Ethische vragen rond bieden op horloges in Corona tijden

Die juweliers zijn in principe allemaal boefjes dus niet nadenken en gewoon bieden.

3 likes

Mijn zoon bezocht jaren geleden China en trof in een klein winkeltje een zijden kostuum, dat hem wel leek! Met dat kostuum zou hij ons allemaal de ogen uitsteken. Na lang onderhandelen kwam hij een prijs overeen van rond de € 50,–. Hij zag aan de reactie, dat de verkoper het geld nodig had, maar het bedrag als onrechtvaardig ervoer. Toen die zoon later een plekje kreeg in de Top 100 van Trouw (groene personen) heb ik hem geconfronteerd met dat kostuum. En die reis naar China. We hebben gesproken over schaamte, over rechtvaardigheid. Het werd een diep gesprek.
Ik wens @amusicar wijsheid toe!

17 likes

Als het een groot bedrijf/concern is zou ik er geen moeite mee hebben, maar zou me de moeite besparen in de weet dat die het niet gaan accepteren. Is het een klein (familie)bedrijf zou ik me schuldig voelen indien deze het wel zouden accepteren (hetgeen ik me ook niet voor kan stellen). Als ik het mag gokken hebben ze misschien 50% marge. Ik zou dan ook voor een bod gaan van 15k. Mocht het budget dat niet toelaten, zou ik voor wat anders gaan kijken.

1 like

Het is een luxeproduct, ja, die zakken nou eenmaal hard in dit soort tijden. Ik zou lekker bieden wat je denkt dat je mee wegkomt. Het is een kleine moeite voor hem om delete te drukken.

Ik heb speciaal vanwege deze situatie mijn aanschaf van een sportauto uitgesteld. Kan zo 10K schelen over een een paar maanden. Kom nou, daar wacht ik wel eventjes op.

2 likes

De ethiek gaat je niet helpen bij dit dilemma. Er is geen absoluut ethisch raamwerk: het is afhankelijk van welke ethische stroming je onderschrijft.

Vanuit bijvoorbeeld het hedonisme of misschien zelfs utilitarisme bijvoorbeeld zou het wel ethisch zijn, omdat je het netto geluk maximaliseert (namelijk: jij een hoop geluk erbij ivm horloge dat je anders niet had kunnen bereiken en de dealer een beetje geluk erbij omdat ‘ie wat geld heeft. Vanuit utilitarisme is dat beter dan: jij geen geluk erbij omdat je het horloge niet hebt, en hij ook niet omdat ie z’n horloge niet kan vreten).

Maar vanuit bijvoorbeeld de deontologie is het waarschijnlijk niet ethisch, omdat de intentie niet ‘zuiver’ is (jouw primaire intentie is niet om die man te helpen, want dan zou je ook €100 aan hem kunnen doneren: je intentie is duidelijk om het horloge voor een lage prijs te bemachtigen).

Dus of het ethisch is, ligt uiteindelijk aan welke morele principes je onderschrijft en wat voor persoon je wilt zijn. Mijn onderbuikgevoel is: als je de vraag al stelt, heb je twijfels, dus niet doen.

Overigens vind ik het een interessant onderwerp, en vind ik het niet vreemd dat je het overweegt. Stukje zelfreflectie in deze barre tijden is :+1:

34 likes

+1!

5 likes

Het feit dat je het hier vraagt zegt al genoeg.
Het is bijna hetzelfde dat je als 58 jarige man gaat vragen, ja, ik heb een meisje ontmoet van net 18. Ik vind haar leuk. Zal ik het wagen of is het onethisch?
Vul zelf maar in.

2 likes

In plaats van ondernemers in deze barre tijden uit te melken kun je ze beter steunen.
Just my 2 cents.

1 like

Ik denk dat we daarin verschillen.
Lowballen vind ik altijd ongepast. Waarom zo laag mogelijk bieden?

Afdingen / proberen korting te krijgen oké, maar lowballen…? :confused:

7 likes

Principes en (goede) handel gaan zelden samen.
Dus maak je eigen keuze! :slightly_smiling_face:

1 like

Je hebt het wel over een horloge in een prijssegment waarin niet heel veel transacties plaatsvinden. Logisch dat het horloge nog niet verkocht is, we hebben het niet over een Seiko die afgeprijsd is van € 1.500 naar € 1.000…

Bied 15000

2 likes

Ah, onethisch of niet, het is vooral wat anderen er over denken maar ondertussen heb je er zelf plezier van :laughing:

2 likes

Er zijn wel degelijk mensen die proberen misbruik te maken van de coronacrisis. Heb al voorgehad dat ik op een 2dehands een belachlijk laag bod kreeg met een regelrechte opmerking dat het door de crisis niet meer dan dat waard was :triumph:

2 likes

Ach een beetje misbruik maken van de situatie moet kunnen.
(Ik bedoel hij zal het schijnbaar nodig hebben als hij een lager bod accepteerd)
En daarmee misschien zijn winkel / handel kunnen redden,
Maar van 30k naar 10k vind ik de schaamte voorbij.

1 like

Volgens mij is er weinig ethisch aan deze kwestie. Het is terug te voeren op een heel oud economisch principe; klant doet een bod en leverancier zegt ja of nee. Etc.

Volgens mij is de vraag achter je vraag: voelt dit goed voor jou. En die is lastig door anderen te beantwoorden.

Succes met je queeste… :grin::+1:

6 likes

Ik ben het helemaal niet eens dat het misbruik maken is. Toen Rolex de sky in ging riep iedereen markt werking vraag en aanbod. Als nu door wat voor omstandigheid de prijs naar beneden gaat is dit ook vraag en aanbod. Is zo oud als handel bestaat. Ongeacht de reden waarom iemand goedkoper moet verkopen.
Als ik nu een horloge verkoop hier gaat niemand me meer geven omdat ik het moeilijk heb in deze Corona tijd. Gewoon je mail sturen en kijken wat er gebeurd. Voor het zelfde geld roept die lachend, in geen honderd jaar.

6 likes

Gewoon 10k bieden… dit is nu eenmaal vraag/aanbod. Mocht hij de 10k goed kunnen gebruiken om liquide te blijven is hij wellicht zelfs blij. Mocht hij het een vervelend bod vinden, kan hij altijd nog op z’n prullenmandje klikken.

Ben benieuwd naar het resultaat!

5 likes

Meer is het niet (zakelijk gezien)

3 likes

Als de aanbieder wil, kan of zelfs moet verkopen voor 10K om liquide te blijven om zo zijn zaak te redden… wat is daar onethisch aan? Het kan voelen als misbruik maken van de situatie, maar de aanbieder heeft de keuze om te verkopen of niet toch? In zo’n geval “help” je hem misschien alleen maar.

Mocht hij het niet moeten, dan zal hij je waarschijnlijk wel als aasgier zien. :joy::joy:

2 likes