ETA 2763 onder het mes

Mauzer Schreef:

BadBoy Schreef:

Maar die “kubusbal” !!! (tu) super…!

Mischien wel een leuk idee om het forumlogo
erop
te plaatsen :wink: !

Ook ik ben benieuwd wat het dan zou moeten
kosten… Nou ja eigenlijk ook niet, ik wil
mezelf wel direct op de bestellingenlijst
plaatsen
!

Pieter.

Gefeliciteerd! De limited edition, eeen echte
Kabaalstra kubusbal komt jouw kant op voor slechts
850,- euro!

::o
Hahahaha ik hoopte op iets meer korting ! :wink:

Pieter.

voor meer informatie: zie : www.kubusbal.nl (:smiley:

Ooit heeft die denkwijze, het “simpele” bij gecompliceerde dingen me die baan van Gereedschapmaker opgeleverd

we schrijven 1996… ik zat op het kantoor van de directeur van dat bedrijf, met die directeur… het gesprek ging over techniek, en de rol die dat in mijn leven had… in mijn CV stond toen ook bij “nevenactiviteiten” de functie van Technisch Commissie lid van de Nederlandse Mini Motor Bond, een organisatie die zich bezighield met het racen met minibikes, en ondersteuning bieden aan mensen die zo’n ding wilden bouwen…

Mij werd gevraag hoe ik aan tekeningen voor zo’n ding kwam… die directeur had eens een race bijgewoond, omdat we toen ook nog wel eens “demootjes” reden op dorpsbraderieën… zoals toen ook in Katwijk. hij had ons zien rijden… en was verbaasd over het niveau van de zelfbouwmachines…

"Tekeningen?.. ik heb gewoon foto’s van een bestaande motor gebruikt, en die verschaald naar het motorblok wat ik gebruik… de bevestigingen van dat blok zitten globaal op dezelfde plek…Bovendien… een frame is niet meer of minder dan wat aan elkaar gelaste buizen, met de taak de wielen in lijn te houden… het motorblok daartussen… en de knakker die’t ding bestuurd erbovenop… "

-“ah…ja… op die manier… en de remmen? Trommels neem ik aan”

"Nee… trommels worden te heet… dan klappen mijn banden… veel anderen rijden wel met trommels, en moeten noodgedwongen op zachte banden vertrekken… om de race uit te kunnen rijden… Ik kan gewoon starten op normale bandenspanning… want ik heb schijfremmen… "

-" met mechanische tangen?"

"Mechanische tangen?.. en dan om de haverklap weer alles af moeten stellen?.. geen zin in… Hydraulisch!.. geen gedoe met kabeltjes… "

zijn mond viel open van verbazing… "Hydraulisch… waar koop je dat?.. "

waarop ik droogjes terugkaatste… "Kopen, beste man… daar is mijn huidige werkgever bijna failliet aan gegaan… daarom zit ik nu hier…moet ik dat verder nog uitleggen?? "

• je hebt ze ZELF gemaakt? hoe flik je dat dan?..

"ach… wat is een hydraulische remtang nou meer of minder dan een blok metaal met gaten erin?.. 4 gaten voor de bevestiging van binnen en buitenkant, 2 gaten om ze aan het frame te knopen… 1 gat voor de olietoevoer, en 2 gaten die daarmee in verbinding staan… en glad moeten zijn… dat … dat doe je met een ruimer. "

Case Closed… ik had de baan…

Problemen bestaan niet. als het niet op te lossen is… dan is het onmogelijk, als het wel op te lossen is… dan is het geen probleem…

Ik heb meer van zulke credo’s. zoals
"de optimale constructie is de som van de minst beroerde opties"
“Moeilijk?.. breien met gekookte spaghetti…da’s pas moeilijk!”
"'t nadeel van een compromis is dat uiteindelijk NIEMAND zijn zin krijgt"

Over een paar dagen duik ik de gereedschapmakerij hier in… dan ga ik wat freeswerk doen… een vriend van mij heeft onderdelen voor een racekoppeling van een Moto-Guzzi nodig.en ik wil een proto van de ronde kast maken…

Dan kan ik ook wel weer eens een BallCube frezen… die programmeertaal waar ik nu in werk…die is behoorlijk flexibel… daar kan ik wel wat meer mee… :slight_smile:

Is zo’n CNC machine inmiddels niet vreselijk ouderwets? 3D printen is toch de toekomst? Dan kun je ook de meest fantastische ontwerpen mee maken. Misschien ook iets voor jou, heb je gelijk mogelijkheden voor modernere ontwerpen die je nooit en te nimmer uit zo’n CNC kunt halen.

Zoals deze fraaie rvnDSGN, geprint!

