ETA 2763 onder het mes

Arie Kabaalstra Schreef:

Asjeblieft… geen geneuzel meer over 3D printers…
de resultaten nu worden opgehemeld als ware het de
beste uitvinding sinds het gesneden brood…

IK ga ze in elk geval voorlopig NIET gebruiken
omdat ik NIET te spreken ben over de resultaten
die er nu uitkomen…en ik zie dat op korte termijn
ook NIET verbeteren… 't gaat te ver om op alle
ins en outs in te gaan… maar bepaalde zaken zijn
gewoonweg een makkie voor een CNC frees… en
ONMOGELIJK voor een 3D printer…

't wordt inmiddels een welles-nietes verhaal… en
daar heb ik geen zin in… 3D printers NU zijn NIET
geschikt voor wat ik wil… en dat zullen ze de
eerst komende 10 jaar ook nog niet zijn…

Geen geneuzel meer? Volgens mij is dit een discussie forum en gaat het niet alleen om jouw mening. Want voor en tegens over verschillende technieken is gewoon erg interessant .

Over dat 3D printers alleen slecht zijn, zandgebak leveren en dat je alleen met CNC goed kan werken is natuurlijk niet waar. De foto’s van die zilveren ring geven duidelijk aan dat 3D printing superglad werk kan afleveren. Dat probeer ik alleen duidelijk te maken.

Maar een apart topic over 3D printing is denk ik meer op zijn plaats.

SuperC Schreef:

Doe aub niet steeds alsof jij
de wijsheid in pacht hebt, want dat begint best
een beetje irritant te worden. En eerlijk gezegd,
het feit dat je zo vol van jezelf overkomt neemt
de glans van waar je mee bezig bent volledig weg
imho.

Sta open voor de meningen van anderen, het zal je
verbazen, just some friendly advice (tu)

Denk dat dit een belangrijke tip is voor je Arie!

Het is niet nodig je weer een veer in je reet te steken, die heb je al genoeg;)! Maar wat SuperC hier schrijft geldt in ieder geval ook voor mij! Ik vond het geweldig wat je de eerste dagen/weken hier op het forum liet zien en zo terug kijkend was het leuke aan je posts dat je jezelf naief opstelde, leergierig en geen andere mensen afkraken!

Nu is dat anders en heb je misschien het gevoel dat je er meer vanaf weet, maar het siert je niet. Neem tips van andere mensen aan, geef je eigen mening en ga in discussie. Maar ga niet schreeuwen dat jij het beste weet en kan, want voorlopig zien we weinig…

Tips krijg je hier genoeg op het forum en ik heb een beetje het gevoel dat je er niets mee doet! De reactie van SuperC en anderen kan je negeren, of als een tip zien en er iets mee doen, en dát is een stuk moeilijker dan negeren>X.

Om terug te komen op horloges: Bij horloges draait het ook erg veel om een gevoel, het gevoel is erg belangrijk. Ik denk dat zeker bij jouw horloges je het meer moet gaan gooien op gevoel dan op technische hoogstandjes, want concurreren met merken als Seiko, Oris, Frederique Constant en Tissot (welke allemaal ongeveer rond je prijsklasse liggen denk ik…?) is moeilijk.

Houd dan de eer aan jezelf, wees vriendelijk en misschien in plaats van opmerkingen als “dat voldoet niet aan mij eisen”, “Ik kan dat zelf ook maken”, “Hoe durven ze daar zoveel voor te vragen”, zijn opmerkingen als:

“Ziet er erg mooi uit, ik zou dat wel willen proberen te maken”

“Dat geeft me een boel ideeën, en met een beetje geluk kan ik het iets nauwkeuriger maken”

Ok, slechte voorbeelden:D Ik hoop dat het een beetje duidelijk is dat je jezelf in de vingers aan het snijden bent en het fijn zou zijn als je daarmee ophoudt! Dan heb je iig één klant erbij (als je ophoudt met die koffie-lepels;):+)

Ik vraag me af… welke 3D printer levert gepolijst zilver af?.. ik denk geen een… zelfs een gegoten zilveren object moet nog gepolijst worden… 3D printing is intressant… maar het is er voor mij nog lang niet… voornamelijk vanwege de prijs…

voor 1000,- bouw je een CNC machientje waar je een Alu of bronzen horlogekast mee zou kunnen maken… voor datzelfde bedrag kun je ook een 3D printer maken… maar dat is niet meer dan een Filament extruder… die printen alleen maar “incompatible plastic”… ABS… wat moelijk te lijmen is… of PLA… dat is biologisch afbreekbaar… dus zet ik mijn vraagtekens bij de duurzaamheid van die onderdelen…

