Eterna zoektocht naar zelfde type/ref. Aan de hand van lege kast 😥

geachte liefhebbers,

Ik heb vandaag dit horloge laten gaan. Ik vond het een interessant object om mijn gouden kast te voorzien van een mooi uurwerk. Vooral het chronometre sprak me aan.

Tegen de 250 is het maximale bod geworden.

Hier wilde ik alles instoppen

Waarom heb je hem laten gaan?

Ik weet het niet, maar als je advies vraagt kun je dat beter vooraf doen, toch?

4 likes

Voor ik :+1: of :-1: zeg moet je eerst een paar informaties geven

Weet je inmiddels welke ref het is en komt dat aangeboden horloge daarmee overeen?
Of weet je tenminste voor welk kaliber de kast gemaakt is en zit er in het aangeboden horloge zo een werk?
En weet je de doorsnee van de wijzerplaat en komt dat overeen met de wijzerplaat in het aangeboden horloge?
En - point de résistance - is de buiging van de wijzerplaat van het aangeboden horloge correct voor jouw kast?

Laat het ons weten en we geven een mening. :wink:

2 likes

Maurits, ik weet verder 0 van Eterna, ref geen idee info is voor mij maar schaars te vinden. Ik zal wel weer 10 stappen overslaan.

Buiging van de wijzerplaat? Vertel wat bedoel je er mee? Ik ben een totaal eterna leek. Ik ken het merk. Weet natuurlijk wat Eterna groot heeft gemaakt. Mooie horloge history, beetje prijziger als ik gewend ben. Tot nu Citizen Citizen Citizen en wat Glycine.

Diameter was eigenlijk op de gok. Dan kom ik meteen bij een antwoord op @Marck ik dacht voor dit horloge durf ik wel een gok te wagen voor 250 euro. Maar wat zou dit horloge waard zijn geweest. En was 250 een koopje geweest? En dan kom ik nu bij @Ogenblik uit. Raad voor de daad is wel stuk slimmer. Ik ben nog al impulsief op een redelijk doordachte manier. Ik hoef niet lang na te denken over wel niet wel niet. Ik ben niet rijk, ik koop slim zeg ik altijd.
Als ik zo’n horloge koop wil ik nooit de max verkoop prijs geven. Dan is er geen sport. Kopen voor een leuke prijs, niet okay? Verkopen weer. (gaat tot nu redelijk goed.)

Dus wat heb ik nou in huis en hoe kom ik daar achter? Het serienummer op de kast is vermoedelijk niet een eterna serienummer. Maar van de kast fabrikant. Dus leeftijd geen idee. Uurwerk is geen plat model dus ik denk het meest voorkomende model.

Ik snap er echt helemaal niks van, heb je nu een horloge gekocht, verkocht of juist niet gekocht?

1 like

@HorloG Denk niet gekocht en gestopt met bieden rond de 250euro.

1 like

Ja omdat ik gewoon niet weet of het uitkan om te gokken voor doe prijs. Niet geschoten altijd mis.

Maar als ik raak schiet en ik kan er niets mee, heb ik dan nog een leuke prijs betaald voor mijn misser en kan ik er nog van af voor de prijs die ik had gegokt.

Een oude goldcap met een mooie plaat, is dat dat geld waard? De staat mee rekenend.

Geen idee van Eterna prijzen, dus daar kan ik je niet mee helpen
Die gouden kast die je hebt liggen, is dat ook een Eterna kast? En staan daar geen nummers aan de binnenkant ingeslagen waar je iets uit kunt afleiden?

Helaas alleen serienummer van de kast fabrikant. :slightly_frowning_face:

Ik kan misschien er een mailtje aan wagen naar eterna te sturen. Dat zal ik eens gaan uitzoeken en doen.

1 like

12:00 bier tijd bij jou?

Hoe weet je dan of het een Eterna kast is?

Moet sowieso een nieuw glas op nog. En komen op de 250 nog een boel shipping en import kosten. Vind het horloge ook lastig te duiden vanaf die ene foto, de lugs hebben een heel andere kleur dan de bezel.

2 likes

Two-tone kwam in die tijd ook wel voor; bij Tissot’s zie je ook wel eens een gold capped bezel op een stalen kast.

Wel vind ik de kleur van de kast erg vreemd; zwart staal, dat kan ik weer niet plaatsen in die tijd. :thinking:

Van wat ik lees is het wss een 14k solid bezel + een capped kast. Misschien dat de cap geoxideert of gesleten is en daarom de lugs anders van kleur zijn?

1 like

Staat er in geslagen.

1 like

En @wbcoupe

Duidelijk een extra laagje op de lugs.

Met verzendkosten en invoer denk ik net onder de 300.

Daar bedoel ik dit mee. Een zogenaamd cadran bombé.


De wijzerplaat is niet vlak maar aan de buitenkant naar beneden gebogen zodat het vlak van de buitenrand niet op hetzelfde vlak ligt als het centrum.
Dat is een handigheidje om horloges optisch dunner te maken.
Als de buitenrand van de wijzerplaat lager ligt, kan de buitenrand van de kast minder hoog zijn en lijkt dus dunner (of platter zoals men bij horloges helaas vaak zegt)
Weliswaar moet het glas dan een grotere bolling hebben (de wijzers moeten ook nog kunnen bewegen), maar dat is doorzichtig en valt dus minder op.

Dat kun je nog combineren met een schuine onderkant van de kast


Ook dat is een optisch truukje.
Het geheel is precies zo dik als een normale kast maar omdat je niet tegen die steile zijkant aankijkt lijkt het dunner en daardoor eleganter.
Als je dan nog een relatief klein werk in een relatief grote kast doet (10½’" werk in een kast waar je eigenlijk een 12’" werk in zou doen) kunnen alle lijnen mooi glooiend gemaakt worden en lijkt het horloge veel eleganter dan het eigenlijk is.

Al dat betekent voor jouw horloge dat een verkeerde bolling van de wijzerplaat een gebruik in de weg staat aangezien dan de hoogteverhoudingen niet kloppen.
En een ander werk dan dat waarvoor de kast gemaakt is kan ook moeilijk zijn vanwege de positie van de opwindstift.
En dan moet je ook nog een werkring vinden die past.

En zo zijn er nog andere factoren die maken dat we eigenlijk een grote bewondering zouden moeten hebben voor die jongens uit Bombay :wink:

4 likes

Ja Mumbai special… Dat wil ik niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mooie duidelijke info. Dank je wel. Ik snap nu wel wat je bedoelt. En ik kijk natuurlijk goed naar de vorm van de kast.

Ik heb net even gemeten.

Diameter kast is 33,6mm
Diameter glas is 29mm
Diameter wijzerplaat 28mm. Zit denk ik binnen in het huis onder tegen de rand waar het glas op rust gemonteerd.

Het is wel wat klein 34mm ik hoop dat het net zo draagt als mijn Nomos tangente.

@mafkees

Heb jij nog foto’s van je donkere eterna die je afgelopen jaar hebt verkocht? Die kast lijkt wel veel op de losse die ik heb.