadCam software aan te pas… ik gebruikte ditzelfde programma ook om Dieptrekstempels te frezen, met gekke contouren…

we hadden ooit, toen ik nog als gereedschapmaker werkte, een vertegenwoordiger van zo’n Cam pakket over de vloer… mijn chef liet em een stempel zien dat ik eerder die week gefreesd had… “kijk, dit willen we gaan doen met jullie software… kan dat?”… die vertegenwoordiger bekeek het stempel, en zei:" zo te zien is dat ook gefreesd, welke software gebruiken jullie nu dan?" waarop mijn chef droogjes antwoordde: “Geen flauw idee hoe die gasten het iedere keer flikken… die lange daar bij de freesbank… die moet je het maar eens vragen… hij maakt deze dingen altijd… maar hoe ie dat flikt?.. al sla je me dood met een klauwhamer”

dus die vertegenwoordiger komt naar mij toe, en vraagt me: “ik hoor dat jij dat stempel gefreesd hebt… welke Camsoftware gebruik jij daarvoor?”

Waarop ik kon antwoorden met :“Software?.. hoe bedoel je Software?.. software is voor mensen die niet kunnen programmeren… dat soort simpele dingetjes, zoals een contourtje met een radius, dat programmeren we hier gewoon aan de machine”

die vertegenwoordiger vroeg me toen:“aan de machine?.. Hoe flik je dat dan?”
"nou … " zei ik toen… " dat kan ik je wel vertellen… maar daarna zal ik je moeten doden… :slight_smile: "… hij trok even wit weg… maar ik heb em uitgelegd dat het niet meer dan Cos(alpha * R+Rfrees) en Sin(alpha * R+Rfrees) was… met een via een bepaalde methode geprogrammeerde contour… “eitje”

deze kast… is niet zo moeilijk als ie eruit ziet dus… eerlijk… ik kan het grootste gedeelte op een draaibank maken… dus, de buitenkant… gewoon netjes ø42 mm draaien ( weten jullie meteen hoe groot ie wordt) , binnenkant uitdraaien… groefje insteken voor de bevestiging van het kaliber, en een groefje voor de uitloop van de schroefdraad… , schroefdraadje snijden… omdraaien, zitting voor het glas uitdraaien… en dan kan ie op de freesbank… Sunburst… en dan op de 4de As… Stiftboring en Kroonholte frezen, Lug nokken, schroefdraadgaatjes en de “pockets” in de omtrek… “it’s almost too easy”

Gereedschapmaken is mijn vak. mijn hobby, mijn passie… en de kennis van jaren, wend ik nu aan om Horloges te creëren…

1 like

Ik vind jouw topics toch altijd weer erg bijzonder! Ik heb uberhaupt nog nooit een cnc machine in het echt gezien, maar ik vind het heel intrigerend wat je er allemaal mee kan. Ik dacht altijd dat het vooral handig was om vormen uit een plaat staal te maken, maar blijkbaar had ik dat nogal mis.

Trouwens: je verkoopt niet toevallig zo’n balletje in een vierkant (hoe moet ik het noemen?) Ik vind ze erg gaaf er uit zien, voor op mijn bureau ofso :slight_smile:

maardein Schreef:

Ik vind jouw topics toch altijd weer erg
bijzonder! Ik heb uberhaupt nog nooit een cnc
machine in het echt gezien, maar ik vind het heel
intrigerend wat je er allemaal mee kan. Ik dacht
altijd dat het vooral handig was om vormen uit een
plaat staal te maken, maar blijkbaar had ik dat
nogal mis.

Trouwens: je verkoopt niet toevallig zo’n balletje
in een vierkant (hoe moet ik het noemen?) Ik vind
ze erg gaaf er uit zien, voor op mijn bureau ofso
:slight_smile:

Bij Arie is alles te koop! En is het er niet, dan maakt hij het wel voor je!

Maar zo een balletje in een vierkant, 10cm x 10cm, lijkt me ook lachen!:smiley: Ik wil je best 5 euris ervoor geven.

maardein Schreef:

Zelfde hier, gaaaaf!

Mooi om te zien dat de werkbank ook echt gebruikt wordt. :~

maardein Schreef:

Ik vind jouw topics toch altijd weer erg
bijzonder! Ik heb uberhaupt nog nooit een cnc
machine in het echt gezien, maar ik vind het heel
intrigerend wat je er allemaal mee kan. Ik dacht
altijd dat het vooral handig was om vormen uit een
plaat staal te maken, maar blijkbaar had ik dat
nogal mis.

of ik toevallig niet zo’n balletje in een Kubus wil verkopen…

NEE…

niet toevallig… (:smiley:

Voor plaatstaal zijn er min of meer speciale CNC machines… plasma, autogeen en Laser snijders… Plasma wil zeggen met… inderdaad een plasma… een sterke gasstroom in een electrische vlamboog ( duur woord voor "Vonk) , Autogeen… met de ouderwetsche gas/zuurstof snijbrander, en Laser… eenieder inmiddels wel bekend… met een bundel laserlicht 't materiaal verhitten, en dan met een gasstroom het gesmolten materiaal wegblazen…
of… CNC “ponsnibbel machines” die zijn echt gaaf… Stel je voor… dat je een naaimachine neemt… en de naalt vervangt voor een perforator…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=EU3SKaBFHIk[/video]

Zoiets dus…

Mauzer Schreef:

Bij Arie is alles te koop! En is het er niet, dan
maakt hij het wel voor je!

Maar zo een balletje in een vierkant, 10cm x 10cm,
lijkt me ook lachen!:smiley: Ik wil je best 5 euris
ervoor geven.

10 x 10 cm past niet op mijn machine… 5 x 5 moet nog wel lukken… 4x4 is de grootste die ik tot nu to gemaakt heb… maar voor 5 euri gaat dat niet lukken… ze moeten aan 6 kanten bewerkt worden… en per kant… duurt dat wel even… (:smiley:

Het leukste is nog wel… de Kogel lossnijden… dan ligt een Kogel van 4 Cm doorsnede in een Kubus van 4 x 4 x 4 Cm, maar de gaten op de vlakken… zijn slechts 36 mm… velen zullen zich afvragen als ze dat ding op je buro zien liggen… hoe die kogel er dan in gekomen is… dan spreek je een weddenschapje af… als ze 'm eruit krijgen zonder de kubus te slopen, mogen ze’m hebben… mooi niet dat dat gaat lukken… :slight_smile:
't is niet meer dan de kunst van alles tussen Kubus en Kogel weg te frezen… :slight_smile:

Uiteraard Wordt de werkbank gebruikt… daar heb ik em voor gebouwd tenslotte… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

10 x 10 cm past niet op mijn machine… 5 x 5 moet
nog wel lukken… 4x4 is de grootste die ik tot nu
to gemaakt heb… maar voor 5 euri gaat dat niet
lukken… ze moeten aan 6 kanten bewerkt worden…
en per kant… duurt dat wel even… (:smiley:

Noem eens een prijs? :)-D

Zou ik even aan moeten rekenen… 't is al weer jaren geleden geweest dat ik ze gemaakt heb… 'k heb ook een ovale van 40x40x80 mm

Moet er soms ook nog een (Quartz) uurwerkje in?.. zodat ie nog iets van “praktische waarde” heeft op je buro?..

Ik maak ze bij voorkeur van Messing of Brons… vanwege de mooie kleur… en het patina dat na een poosje ontstaat… zoals je kan zien bij de grote…

de lol is… 't ding is ooit ontstaan als “weddenschapje”… een collega geloofde niet dat je 3D vormen gewoon aan de machine kon programmeren… ik heb em toen verteld dat je elke vorm die je in een wiskundige functie kon “vangen” kon programmeren… en dus frezen… als bewijs maakte ik deze “Ballcube”

Arie Kabaalstra Schreef:

Zou ik even aan moeten rekenen… 't is al weer
jaren geleden geweest dat ik ze gemaakt heb… 'k
heb ook een ovale van 40x40x80 mm

Moet er soms ook nog een (Quartz) uurwerkje in?..
zodat ie nog iets van “praktische waarde” heeft op
je buro?..

Ik maak ze bij voorkeur van Messing of Brons…
vanwege de mooie kleur… en het patina dat na een
poosje ontstaat… zoals je kan zien bij de grote…

de lol is… 't ding is ooit ontstaan als
"weddenschapje"… een collega geloofde niet dat je
3D vormen gewoon aan de machine kon programmeren…
ik heb em toen verteld dat je elke vorm die je in
een wiskundige functie kon “vangen” kon
programmeren… en dus frezen… als bewijs maakte
ik deze “Ballcube”

Erg gaaf, dat zijn de leuke weddenschappen. Nee, hoeft geen uurwerk in, gaat gewoon om het hele idee erachter. Patina ben ik wel fan van, maakt het erg ‘eigen’.

Ik leer hier veel bij over metaalbewerking (waar ik trouwens echt niets van afweet)! Zeker interessant en mooi concept. Succes met de uitvoering ervan :wink:

JTrapman Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

10 x 10 cm past niet op mijn machine… 5 x 5
moet
nog wel lukken… 4x4 is de grootste die ik tot
nu
to gemaakt heb… maar voor 5 euri gaat dat niet
lukken… ze moeten aan 6 kanten bewerkt
worden…
en per kant… duurt dat wel even… (:smiley:

Noem eens een prijs? :)-D

+1 Nu ben ik benieuwd naar de prijs…

Ik ben altijd de posts van Arie aan het volgen, ben zelf geheel niet handig en vind zijn “simpele” manier van denken bij “gecompliceerde” handelingen altijd erg leuk om te lezen…

Maar die “kubusbal” !!! (tu) super…!

Mischien wel een leuk idee om het forumlogo erop te plaatsen :wink: !

Ook ik ben benieuwd wat het dan zou moeten kosten… Nou ja eigenlijk ook niet, ik wil mezelf wel direct op de bestellingenlijst plaatsen !

Pieter.

BadBoy Schreef:

Maar die “kubusbal” !!! (tu) super…!

Mischien wel een leuk idee om het forumlogo erop
te plaatsen :wink: !

Ook ik ben benieuwd wat het dan zou moeten
kosten… Nou ja eigenlijk ook niet, ik wil
mezelf wel direct op de bestellingenlijst plaatsen
!

Pieter.

Gefeliciteerd! De limited edition, eeen echte Kabaalstra kubusbal komt jouw kant op voor slechts 850,- euro!