interessant… :)…
Bij ETA wilden ze ook graag dat er meer concurrentie zou komen, dat gebeurt nu ook.
Ze produceerden als enige ook spiraalveren voor andere uurwerkfabrikanten, alleen Rolex kon een groot gedeelte zelf maken, ik vraag me af wie nu al die veren maakt.
Ook het Incabloksysteem is van ETA, ik neem aan dat andere fabrikanten moeten omschakelen naar een ander systeem.
Hier staat trouwens ook een mooi verhaal over de alternatieven voor de ETA uurwerken…
http://www.rolexencyclopedie.nl/dutch/kalibers/alternatieven-voor-het-eta-uurwerk/
Zo had ik er nog nooit over nagedacht, maar het is een logisch verhaal. Ik denk dat het uiteindelijk wel een goede ontwikkeling is. Zo voorkom je dat andere fabrikanten en producenten “lui” worden.
Nivarox is inderdaad van Swatch. Ontwikkeld door Straumann die destijds trouwens voor Revue Thommen werkte. Zouden ze ook geen spiraalveren en Incabloc meer leveren? Waar zouden de andere uurwerkfabrikanten op dit moment spiraalveren en anti-schok systemen vandaan halen?
‘Lui’ is de goede samenvatting. Dat vond de oude Hayek inderdaad van de anderen.
Moser heeft ook gewoon een Straumann spiraalveer…
Ook Carl Haas in Schramberg kan er 300.000 per jaar leveren.
Ik heb hier wel iets gevonden , vijf afleveringen over spiraalveren en wie wat maakt.
Dit is aflevering vier.
Jongens, het wordt tijd voor een Nederlands uurwerken fabrikaat. We geven @Arie_Kabaalstra gewoon een paar knaken om oude machines weer gangbaar te maken en een schuur. We zoeken een paar oude uurwerken uit waarvan alle patenten zijn verlopen, dan vragen we een berg subsidie aan (iets met innovatie, duurzaam, langdurig werklozen, whatever en dat op elkaar gestapeld)… Boem: De Nederlandsche Uurwerken Fabriek sedert MMXV. Met als motto; “Lower country, lower prices!”
Ik ben voor!..
Ik loop al een tijdje met het idee rond om in elk geval eens te proberen om een eigen Ebauche te maken… gewoon om te zien of ik het kan…
nou weet ik uit ervaring dat dat meestal leidt tot gewoon het daadwerkelijk bouwen van zo’n ding… proberen is er bij mij eigenlijk niet bij… 'k heb laatst geprobeerd om een Bezel voor een duiker te maken… ja… mooi niet… gewoon gebouwd. en first time right!..
Spiraalveren en balansen… dat zijn de moeilijkste dingen om te maken… die zouden we moeten “outsourcen”…wie dat kan uitzoeken… mag zich melden…
Voor je het weet hebben we dan de DM Kalibers (DumeT Manufacture)…
als dan de Nederlandse Fabrikanten van horloges ook nog eens mee gaan doen… dan kunnen we de Nederlandse horloge industrie ECHT een boost geven…
Wat denk je van een anker? Zeg maar gerust het echappement. Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig en volgens mij heb je daar helemaal geen tijd voor. Er zijn complete teams 3 tot 5 jaar mee bezig. Wel ontzettend gaaf als het je lukt.
Niet echt ‘lower prices’, maar ik zeg: Grönefeld.
Dan moet ik daar maar eens tijd voor maken…
In zekere zin wordt het steeds makkelijker, met de voortschrijdende technologie… ik weet niet hoe ze dat vroeger deden, maar Vele onderdelen van uurwerken worden “gewoon” gestanst… laat ik nou toevallig enig verstand hebben van stanzen?.. maar er zijn nog wel meer methoden om dergelijke onderdelen te maken… bedenk ook dat George Daniels zijn eerste Coaxial Escapement met de hand maakte…
moet ik niet gaan doen natuurlijk… want het moet vooral snel gaan… en zo mogelijk betaalbaar zijn…
't speelt in mijn achterhoofd… als ik weet hoe, en waar… en waarom, en vooral waarom niet?.. dan is het moment daar…
Misschien is een ouder ontwerp wel het mooiste, Arie.
Zoals dit uurwerkje, 36mm, dat is een gangbare maat.