3D printers?.. Nee… daar zie ik niets in… voorlopig niet in elk geval…

Ik weet niet meer precies wat ik aan mijn CNC machine heb uitgegeven… maar meer als €20.000 zal het niet geweest zijn… en voor dat bedrag heb je geen goede…

met een goede bedoel ik een Lasercusion printer die metaaldeeltjes aan elkaar smelt middels een laser… maar zelfs zo’n proces vereist nabewerking… bovendien… ik heb eens uitgezocht wat een horlogekast printen moet gaan kosten… te duur… veel te duur… factor 8 als je kijkt naar de materiaalkosten… ben niet helemaal van de trap gevallen zeg maar… echt niet…

die eerste foto… 't is een mooi ding… maar… wat doet het?. Ok… mijn Ballcube is ook alleen maar een Gimmick… maar daar moet wel het nodige aan vakmanschap voor beschikbaar zijn om het te kunnen maken… als alles zo makkelijk zou zijn… dan verkoopt niemand meer iets… en wordt alles geprint. fabrikanten van 3D printers doen je geloven dat dat de toekomst is… goedkoop zelf dingen printen… maar die krengen vreten stroom, en het materiaal komt ook niet uit de lucht flikkeren… ik reken me niet rijker dan in ben… Flat broke… (:D… maar ik weet wat ik kan… met de middelen die me nu ter beschikking staan… en ik weet wat het me kost…

Let ook goed op… dat horloge… 't ziet er leuk uit op de plaatjes… maar dat zijn renders… DIT:

is "the real thing… en eerlijk?.. 't ziet er niet uit… Ik heb Rolex-kopieën gezien die beter zijn… veel beter… dit is voor mij NIET acceptabel… totaal niet… de tekst is vaag, onregelmatig… en niet strak, je ziet de laagjes nog in de kast… voldoet totaal niet aan mijn persoonlijke kwaliteitseisen…

Pfff… CNC, zo ouderwets. 3D printers, och zo 21ste eeuw.

Replicators, that’s the future! :+

Hee… Rustig he Captain Kirk… :slight_smile:

de 3D thuisprinters zijn niet meer dan computergestuurde Kitspuiten… waardeloos…

en… als je meer moet printen… dan je normaliter uit een stuk ruw materiaal moet weghalen… dan ben je verkeerd bezig…

marnix.moed Schreef:

Leuk, discussies over gerepliceerde horloges :wink:

lencoth Schreef:

marnix.moed Schreef:

Leuk, discussies over gerepliceerde horloges :wink:

(:smiley:

dat zijn dan toch replic… oeps, zei bijna het R-woord… >X;)

3D printing staat natuurlijk nog behoorlijk in de kinderschoenen, veelbelovend is het wel. Kwestie van tijd wanneer er ook echt mooie horloges uit rollen.

Enige tijd geleden stond op crowdfundingsite Kickstarter.com een geweldig mooi project om “voor weinig” een 3D printer te kopen. Is een grandioos succes geworden, helaas net gemist. De Form 1: http://kck.st/P4QWSw

Inderdaad… kwestie van tijd… laten we het tot die tijd vooral niet meer over 3D printers hebben… dat wat “Goed genoeg” zou moeten zijn… kan ik niet betalen… en die goedkope dingen ( kan ik ook niet betalen) zijn by far niet goed genoeg…

Ik heb vandaag niet naar de ETA omgekeken… vanmorgen de zooi aan het indelen geweest in de werkbanken… en vanmiddag boodschappen gedaan… dus… dat schiet niet echt op… never mind… Ik ga er nog even over nadenken of ik de brug nog deels ga openwerken… misschien trek ik daarvoor de brug nog wel een keertje van het kaliber af.

Uhhmmm Arie , zo te zien is er goed geld te verdienen aan de balkubis zo te zien aan de reacties . Ook ik zie zo een gadget wel zitten ,en jij kan de centjes goed gebruiken nu toch ?

Ja… da’s waar… Ik denk dat ik maar eens wat Brons 40x40 mm moet gaan bestellen… dan kan ik er een paar maken… moet dan alleen wel even kijken hoelang ik ermee bezig ben…

Die 3D printers worden steeds geavanceerder voor lagere prijzen. Op een moment wordt het interessant dat iedereen zelf zijn horloge gaat ontwerpen en er een stock uurwerk in plaatst. My Watch, dat zou geweldig mooi zijn!

Bijvoorbeeld deze low cost Ultimaker 2 gaat al naar een kwaliteit van 0,02 mm.

strikt genomen is dat niet meer dan een computergestuurde kitspuit… en dat systeem is totaal niet geschikt om horloge onderdelen te maken die aan MIJN kwaliteits eisen voldoen… de Ultimaker is een leuk stukje speelgoed… meer niet

Als ik dergelijke dingen serieus zou nemen… dan had ik er allang een gebouwd.

