Iets om goed rekening mee te houden lijkt mij …
Ja… Ik heb al uitgedokterd hoe ik dat ga oplossen… ik ontwerp geen horloges meer rond een ETA uurwerk… willen ze 't zo?.. prima… wijk ik toch uit naar een ander merk?..
zul je het zo erg gaan merken denk je? ze slaan hun eigen ruiten in toch? denk ik zo maar…
MIYOTA !!!

Daar komen ze vanzelf achter dan… Hayek wilde het zo… dan kan ie het krijgen ook…
valt het je op dat steeds meer merken met een manufactuur kaliber komen?.. en dat Sellita (verkapte ETA) in steeds meer horloges wordt ingebouwd… en dat Soprod ook een populaire fabrikant is… en dat er steeds meer alternatieven komen voor bijvoorbeeld de UNITAS 6497 en 6498… in de vorm van bijvoorbeeld ISOPROG?..
de Chinese uurwerkjes worden ook steeds beter… we hebben Miyota ook nog… kortom… genoeg alternatieven… als men bij Swatch denkt dat ze zo de kleine merkjes de nek om kunnen draaien … dan hebben ze het goed mis… 
Ja je hebt gelijk, het is volgens mij zoals bij alles: hoe groter een conglomeraat wordt hoe eerder het gedoemd is zich weer op te splitsen in kleinere, originele, deeltjes …
Komt hier ook nog wel denk ik…
Gedeeltelijk gooien ze de eigen ruiten in, maar ik denk niet dat ze wakker liggen van onafhankelijke fabrikanten/micro brands die moeten uitwijken. Ze houden het binnen de Swatch groep en service centra.
Trouwens, de meeste patenten zijn allang verlopen en fabrikanten als Sellita en Soprod o.a. zijn druk bezig met kopieren/klonen. Kan je dalijk zonder problemen een sellita anker in jouw ETA monteren.
denk je??? 
Jep
ok ok jij hebt er meer verstand van dan ikku 
Ook een gat in de markt als ETA zelf geen onderdelen meer levert aan derden.
Das waar!
Volgens mij is Sellita 't achterdeurtje… 't is de voormalige Assemblage afdeling van ETA, maar toen ik eens informeerde naar de verkrijgbaarheid van Sellita uurwerkjes… kreeg ik te horen dat de hele jaar productie al verkocht was… en dat was 2 weken na de brand bij ETA… Toeval?.. I don’t think so… 
ETA heeft binnen swatch group genoeg afzet, en levert dus nog aan bedrijven die voor deze datum ETA uurwerken geleverd hebben gekregen.
Geen probleem verder toch er zijn nog genoeg leveranciers Selita, Soprod,Citizen Miyota, Seiko, Sea-gull en andere Asian clones van de 2824 2836 en 6497/6498 van uitstekende uurwerken, en genoeg onderdelen leverbaar en zelfs uitwisselbaar, als er iets vervangen moet worden! Microbrands hoeven er niet wakker van te liggen.
Wellicht ook een kans voor de iets grotere watch co’s om een eigen in house movement te maken is samenwerking met of op zichzelf, Christopher Ward bijvoorbeeld, Steinhart een beetje.
Voor de horloges welke uurwerken gebruiken zoals de ETA2824/2836, 2893 GMT movement, moeten ze uitwijken, willen ze swiss op de dial houden dan wordt het horloge wel al snel een stuk duurder met bijvoorbeeld een soprod uurwerk.
Je ziet ook dat er dus gezocht wordt naar vervanging en deze wordt gevonden.
Probleem is ook dat bedrijven graag swiss made op de dial hebben staan en/of willen houden, wat kwaliteit uitstraalt in hun ogen, maar ik deins niet terug voor een Citizen Miyota, welke gewoon nog jaren goed te servicen is of te vervangen en een werkpaard is.
Bovendien is de prijs voor zo’n uurwerk vaak nog goedkoper, ik zou dan denken, dan maar geen swiss made op de dial, maar wel tevreden klanten die je jarenlang kunt services.
Ik begrijp echt niets van deze filosofie. Met deze gedachte gaat er minder ETA verkocht worden en houden ze zelf de exclusiviteit. Het is maar de vraag wat de toekomst dan gaat brengen, het zou mij persoonlijk niets verbazen als de horlogewereld er over 100 jaar anders uit ziet, en Zwitserland niet meer de standaard is…
Ja, precies! Dat zou in mijn ogen ook zomaar kunnen.
is het toch al lang niet meer… volgens mij is azie redelijk de standaard ?
of doel je op haut cuisine techniek, dan is het idd nog Zwitserland.
Ik vind meer merken met een inhouse uurwerk wel een leuke ontwikkeling. Welke merken heb je al gespot die overstappen naar manufactuur en welke merken zouden dat moeten kunnen/doen, denk je?
Christopher Ward heeft sinds een tijdje een eigen kaliber, Festina betrekt zijn uurwerken van Soprod, Tudor heeft sinds kort een manufactuur… Meistersinger is bezig met manufactuur… Panerai is al lang geleden overgestapt naar manufactuur…
Ik denk dat microbrands met eigen manufactuur de nieuwe markt gaan worden…
Leuk, ik hoorde dat Roamer ook weer bezig is om de fabrieken te openen en MST uurwerken te gaan ontwikkelen/produceren.