ETA 6497 en gereedschap gezocht om te beginnen met horloges servicen

Goedenavond mede-forumleden,

De laatste tijd ben ik me naast het verzamelen van horloges meer aan het verdiepen in het servicen van uurwerken. Op de Rikketik een half jaar geleden heb ik een hele leuke vintage Stowa gekocht, maar deze loopt niet helemaal lekker. Ik zou het bijzonder gaaf vinden om dit horloge zelf een onderhoudsbeurt te kunnen geven. Echter besef ik me, mede door het lezen van eerdere topics, dat ik een lange weg te bewandelen heb voordat ik dat zou kunnen doen (als het überhaupt ooit lukt :slight_smile:).

Nu kom ik in eerdere topics en in zeer handige stap-voor-stap Youtube video’s vaak het ETA 6497 uurwerk tegen. Mijn plan is om in eerste instantie het uurwerk alleen in en uit elkaar te halen voordat ik verder investeer in dure olie en prachtig mooi Bergeon gereedschap, gewoon om te kijken of het wat is en of het lukt. Mijn budget als student is helaas niet onuitputtelijk, maar ik wil me daar ook niet direct door uit het veld laten slaan.

Vandaar mijn oproep of er iemand is die dezelfde weg bewandeld heeft.

Groet,

Onno

(Ja, ik weet het, het uurwerk kan ook via Aliexpress besteld worden, maar daar heb ik het niet zo op i.v.m. slechte ervaringen in het verleden).

1 like

Eta uurwerk wordt wel een dure als je fout maakt, vaak heb je voor de prijs van onderdelen een geheel Chinees uurwerk. En zo slecht zijn de seagull uurwerken niet heb er hier 1 die zeer strak loopt na service.

2 likes

Beste Onno,

Je staat aan begin van een spannende reis, die erg leuk is.
Een Eta is inderdaad een dure start, een Chinese kloon is interessanter om te doen.

Lees een aantal topics hier goed door om inspiratie op te doen. Zelf ben ik ook ooit begonnen…
Kost leergeld door stukken te maken en dan is een eta zonde om te offeren.

Ik wil je Stowa best een service geven en dan maak ik er een fotoverslagje van…

Kijk ook naar youtube watch restaurations en dan kan je zien, dat het
A: GEEN rockefscience is

B: WEL een ambacht is, wat jaren training en oefening kost en soms a lot of €€€

Succes!

3 likes

Tip: je aanmelden voor de Vinwat clinic bij @lassale.

De eta kloon ST36 is ook via Amazon te koop.

4 likes

Bedankt voor de reacties, uit jullie berichten begrijp ik dat ik met een ETA al weer te hard van stapel loop. Ik ga me wat meer verdiepen in de ST36 uurwerken. Nogmaals bedankt voor de tips!

1 like

Bedankt voor het aanbod om mijn Stowa onder handen te nemen, maar ik heb al zo hard tegen mijn vriendin geroepen dat ik dat ooit zelf ga doen dat ik dat nu ook daadwerkelijk wil doen. Ook al betekent dat, dat ik hem 10 jaar ongebruikt in de kast moet laten liggen!

3 likes

Aanraders vind ik zelf Wristwatch Revival en My Retro Watches op YouTube, het lijkt mij een prima begin om eens een paar videos van deze heren te bekijken. Ze leggen stap voor stap uit wat ze aan het doen zijn, en met name Marshall van Wristwatch Revival heeft mooie microscoopbeelden. Het geeft in elk geval een indicatie van het proces.

Bij Wristwatch Revival staat in zijn bio ook een link naar een shop- niet dat je het daar per se moet kopen, maar je kunt wel een idee krijgen van de spullen die je allemaal nodig hebt of zou kunnen hebben.

1 like

Wel even oppassen als je een ST36 uurwerk koopt,let op dat er een urenwiel bij zit.
Veel van deze uurwerken worden verkocht zonder dit onderdeel en het is moeilijk te vinden.

1 like

Top instelling! (Geen sarcasme…) lekker oefenen en als je het vertrouwen hebt gewoon aan beginnen, wel even een stralingsmeter aanschaffen als het om een oudje gaat :+1:

2 likes

Mooi, de lange adem! Succes in de toekomst met je ETA 6497!

1 like

Beste Onno, mijn advies is om te starten met een kloon. Zeker in het begin maak je fouten ( sterker nog: móet je fouten maken!). Dan is het zonde om een duurder ETA-caliber te “verprutsen”. Een kloon kost ong. € 30,00. Dat werkt wel zo relaxt. Heel veel succes op jouw ontdekkingsreis!

2 likes

Even een kleine update, ik heb vandaag op de Rikketik wat gereedschap gekocht. Niks uitgebreids of speciaals, maar genoeg om mee te beginnen. Verder voor een tientje totaal een stuk of 6 loop/sloop uurwerken gekocht die, als ik ze volledig vernachel, de prullenbak in kunnen als het niet lukt.

Als ik daar mee klaar ben is mijn plan om op zoek te gaan naar een ETA kloon, zo’n extra tussenstapje leek mij prima. Weinig risico als er iets verkeerd mee gaat.

6 likes