Jazeker; omdat we natuurlijk allemaal een held willen zijn, bied je gewoon - zonder met je ogen te knipperen - 25.000 euro. Applaus zal tot ver over de grens te horen zijn.
Gelukkig zijn ze van Nederlanders wel wat gewend en komt dit lage bod minder als een verrassing
Oeh, ja, zoiets noemen ze in Italie nu een ‘offerta ollandese’
Kopen voor 6k en een zweer krijgen aan je arm zodat ie er pijnlijk afvalt. “Joa, ik gelooft nie in karma ouwe”
Succes
Gewoon doen.
Er zijn drie reacties:
-Cazo, va mangiare la figa!!
-Mi scuzi, maar ik maak er 18,5 van
-Si, deal!
Ben benieuwd
Ik denk dat je jouw vraag aan het verkeerde forum stelt.
Maar draai de rollen eens om. Stel jij koopt een nieuw horloge tegen Retail voor €25k. Diezelfde dag nog loop je in dezelfde stad naar een andere juwelier en vraagt hem wat hij ervoor wilt geven …
Denk je dat je er €25k voor krijgt? De helft vermoed ik.
Dus ik weet niet welke regels er zouden moeten gelden, maar het is gewoon handel; als jij geld wilt bieden en de ander is ermee akkoord? Why not…
De verkopende partij kan altijd ‘nee’ zeggen… (of je hard uitlachen )
Wat heeft het hele verhaal met ethiek te maken?
Het is gewoon een vraag wat men vindt van lowballen.
Aan alle mensen die dit zogenaamd onethisch vinden:
- die verkoper beslist zelf of hij verkoopt of niet.
- volgens jullie redenering zou het ook onethisch zijn om een horloge te koop aan te bieden voor prijzen die vele tientallen malen hoger liggen dan de productiekosten?
Oppassen met Italië en to good to be true prijzen
Vond en vind ik ook behoorlijk eh eh onethisch. Ik riep namelijk niet mee.
Heb zelf ook wel regelmatig te maken met lowballers, in “crisis-tijden” wel meer. Maar het is heel erg afhankelijk van het medium waarop je adverteerd…
Een heel groot gedeelte van de Nederlanders is vrij reëel, via MP komen heel veel gelukszoekers oftewel lowballers. En dat zijn niet voornamelijk Nederlanders… if you catch my drift
zolang er nog wat winstmarge overblijft vind ik het geen probleem.
Kan maar je kon er niks aan veranderen dus ethiek is persoonlijk en handel is en blijft vraag en aanbod.
Wat een boel reacties zeg.
Dat hier zo “zwaar” aan gewogen wordt.
Ik zie het probleem niet, alles gaat om wat de verkoper ermee doet. Zijn feest, zijn boterham .
Al bied je een 10tje, hij kan je mail of belletje meteen de prullenbak in flikkeren of er serieus over na gaan denkwn en zowaar ja zeggen. Zijn keuze.
Wie niet waagt wie niet wint.
Wat mij betreft heeft dit niets met ethiek te maken en alles met economie: kwestie van vraag en aanbod. Indien verkoper het je niet kan of wil verkopen voor 10k dan weet je dat snel genoeg.
Overigens zie ik het niet gebeuren dat een verkoper ingaat op een dergelijk laag bod van een kilometer of 1.500 verderop van een Nederlander met krenterig imago, met een webverbinding ertussen bovendien.
Succes met dagdromen verder…
Ik lees tussen de regels door dat je niet heel vaak inkoopt of verkoopt al dan niet zakelijk of privé.
Begin het gesprek met de Italiaan en je ziet wel wat er gebeurt.
Ongeacht de situatie zijn belachelijke biedingen not done…Helaas meer regel dan uitzondering de laatste jaren.