Ik vraag me af… welke 3D printer levert gepolijst zilver af?.. ik denk geen een… zelfs een gegoten zilveren object moet nog gepolijst worden… 3D printing is intressant… maar het is er voor mij nog lang niet… voornamelijk vanwege de prijs…
voor 1000,- bouw je een CNC machientje waar je een Alu of bronzen horlogekast mee zou kunnen maken… voor datzelfde bedrag kun je ook een 3D printer maken… maar dat is niet meer dan een Filament extruder… die printen alleen maar “incompatible plastic”… ABS… wat moelijk te lijmen is… of PLA… dat is biologisch afbreekbaar… dus zet ik mijn vraagtekens bij de duurzaamheid van die onderdelen…
't grote “makke” aan 3D printers is, door hun opbouw in laagjes… dat bijna platte vlakken Altijd "trapjes zullen vertonen…als de pixels op een beeldscherm… daar moet je dan nog relatief veel materiaal wegnemen bij het nabewerken… en als dat Strak aan de maat moet zijn… dan is dat met de hand bijna niet te doen…
iets wat mij persoonlijk een beetje tegenstaat… is het gegeven dat blijkbaar ik de enige ben die nadelen van 3D printers ziet… omdat ik die apparaten ken… maar niemand anders schijnt dat te (willen) zien… Ik kan het anderen niet kwalijk nemen dat ze bepaalde dingen niet weten… maar het komt op mij over alsof ik niets weet… en… eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toch behoorlijk op de hoogte ben van de technologie van 3D printing…ik heb vele beurzen bezocht… en vele 3D geprinte onderdelen in mijn handen gehad…
In concreto kan ik gewoon niets met die dingen… vanwege de prijs van het printwerk… de prijs van zo’n apparaat… ( voor dat geld… zou ik het hebben… zet ik liever een 5-assige CNC machine neer… heb ik persoonlijk meer aan)
Ik heb zeker wel spectaculaire dingen gezien van 3D printers… lang geleden al… ik denk inmiddels een jaar of 15 geleden…
Ik werkte toen nog maar net als gereedschapmaker bij een pompenfabriek… daar had de R&D Afdeling eens een pompwaaier laten printen… in Epoxy… met het ( nu nauwelijks meer toegepaste) STL ofwel stereolithografie proces…
Er was niemand van dat printbedrijf ooit op het idee gekomen om een dergelijk fragiel onderdeel ( dat 1500 gulden kostte om te laten printen ) in een pomp te bouwen om em te testen!..
op de Gereedschapmakerij kreeg ik die waaier om de naaf iets uit te draaien, om er een RVS naafje in te lijmen zodat ie op de as gemonteerd kon worden…, tevens werd er een dunne RVS ring op de “kraag” gelijmd die in een afdichtingsring liep…
toen het printbedrijf hoorde dat we die waaier gewoon in een pomp hadden gemonteerd… en dat we daarmee gewoon 18 kuub water per uur wegslurpten… viel daar menig onderkaak op de vloer…
Mijn Collega’s van de R&D bezochten ook eens een seminar over 3D printing… en dat stond toen echt nog in de kinderschoenen… ook daar vertelden ze doodleuk dat ze gewoon geprintte onderdelen in een pomp monteerden om ze te testen… dat was goedkoper dan een Handgemaakt RVS prototype… verbazing alom
Ook hebben we eens een hele pomp laten printen… dat wil zeggen het "hydraulisch pakket… Waaiers en leidapparaten, de buitenmantel hebben we toen gemaakt van een Perspex buis… zo hadden we een doorzichtige pomp… zodat we met een “snuifje valse lucht” in de pomp de vloeistofstroom zichtbaar konden maken…
Later hebben we ze van Was laten printen… om er metalen waaiers mee te gieten… Alu… die waren wat sterker… en konden wat heftiger getest worden…
Grootste nadeel blijft voor mij momenteel gewoon de prijs… en het feit dat ik er meer werk aan heb bij het nabewerken… Zilver… ja da’s eenvoudig genoeg te gieten… Titanium is een heel ander verhaal…
dat komt op mij gewoon over als zoeken naar een andere manier om iets te maken… om anders te zijn…
Vooralsnog redt ik me prima met mijn CNC machine… ik kan al redelijk wat vormen maken… door slim om te gaan met bewerkingen in verschillende vlakken… Daar zit denk ik mijn grootste kracht…