't grote “makke” aan 3D printers is, door hun opbouw in laagjes… dat bijna platte vlakken Altijd "trapjes zullen vertonen…als de pixels op een beeldscherm… daar moet je dan nog relatief veel materiaal wegnemen bij het nabewerken… en als dat Strak aan de maat moet zijn… dan is dat met de hand bijna niet te doen…

iets wat mij persoonlijk een beetje tegenstaat… is het gegeven dat blijkbaar ik de enige ben die nadelen van 3D printers ziet… omdat ik die apparaten ken… maar niemand anders schijnt dat te (willen) zien… Ik kan het anderen niet kwalijk nemen dat ze bepaalde dingen niet weten… maar het komt op mij over alsof ik niets weet… en… eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toch behoorlijk op de hoogte ben van de technologie van 3D printing…ik heb vele beurzen bezocht… en vele 3D geprinte onderdelen in mijn handen gehad…

In concreto kan ik gewoon niets met die dingen… vanwege de prijs van het printwerk… de prijs van zo’n apparaat… ( voor dat geld… zou ik het hebben… zet ik liever een 5-assige CNC machine neer… heb ik persoonlijk meer aan)

Ik heb zeker wel spectaculaire dingen gezien van 3D printers… lang geleden al… ik denk inmiddels een jaar of 15 geleden…

Ik werkte toen nog maar net als gereedschapmaker bij een pompenfabriek… daar had de R&D Afdeling eens een pompwaaier laten printen… in Epoxy… met het ( nu nauwelijks meer toegepaste) STL ofwel stereolithografie proces…
Er was niemand van dat printbedrijf ooit op het idee gekomen om een dergelijk fragiel onderdeel ( dat 1500 gulden kostte om te laten printen ) in een pomp te bouwen om em te testen!..

op de Gereedschapmakerij kreeg ik die waaier om de naaf iets uit te draaien, om er een RVS naafje in te lijmen zodat ie op de as gemonteerd kon worden…, tevens werd er een dunne RVS ring op de “kraag” gelijmd die in een afdichtingsring liep…

toen het printbedrijf hoorde dat we die waaier gewoon in een pomp hadden gemonteerd… en dat we daarmee gewoon 18 kuub water per uur wegslurpten… viel daar menig onderkaak op de vloer…
Mijn Collega’s van de R&D bezochten ook eens een seminar over 3D printing… en dat stond toen echt nog in de kinderschoenen… ook daar vertelden ze doodleuk dat ze gewoon geprintte onderdelen in een pomp monteerden om ze te testen… dat was goedkoper dan een Handgemaakt RVS prototype… verbazing alom
Ook hebben we eens een hele pomp laten printen… dat wil zeggen het "hydraulisch pakket… Waaiers en leidapparaten, de buitenmantel hebben we toen gemaakt van een Perspex buis… zo hadden we een doorzichtige pomp… zodat we met een “snuifje valse lucht” in de pomp de vloeistofstroom zichtbaar konden maken…

Later hebben we ze van Was laten printen… om er metalen waaiers mee te gieten… Alu… die waren wat sterker… en konden wat heftiger getest worden…

Grootste nadeel blijft voor mij momenteel gewoon de prijs… en het feit dat ik er meer werk aan heb bij het nabewerken… Zilver… ja da’s eenvoudig genoeg te gieten… Titanium is een heel ander verhaal…

dat komt op mij gewoon over als zoeken naar een andere manier om iets te maken… om anders te zijn…

Vooralsnog redt ik me prima met mijn CNC machine… ik kan al redelijk wat vormen maken… door slim om te gaan met bewerkingen in verschillende vlakken… Daar zit denk ik mijn grootste kracht…

Prachtig verwoord (tu) maar wel met de koffielepels graag.

die Koffielepels… Ja… die blijven… ik moet toch iets van een eigen stijl hebben… koffielepels en Sunburst… dat is wat ik wel wil laten terugkomen in elk horloge… Sorry Mauzer :slight_smile:

Kijk maar eens naar de foto op de vorige pagina… met die wijnrode wijzerplaat…

Ik zal er morgen één met daglicht schieten…dan komt de kleur mooier uit… :slight_smile:

Volgens mij is dit de rendering van het digitale model, scherptediepte van het plaatje is namelijk onwaarschijnlijk sherp.

Welke foto bedoel je? Die zilveren ring?.. Zou kunnen… Daar zie het eigenlijk wel naar uit. ?
Ik heb in mijn leven wel het nodige zilver gegoten… En zo mooi komt het echt niet uit de mal…
glad kan het wel zijn, als je met metalen malen je wad modellen kan gieten en dan met de verloren was methode giet. Maar polijsten, daar ontkom je echt niet aan.
Daar ontkom Ik al niet eens aan…

Betreft de opmerkingen over Arie, wat mij opviel waren de herhalingen dat iets volgens hem nog steeds niet goed genoeg is/niet voldoet aan zijn eisen. Maar kan me ook voorstellen dat ie het idee had dat we niet doorhadden wat zijn mening was, met het aandragen van verhalen/voorbeelden die sommigen wel mooi vinden.

