ETA 2763 onder het mes

't verschil is… een typemachine kan maar 1 lettertype aan… meestal Courier… en maar 1 formaat… de Laser, en later inkjet zijn in staat om veel betere kwaliteit te printen dan wat een typemachine met lint kon…

de PC heeft zich ontwikkeld tot een bijzonder veelzijdig apparaat… vroeger… had ik een typemachine, een rekenlineaal, tekentafel met tekenkop, handwielen aan de freesbank, een brievenbus, een klok, een agenda, dozen vol met spelletjes, een bibliotheek op fietsafstand. nu heb ik al die zaken in één apparaat… ik kan met een PC tekst opmaken, afbeeldingen bewerken, technische tekeningen maken, 3D modellen maken die ik kan vertalen naar freesprogramma’s, die dan op een freesmachine worden gemaakt, gestuurd door een PC… informatie haal ik van het internet. 't ding houdt mijn agenda, post en allerhande andere zaken bij… hij kan berekeningen voor me uitvoeren… zelfs tijdens , en ten behoeve van freeswerk… een PC is bijzonder veelzijdig… een 3D printer niet… die kan alleen maar materiaal aan mekaar smelten… maar daar heb je dan ook weer een PC voor nodig om de programma’s te maken…

3D printers halen bij lange niet de ruwheidswaarden die een freesmachine haalt… en dat zullen ze ook nooit halen… mijn freesbank haalt betere oppervlaktekwaliteit dan de gestanste platines van ETA… een merk dat toch prat gaat op hun kwaliteits niveau…

Ik durf het aan… : als ik een methode heb gevonden om de hartafstanden van de lagerstenen in een Uurwerk te bepalen, aan de hand van de raderen, en de diepte van de zittingen… dan maak ik een ETA 2763 Platine, en bruggen… dan mag je ze naast elkaar leggen onder de microscoop!.. en dan daag ik éénieder uit… PRINT een uurwerk… ZONDER nabewerking… en dan kijken we verder…

Ik weet het… 't is een stevige uitspraak… maar ik ga een uitdaging niet uit de weg… niet alles wat nieuw is… is ook daadwerkelijk beter… het enige wat met een 3D printer kan, is vormen maken die je niet op een andere manier kan maken… maar dat zijn (behoudens bepaalde uitzonderingen) niet echt vormen waar je echt wat mee kan…

Willem H Schreef:

Ik klink waarschijnlijk niet echt positief over
3D
printers… en dat heeft een oorzaak en een
reden…
3D printing is momenteel een HYPE… omdat die
apparaten min of meer in het bereik van
hobbyisten
komen…

Ja en al die personal kompjoeters, dat waait ook
wel weer over.
Een typemachine maakt namelijk mooiere letters dan
een matrixprinter.

wat arie denk ik bedoelt is dat de 3d printer nu idd bij wijze van in de matrixprinter fase zit. en dat voor hem niet goed genoeg.
net als dat uit n matrixprinter sneller tekst uit kan spuwen dan de meesten op n type machine kunnen produceren. kan arie v vinden dat die letters uit zo n matrixprinter niet mooi genoeg zijn voor hem. dan begrijp ik dat iemand op dat moment voor zijn behoeften toch naar die typemachine greep.

hij zegt volgens NIET dat t n uitzichtloze uitvindingen/richting is.
mocht ie n mooie kleurenlaserprinter kunnen gebruiken, dan laat ie em vast niet stug liggen, om zn typemachine onder t stof vandaan te halen…

stitch Schreef:

Die oppervlakte ruwheid is een design keuze, geen
gebrek van de techniek. Die horlogekast is geprint
bij het Belgische http://i.materialise.com

Titanium kan ook of zilver, zoals deze zilveren
ring, van dezelfde printer. En die is superglad.

Zelf een horloge bouwen met een standaard uurwerk
komt nu ècht in het bereik van iedereen!! Je hebt
daar geen grote handigheid of apparatuur meer voor
nodig. Wèl een goed en onderscheidend design
natuurlijk. Fantastisch mooie ontwikkelingen!

http://i.materialise.com/Storage/ShopItems/2adee66
1-ae21-4c7a-8540-bdf73973b730/Uploaded/couv.jpg

ook volgens mij is deze nabewerkt/gepolijst. zo n hoge afwerking lukt volgens mij nog niet met n 3d printer. wellicht in de toekomst.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

marnix.moed Schreef:

ook volgens mij is deze nabewerkt/gepolijst. zo n
hoge afwerking lukt volgens mij nog niet met n 3d
printer. wellicht in de toekomst.

Nee, zilver en goud wordt daar juist gegoten met een 3D geprinte mal. Slimme keuze, want gladder is dan niet mogelijk. Je ziet dan ook steeds meer in 3D geprinte juwelen verschijnen.

