voor meer informatie: zie : www.kubusbal.nl (
Ooit heeft die denkwijze, het “simpele” bij gecompliceerde dingen me die baan van Gereedschapmaker opgeleverd
we schrijven 1996… ik zat op het kantoor van de directeur van dat bedrijf, met die directeur… het gesprek ging over techniek, en de rol die dat in mijn leven had… in mijn CV stond toen ook bij “nevenactiviteiten” de functie van Technisch Commissie lid van de Nederlandse Mini Motor Bond, een organisatie die zich bezighield met het racen met minibikes, en ondersteuning bieden aan mensen die zo’n ding wilden bouwen…
Mij werd gevraag hoe ik aan tekeningen voor zo’n ding kwam… die directeur had eens een race bijgewoond, omdat we toen ook nog wel eens “demootjes” reden op dorpsbraderieën… zoals toen ook in Katwijk. hij had ons zien rijden… en was verbaasd over het niveau van de zelfbouwmachines…
"Tekeningen?.. ik heb gewoon foto’s van een bestaande motor gebruikt, en die verschaald naar het motorblok wat ik gebruik… de bevestigingen van dat blok zitten globaal op dezelfde plek…Bovendien… een frame is niet meer of minder dan wat aan elkaar gelaste buizen, met de taak de wielen in lijn te houden… het motorblok daartussen… en de knakker die’t ding bestuurd erbovenop… "
-“ah…ja… op die manier… en de remmen? Trommels neem ik aan”
"Nee… trommels worden te heet… dan klappen mijn banden… veel anderen rijden wel met trommels, en moeten noodgedwongen op zachte banden vertrekken… om de race uit te kunnen rijden… Ik kan gewoon starten op normale bandenspanning… want ik heb schijfremmen… "
-" met mechanische tangen?"
"Mechanische tangen?.. en dan om de haverklap weer alles af moeten stellen?.. geen zin in… Hydraulisch!.. geen gedoe met kabeltjes… "
zijn mond viel open van verbazing… "Hydraulisch… waar koop je dat?.. "
waarop ik droogjes terugkaatste… "Kopen, beste man… daar is mijn huidige werkgever bijna failliet aan gegaan… daarom zit ik nu hier…moet ik dat verder nog uitleggen?? "
- je hebt ze ZELF gemaakt? hoe flik je dat dan?..
"ach… wat is een hydraulische remtang nou meer of minder dan een blok metaal met gaten erin?.. 4 gaten voor de bevestiging van binnen en buitenkant, 2 gaten om ze aan het frame te knopen… 1 gat voor de olietoevoer, en 2 gaten die daarmee in verbinding staan… en glad moeten zijn… dat … dat doe je met een ruimer. "
Case Closed… ik had de baan…
Problemen bestaan niet. als het niet op te lossen is… dan is het onmogelijk, als het wel op te lossen is… dan is het geen probleem…
Ik heb meer van zulke credo’s. zoals
"de optimale constructie is de som van de minst beroerde opties"
“Moeilijk?.. breien met gekookte spaghetti…da’s pas moeilijk!”
"'t nadeel van een compromis is dat uiteindelijk NIEMAND zijn zin krijgt"
Over een paar dagen duik ik de gereedschapmakerij hier in… dan ga ik wat freeswerk doen… een vriend van mij heeft onderdelen voor een racekoppeling van een Moto-Guzzi nodig.en ik wil een proto van de ronde kast maken…
Dan kan ik ook wel weer eens een BallCube frezen… die programmeertaal waar ik nu in werk…die is behoorlijk flexibel… daar kan ik wel wat meer mee…