Mijn beeld is dat het een disruptieve innovatie is, die relatief nog aan de kinderschoenen staat, maar potentie kan hebben. Vooral als het verder ontwikkeld is, en gebruiksvriendelijke wordt. Niet iedereen is zo handig, heeft dergelijke inzicht, of trek in ‘vuile handen’ als Arie. Ik kan me voorstellen dat je later thuis gewoon een moertje, lepeltje, ofzo uit je 3D printer kunt halen. Zeg maar met hetzelfde gemak als dat je nu een brief print (ipv typemachine) of een film kijkt (ipv naar de bios of videotheek moet).

En verder…

stitch Schreef:

Maar een apart topic over 3D printing is denk ik
meer op zijn plaats.

+1 Laten we ons hier weer richten op de ETA2763. Zou bijna zijn vergeten dat de post daarmee was begonnen :wink:

Ik heb vandaag weer even een daagje doorgebracht achter mijn werkbanken… vanmorgen eventjes achter de horlogemakersbank… de rest van de dag achter de Edelsmids bank… want…

Nummer 2 moet er aan geloven…

Ik heb deze rondom gepolijst en gefacetteerd… met name die holletjes aan de buitenomtrek waren “pittig”… Ik heb een polijstpapiertje aan repen gesneden, en die houd ik vast met een pincet, waar ik een bekje van heb teruggeslepen… zodat het schuurlintje om de lange poot heen ligt… zo kan ik in de hoekjes komen… :slight_smile:

Weer lekker met de “vijl” aan de slag…

Ik heb er vandaag niet te veel aan gedaan… ik ben vanmiddag ook nog even 3 kwartier met de mountainbike het bos in gedoken… even wat beweging in het lijf…

Goed… Nummer 2 is inmiddels ook totaal opgewerkt, dus… eerder vandaag maar weer eens achter de werkbank gekropen…

zodat we 't kalibertje weer in elkaar konden gaan zetten…

Hier heb ik net de trein inelkaar staan… dus… vanaf de veerton tot en met het ankerrad… de Datumring, en de hele minuterie ( exclusief het Urenrad want die mietert er zo af ) ook al gemonteerd… daar ben ik mee begonnen… want in het datumringblokeerpalletje ( 3 keer woordwaarde) zit een klein haarspeldveertje, en de bascule heeft ook zo’n klereding…

de blokkering van het opwindrad, die veer ligt er los in… die laat je er zo invallen… dat scheelt weer…

Hier ligt de Veerton ook al op zijn plekkie… alleen de veertonbrug, de Balansbrug met balans, en het ankertje ontbreken hier nog… "bijna klaar"dus.

Qua werkbank…

wel een verschil met nu he?.. :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Goed… Nummer 2 is inmiddels ook totaal
opgewerkt, dus… eerder vandaag maar weer eens
achter de werkbank gekropen…

https://lh5.googleusercontent.com/-Q1wSxul8_rg/UuF
dvSKt_II/AAAAAAAADn0/nl3GG8U1lBo/w640-h480-no/IMG_
0649.JPG

zodat we 't kalibertje weer in elkaar konden gaan
zetten…

https://lh4.googleusercontent.com/-l5j3YoAJuBQ/UuF
dvQuU7OI/AAAAAAAADn4/p-6vC70fU0E/w640-h480-no/IMG_
0650.JPG

Hier heb ik net de trein inelkaar staan… dus…
vanaf de veerton tot en met het ankerrad… de
Datumring, en de hele minuterie ( exclusief het
Urenrad want die mietert er zo af ) ook al
gemonteerd… daar ben ik mee begonnen… want in
het datumringblokeerpalletje ( 3 keer woordwaarde)
zit een klein haarspeldveertje, en de bascule
heeft ook zo’n klereding…

de blokkering van het opwindrad, die veer ligt er
los in… die laat je er zo invallen… dat scheelt
weer…

https://lh5.googleusercontent.com/-GlooxbRVpM8/UuF
dvlNkF6I/AAAAAAAADnw/BWI4oWcTm54/w640-h480-no/IMG_
0651.JPG

Hier ligt de Veerton ook al op zijn plekkie…
alleen de veertonbrug, de Balansbrug met balans,
en het ankertje ontbreken hier nog… "bijna
klaar"dus.

Qua werkbank…

http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Beagle-1/HeinekenWatch/Atbench_zps0841745d.jpg

wel een verschil met nu he?.. :slight_smile:

ik dacht al, waar zijn die armsteuntjes :stuck_out_tongue:

netjes hoor (tu)