Het 3D geprinte horloge vindt ik wel ècht knap design, al moet je van die ruige urban look wel houden. De lugs zijn ook knap gedaan.

En nog fraai 3D zilverwerk:

Betreft 3D printen, ik denk dat de ontwikkeling nog heel ver zal gaan. Maar dat heeft nog wat tijd nodig. Het oplossend vermogen zal over een aantal jaren onwaarschijnlijk hoog worden. Misschien wel tot op moleculair niveau!

Bedenk eens wat we daarmee kunnen: alles kan op maat worden gemaakt. Niet alleen volledige ontwerpvrijheid, maar ook kunnen we voorraad en transport beperken.

En vintage horloges met niet verkrijgbare onderdelen zijn dan zo weer te maken. Even het defecte onderdeel scannen, corrigeren naar de oorspronkelijke waarden en gewoon printen.

Ik verwacht een nieuwe industriële revolutie en kan niet wachten tot het zo ver is.

En de balkubus ga ik dan natuurlijk even printen!

Vergis je niet… ook met een geprint model, dat je gebruikt als mal voor edelmetalen om ze te gieten… ook die moet je nabewerken… ze komen echt niet mooi glimmend uit de mal… slechts een “vleugje” Gladder dan wat er nu uit een 3D printer rolt… betekent wel dat je dan eerst een glad model moet hebben… maar… nee… die gaan gewoon zo in de vormmassa… en het gegoten edelmetaal wordt nabewerkt…

@SuperC… nee… ik wordt niet zo snel moe van mezelf. ik heb een tamelijk lange adem… (:smiley:

zoals wellicht bekend, zit ik net na een verhuizing. nog niet alles heeft zijn plaats hier… daar ben ik nog druk mee doende…

een beginnetje is in elk geval al wel gemaakt…

die is van Titanium… vergeef me de stofjes in de glaszitting… 'k had em alleen nog maar even opgepoetst…

Stitch ik volg dit ook al een tijdje en ik verbaas me ook wat er uitkomt en hoe strak het is na nabehandeling zeker het zilveren spul.
Ik geloof er heilig in.

Gr. Men

Dat is het em nou juist… waarom zou je printen… zeker in het geval van een horloge kast… als je em TOCH moet nabewerken… dan is frezen veel goedkoper… en effectiever…

Sterker nog… zo’n zilveren ring… je bepaalt de lengte van de scheen, dan knip, of zaag je die lengte uit een stuk plaatzilver… teken em af… pakt boortje, figuurzaag, vijltjes, polijstpapier, Tribulet, kunststof hamer, zilversoldeer, Vitrex, beetje water… gasbrandertje… soldeerblok… paar spelden…
zoiets kun je dus net zo goed met de hand maken… deze wel…

Sterker nog… stel… ik laat een kast printen… dan moet ik em nabewerken… waarmee?. juist… een CNC freesbank… waarom dan eerst laten printen?..

Ik ga me daar het wiel niet opnieuw uitvinden… want dat is wat er momenteel wordt gedaan… we kunnen 3D printen… nu eens zien waar het nuttig kan zijn…

Maar… we dwalen inmiddels wel enorm af… 't ging hier tenslotte om een ETA 2763 die ik onder handen genomen heb

Naast een Servicebeurtje… heb ik de bruggen gefacetteerd… de in het zicht liggende randen dan…

Voor:

Na:

dat was een leuk priegelklusje… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Dat is het em nou juist… waarom zou je printen…
zeker in het geval van een horloge kast… als je
em TOCH moet nabewerken… dan is frezen veel
goedkoper… en effectiever…

Sterker nog… zo’n zilveren ring… je bepaalt de
lengte van de scheen, dan knip, of zaag je die
lengte uit een stuk plaatzilver… teken em af…
pakt boortje, figuurzaag, vijltjes, polijstpapier,
Tribulet, kunststof hamer, zilversoldeer, Vitrex,
beetje water… gasbrandertje… soldeerblok… paar
spelden…
zoiets kun je dus net zo goed met de hand maken…
deze wel…

Sterker nog… stel… ik laat een kast printen…
dan moet ik em nabewerken… waarmee?. juist… een
CNC freesbank… waarom dan eerst laten printen?..

Ik ga me daar het wiel niet opnieuw uitvinden…

Wie zegt dat je nog moet nabewerken met een CNC freesbank? De edelmetalen worden juist gegoten in een 3D geprinte mal. Kwestie van polijsten hooguit. Grootste voordeel is van 3D is juist het gemak en de precisie. Een tandwiel met een defect? Kwestie van een bestandje downloaden van internet, 3D printen en klaar? Andere look, nieuwe kast printen en klaar. Ander schroefje, etc. Niets geen voorraden meer of net misgrijpen. Het uurwerk herstellen zal dan ook gaan veranderen. Want waarom nog uren priegelen als het zo prrr, prrrr perfect uit de 3D printer kan schuiven.

