Heel gaaf zo’n vintage werkbank straalt toch wat meer warmte uit. Mooi bijpassende lamp ook👌
Armsteunen heb ik ook aan gedacht. Echter doe ik ook andere klusjes aan mijn werkbank dan alleen horloges. Horloges is vooral het mod werk glaasjes ,wijzertjes ,bandjes enz gewoon voor de hobby.
Ik vind eigenlijk van alles leuk om te repareren nu ligt er een vintage Daiwa vismolen op.
Het is wel een zelfbouw, met massief eiken blad, aluminium profielen in combinatie met donker fineer op de rest van de houten elementen. Een LED balk over de volledige lengte van de werkbank, armsteunen die in elke hoek verstelbaar zijn en een rek om spullen in leggen.
Mijn blad is massief beuken 4x in de matte parketlak de randen zijn hardhout
Natuurlijk is het allemaal wel rechttoe rechtaan.
Dat was ook de bedoeling bovendien is mijn bovenfrees ongevraagd van eigenaar gewisseld (Nooit gereedschap uitlenen)
Klopt maar als m’n vriendin weer wat hersteld is is het haar werkbureau die ze vanuit haar werkgever heeft gekregen dus ik moet het echt even hier mee doen. Ben al lang blij dat deze kan gebruiken plus de zadelkruk die ik gebruik gaat laag zat om me bijna op ooghoogte te krijgen met beetje inleunen.
Daar ben ik inderdaad mee bezig, ik zag ook dat ze er speciale filters voor hebben.
Ik twijfel nog wat eventueel beter zou zijn/ gemakkelijker te realiseren
Zoeken op een gebruikte Waldmann. Tussen 100 en 200 euro zou het nog moeten lukken, als-ie goed werkt hooguit wat poetswerk aan de behuizing. Nieuw ga je al richting de 1000. Maar voor een aantal tientjes haal je een nieuwe Chinees in huis, zal ook best werken.
De mijne is een Waldmann van (6 jaar terug) 100 euro; moest er een stuk voor rijden en even wat ouwe meuk verwijderen. Kwam uit een laboratorium. Check wel of de voet met klem er bij zit, die vind je niet zomaar!
Ben de afgelopen jaren ontzettend druk in de weer geweest om samen met mevr. Nash ons droomhuisje te verkrijgen. Uiteraard met een vrijstaand Atelier of de mogelijkheid er een te bouwen.
Na vele onverwachte situaties, bijkomende gebreken etc etc, duurde het langer dan verwacht.
Maar… ipv zoals eerst kleine kamer, die voor meerdere doeleinden gebruik werd en dus in feite ongeschikt was voor de horlogerie, nu toch echt een begin.
Veel materiaal staat nog in opslag en er moeten nog kasten en een “doe het zelf” op hoogte verstelbare werkbank in. Het schoonmaak/polijst gedeelte komt aan de andere kant, waar ik een afscheiding met afzuiging ga maken.
Ook mag er toch eens aardig wat voorraad en meer gereedschap van hoger niveau komen. Maar alles op zijn tijd ;).
Ik zag eerdere reacties over het bevestigen van de lamp en het al dan niet gaten boren in je werkblad.
Ik vond het ook wel een dingetje om in mijn wengé tafelblad te boren en heb daarom de voet op een MDF plaatje bevestigd en die met klemmen aan het blad gezet. Staat hartstikke stevig