16½’’’ is inderdaad een mooie maat… nou heb ik een UNITAS 6498-1 liggen hier… en als eerste “oefening” wil ik daar eens nieuwe bruggen voor maken… ik heb een CNC machine, dus als ik weet hoe ik de hart-afstanden van de astappen kan bepalen, dan “gooi” ik een keer een stuk Messing onder de freesbank…
Eerst moet ik eigenlijk ofwel een automatische gereedschapwisselaar op mijn Freesbank bouwen… of er eens een kopen met automatische wisselaar…
Een “nulpunt-spansysteem” is ook geen overbodige luxe… je moet dat zien als een “klem” waar je je onderdeel in kan zetten, en die je op zijn beurt ook weer in een houder op de machine kan zetten… als je meerdere klemmen hebt, dan kun je achter elkaar onderdelen wisselen…
je werk zet je in een zogenaamd “Pallet” die je dus middels een snelspansysteem zuiver, en binnen een paar seconden op de machine zet…
Vergelijk het maar met de spantangen op mijn draaibank… binnen 10 seconden kan ik een gedraaide kast vervangen voor een onbewerkte… spanknop losdraaien… bewerkte kast eraf, nieuwe erop… spanknop aandraaien. .grote groene knop een ros geven… koffie!..
't zelfde system past ook op de freesbank…
Alleen heb ik hier een Bezel voor de P1lot One op de spantang staan…
de spantangen hebben allemaal de zelfde diameter waarmee ze in de opname gaan : ø34 mm, het spannende deel is naar behoefte ik heb ze vanaf 34 mm tot 41 geloof ik… met maten als 37.8, en 38.5 er ook tussen… spanbereik is maar een paar tienden…je maakt ze op maat voor de diameter waar je op moet klemmen…
Ik kijk niet naar stukswerk… stukswerk kost veel munten… en het is veel werk… omdat je voor stukswerk geen aanpassingen aan je klemsysteem gaat maken… dat doe je wel voor serie werk… 't kost even wat extra… maar daarna ga je dik besparen…
Heel mooi om te zien.
Thanks…
ik gebruik nu de jarenlange ervaring als gereedschapmaker om mijn eigen bedrijfje te stroomlijnen… ik heb ervaring genoeg opgedaan in het maken van snelspansystemen, opspanmallen, adapters, klemringen en meer van dat fraais…
't is dat ik nu gewoon even brainstorm… op Youtube heb ik al gezien hoe ze de platines maken… een overmaats vierkant plaatje… je freest de holtes voor de raderen, en de veerton erin… en je boort de gaten voor de stenen voor… die ruim je vervolgens.tapt de gaten met schroefdraad. en je brengt perlage aan… dan de stenen erin… da’s eigenlijk nog niet zo heel spannend…
Interessant om te lezen. Dat lijk me inderdaad niet het meeste werk of het meest gevoelige. Het spannendst zijn natuurlijk het echappement en de wielentrein. Een centrumrad kan je niet even stanzen.
een Centrumrad?.. jawel… die kan je stanzen… alleen de tanden. .die moet je frezen… hoe denk je dat een anker gemaakt wordt?.. ik denk dat dat ook vaak gestanst wordt…
de Balans en het anker, de spiraalveer… het ankerrad… ja… dat zijn wel spullen die lastig zijn te maken… om het zacht uit te drukken… maar lastig ≠ onmogelijk…
Spiraalveren… da’s inkoop denk ik… balans assen?.. er zijn nog zat horlogemakers die zoiets "zo even uit de draaibank trekken… gewoon op de stichel… dat soort onderdelen zijn prima te automatiseren… plateau met Piton… da’s andere koek…kan eventueel ook ingekocht worden…
Misschien dat een anker gestanst wordt. Maar de gaffel zal ook wel gefreesd moeten worden. En dan moeten de pallets er nog op, met precies de juiste lift angle. Dat luistert zo verschrikkelijk nauw dat zelfs een horlogemaker er niet snel aan begint. Vervang het hele anker maar…
Het is niet onmogelijk, maar het is ook niet even op de CNC bank…hoppa. Knoppie drukken…rappo klappo.
Ik hou er over op, het gaat allang niet meer over ETA. Excuses Rob