Ik weet zeker dat 3D printen dè toekomst is. Een CNC freesbank is binnenkort net zoiets als een oude stoomlocomotief. Los van de waanzinnig mooie nieuwe design mogelijkheden. Deze superfraaie zilveren ring zou met conventionele technieken ook kunnen, alleen economisch niet meer rendabel. Veel te veel duur / teveel tijd Nu, met 3D zo hupsakee. En de consument gaat toch voor de scherpste prijs kiezen.

Asjeblieft… geen geneuzel meer over 3D printers… de resultaten nu worden opgehemeld als ware het de beste uitvinding sinds het gesneden brood…

IK ga ze in elk geval voorlopig NIET gebruiken omdat ik NIET te spreken ben over de resultaten die er nu uitkomen…en ik zie dat op korte termijn ook NIET verbeteren… 't gaat te ver om op alle ins en outs in te gaan… maar bepaalde zaken zijn gewoonweg een makkie voor een CNC frees… en ONMOGELIJK voor een 3D printer…

't wordt inmiddels een welles-nietes verhaal… en daar heb ik geen zin in… 3D printers NU zijn NIET geschikt voor wat ik wil… en dat zullen ze de eerst komende 10 jaar ook nog niet zijn…

• 1

Ik word ook een tikje moe van " can do " en zo…

Laat ik het dan anders stellen…

een discussie over de zin en onzin van 3D printers is niet hetgeen waar ik dit topic aan wilde wijden…
goede adviezen… daar ben ik altijd voor te porren…daar wordt ik namelijk zelf ook beter van… win-win…

Ik heb geen 3D printer… en laten printen is me veel te duur… met de huidige stand van de techniek krijg ik dan een onderdeel met oppervlakte “Zandgebak” en dat wil niemand hebben… dus moet ik een veel te duur onderdeel alsnog na gaan bewerken… dat helpt geen nut… dan kan ik em net zo goed in één keer uit een stuk massief pellen…

of… je moet bereid zijn om 5000,- voor een horloge van mijn hand neer te leggen… dan ga ik morgen een kast bestellen… voor die prijs kan het wel uit…

Nou dat irritant worden valt wat mij betreft wel mee.

Arie, ga gewoon op je eigen manier door met je posts op dit forum!:)-D

“Ik word ook een tikje moe van " can do " en zo…”

Ik kwam laatst nog in een post van iemand anders nog een paar fotos tegen van iemand in een duikpak en champagneglazen.
In mijn ogen postvervuiling en zelfverheerlijking !!!
En dan iemand die zo fantastisch met zijn vak en onze hobby bezig is onder uit gaan schoffelen …bah !!

Lekker doorgaan Arie met posten !!

sanderCertina Schreef:

“Ik word ook een tikje moe van " can do " en
zo…”

Ik kwam laatst nog in een post van iemand anders
nog een paar fotos tegen van iemand in een duikpak
en champagneglazen.
In mijn ogen postvervuiling en zelfverheerlijking
!!!
En dan iemand die zo fantastisch met zijn vak en
onze hobby bezig is onder uit gaan schoffelen
…bah !!

Maar graag eerst een mooie kast bedenken Arie. Daarna horen we graag het boutjes en moertjes en nippeltjesverhaal. Eerst een mooie kast,

louis Schreef:

sanderCertina Schreef:

“Ik word ook een tikje moe van " can do " en
zo…”

Ik kwam laatst nog in een post van iemand
anders
nog een paar fotos tegen van iemand in een
duikpak
en champagneglazen.
In mijn ogen postvervuiling en
zelfverheerlijking
!!!
En dan iemand die zo fantastisch met zijn vak
en
onze hobby bezig is onder uit gaan schoffelen
…bah !!

Maar graag eerst een mooie kast bedenken Arie.
Daarna horen we graag het boutjes en moertjes en
nippeltjesverhaal. Eerst een mooie
kast,

No problem, can do.

Was ik zeker wel van plan Rene,

Als straks iedereen aan het 3D printen is geslagen… ben ik nog van de oude garde die weet hoe met de hand, of met een CNC , of zelfs een conventionele machine nog iets te maken… :slight_smile:

Speaking of wich

Ik heb vanavond de Wijzerplaat van de Verdaluminium een Kleurtje gegeven… zie hier voor het hele verhaal… :slight_smile:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1749492,2134792,page=11#msg-2134792