Met laser 3D printing zijn mooie resultaten te behalen. Ook al is de techniek nog jong.

Hier een mooi verslag van iemand die bijna precies hetzelfde doet als jij, het bouwen van eigen ontwerp klok met een standaard ETA erin. Het resultaat vindt ik daar mooi gelukt met de ruige looks en afwerking. Mooi ontwerp ook trouwens. Het is eens heel wat anders dan al die standaard klokken. En op WUS lees je er ook steeds meer over, zoals het 3D G-Shock verhaal. Leuk! http://forums.watchuseek.com/f77/3d-printed-watch-build-eta-2824-movement-822572.html

Dat is wel er grof korrelig, de oppervlakte ruwheid is mij te grof (TD).

stitch Schreef:

Met laser 3D printing zijn mooie resultaten te
behalen. Ook al is de techniek nog jong.

Dat staat tot een horloge als dit:

Explore Woodrow Kane

tot een Audi :wink:

Die oppervlakte ruwheid is een design keuze, geen gebrek van de techniek. Die horlogekast is geprint bij het Belgische http://i.materialise.com

Titanium kan ook of zilver, zoals deze zilveren ring, van dezelfde printer. En die is superglad.

Zelf een horloge bouwen met een standaard uurwerk komt nu ècht in het bereik van iedereen!! Je hebt daar geen grote handigheid of apparatuur meer voor nodig. Wèl een goed en onderscheidend design natuurlijk. Fantastisch mooie ontwikkelingen!

Ik heb dat “linde-werdelin-achtige” horloge ook gezien… ik vind het gewoon TE grof…

3D printing heeft potentie… dat zal ik zeker niet ontkennen… maar vooralsnog zijn mijn kwaliteitseisen beduidend hoger dan wat er uit zo’n apparaat komt rollen… en die zilveren ring… die kan wel geprint zijn… maar nooit van zijn langzalzelevensdagen dat ie zo glimmend en wel uit de printer is gekomen… dat is gewoon onmogelijk… omdat 3D printers in laagjes printen… strikt genomen is het zelfs geen 3 D maar 2½D… die ring is Nabewerkt…

Ik klink waarschijnlijk niet echt positief over 3D printers… en dat heeft een oorzaak en een reden… 3D printing is momenteel een HYPE… omdat die apparaten min of meer in het bereik van hobbyisten komen… maar… dat soort apparaten zijn “Computergestuurde Kitspuiten”… ze bouwen het model op met een spuitmondje waar ABS of PLA uitkomt… laagje voor laagje… en die laagjes zijn dermate dik dat je ze met het blote oog kan zien… bovendien zijn scherpe buitenhoeken met een dergelijke printer niet mogelijk…
met het blote oog zichtbaar… hou die kreet even vast…

dit is de sunburst op mijn horlogekast… onder de microscoop!
ook een printer die metalen kan printen… ( veel te duur voor de hobbyist ) werkt in laagjes… en ook die laagjes… zijn zichtbaar…

zou ik een kast laten printen. dan moet ie alsnog op de freesbank… dan kan ik em dus netzogoed uit één stuk frezen… zelfde resultaat… veel minder kosten…
Waarom zou ik immers… een stuk verpoederd titanium eerst aanmekaar laten smelten… om er vervolgens weer wat af te frezen?.. gewoon frezen uit een stuk titaan levert me met veel minder kosten een beter resultaat… iets wat voldoet aan mijn kwaliteitseisen… en die zijn HOOG… hoe hoog?..

HEEL hoog… ik heb mijn “Verdaluminium” laten beoordelen… door Hub Hanneman… en die was onder de indruk…

Zelf een horloge bouwen was al lang en breed binnen het bereik van de hobbyist… alleen moest ie zijn ontwerp ook nog met kennis en kunde met metaalbewerkingsmachines omzetten in een tastbaar resultaat…

Even zien…

voor 795,- heb je een Draai-frees combinatie machine… een draaibankje, met een freeskolom eraan… ik heb zo’n draaibankje… prima dingetje als je er mee om kunt gaan… ik daag eenieder uit om voor 795,- een 3D printer neer te zetten die dezelfde oppervlakte kwaliteit haalt in Metaal… vergeefse moeite… want dat is gewoon onmogelijk…

Ik klink waarschijnlijk niet echt positief over 3D
printers… en dat heeft een oorzaak en een reden…
3D printing is momenteel een HYPE… omdat die
apparaten min of meer in het bereik van hobbyisten
komen…

Ja en al die personal kompjoeters, dat waait ook wel weer over.
Een typemachine maakt namelijk mooiere letters dan een matrixprinter.