Ethische vragen rond bieden op horloges in Corona tijden

Misschien is de verkoper juist blij dat hij deze nog aan 10k aan jou mag verkopen, beetje winst is beter dan geen winst…

Lol ja idd.
Stel je voor. Dat dat ding maar 5k inkoop kost.

Ik ga ook horloges verkopen waar 25k marge op zit :star_struck:

4 likes

Wat maakt t uit wat iedereen er hier van vindt. Als je het wil proberen, doe je het toch gewoon. Als de verkoper het belachelijk vindt, hoor je er waarschijnlijk niks meer over. Als ie t niet belachelijk vindt, krijg je een reactie en misschien worden jullie beiden blij. Of niet, maar dat maakt dan toch niets uit?!

Wat een mooie, constructieve en voor mij ook leerzame reactie. Dank! Overigens mede mogelijk gemaakt door het zelfreflectieve vermogen van @amusicar :+1:.

3 likes

Wat boeit het wat je bied?

Het bedrijf gaat akkoord of niet, dat is hun keuze.

1 like

Nooit schamen voor het bod wat je doet. Verkopende partij kan en mag ook nee of niets zeggen. De een de zn dood…

Ah een heroine verslaafd meisje die op straat haar lichaam te koop aanbied kan ook ‘nee’ zeggen tegen die dikke Duitser met dat tientje in zijn hand.
En een mooie dame met een Loewie Karton tas en een Roleks vraag €1000,- om die zelfde Duitser van gezelschapmte dienen.
Marktwerking zeker?

Je kunt het zeker bieden, de kans dat je nooit een reactie krijgt is echter ook heel groot. Het hangt ook heel erg af van het object. Op iets dat moeilijk verkoopt is men eerder bereid concessies te doen.

Sowieso heel benieuwd wat je wilt kopen. Om welk horloge gaat het ? :slight_smile:
Maar als Booking.com 14 miljard naar de aandeelhouders wegschuift om vervolgens bij de Nederlandse staat steun aan te vragen, dan valt jouw werkwijze nog wel mee.
Misschien is die ondernemer wel blij dat hij überhaupt nog iets kan verkopen… Hoewel ik me niet echt kan voorstellen hoe een online horloge handelaar slachtoffer van Corona kan zijn. Hooguit wat minder vraag en wat meer aanbod (owacht, dat is dus niet eens verkeerd)
Met respect voor iedereen die wel echt getroffen is, een goede ondernemer is niet al na twee maanden op randje afgrond. Ik verwacht dus niet dat je nu opeens een mega-deal gaat maken.

De mensen die kunst kochten van de Joden waren in elk geval nog iets beter dan degenen die hun huizen inclusief kunst inpikten en na de oorlog niet meer teruggaven. En ik denk dat de oorlog voor de Joodse kunsthandelaren iets ingrijpender gevolgen heeft gehad dan de Corona voor een Italiaanse horlogehandelaar. Slechte vergelijking dus.

Ik zou het gewoon proberen.

2 likes

Je dwingt de handelaar toch nergens toe? