Dankje, maar ik heb al meerdere kasten gemaakt… en die van de Verdal :
was al best een pittige… daar moest op de freesbank zelfs al de 4de as aan te pas komen… omdat de kroon op 4 uur zit…
het enige “moeilijke” aan dit kastontwerp is, dat ik een Algoritme moet schrijven voor het frezen van de inkepingen aan de zijkant… dat moet een 4-assig algoritme worden… omdat de breedte van de inkepingen als hoek moet worden ingegeven… met dien verstande dat de frees dan ook nog eens gecorrigeerd moet worden…
Dat heeft als consequentie dat ik tijdens het roteren van de kast, om van de ene kant naar de andere kant te frezen, de frees zelf één freesdiameter in tegengestelde richting moet bewegen…
even in cijfers komt dat neer op:
Stel… ik heb een inkeping van 20°, Symmetrisch… even voor het gemak… dus van +10° naar -10°, dan moet ik de frees op -Radius bij +10°, en + radius bij -10° hebben.
die beweging moet ook in één keer geprogrammeerd worden… anders krijg je overgangen in de bodem… ach… Ik heb wel gekkere dingen gemaakt…
gewoon aan de machine geprogrammeerd… komt geen CadCam software aan te pas… ik gebruikte ditzelfde programma ook om Dieptrekstempels te frezen, met gekke contouren…
we hadden ooit, toen ik nog als gereedschapmaker werkte, een vertegenwoordiger van zo’n Cam pakket over de vloer… mijn chef liet em een stempel zien dat ik eerder die week gefreesd had… “kijk, dit willen we gaan doen met jullie software… kan dat?”… die vertegenwoordiger bekeek het stempel, en zei:" zo te zien is dat ook gefreesd, welke software gebruiken jullie nu dan?" waarop mijn chef droogjes antwoordde: “Geen flauw idee hoe die gasten het iedere keer flikken… die lange daar bij de freesbank… die moet je het maar eens vragen… hij maakt deze dingen altijd… maar hoe ie dat flikt?.. al sla je me dood met een klauwhamer”
dus die vertegenwoordiger komt naar mij toe, en vraagt me: “ik hoor dat jij dat stempel gefreesd hebt… welke Camsoftware gebruik jij daarvoor?”
Waarop ik kon antwoorden met :“Software?.. hoe bedoel je Software?.. software is voor mensen die niet kunnen programmeren… dat soort simpele dingetjes, zoals een contourtje met een radius, dat programmeren we hier gewoon aan de machine”
die vertegenwoordiger vroeg me toen:“aan de machine?.. Hoe flik je dat dan?”
"nou … " zei ik toen… " dat kan ik je wel vertellen… maar daarna zal ik je moeten doden…
"… hij trok even wit weg… maar ik heb em uitgelegd dat het niet meer dan Cos(alpha * R+Rfrees) en Sin(alpha * R+Rfrees) was… met een via een bepaalde methode geprogrammeerde contour… “eitje”
deze kast… is niet zo moeilijk als ie eruit ziet dus… eerlijk… ik kan het grootste gedeelte op een draaibank maken… dus, de buitenkant… gewoon netjes ø42 mm draaien ( weten jullie meteen hoe groot ie wordt) , binnenkant uitdraaien… groefje insteken voor de bevestiging van het kaliber, en een groefje voor de uitloop van de schroefdraad… , schroefdraadje snijden… omdraaien, zitting voor het glas uitdraaien… en dan kan ie op de freesbank… Sunburst… en dan op de 4de As… Stiftboring en Kroonholte frezen, Lug nokken, schroefdraadgaatjes en de “pockets” in de omtrek… “it’s almost too easy”
Gereedschapmaken is mijn vak. mijn hobby, mijn passie… en de kennis van jaren, wend ik nu aan om Horloges te creëren…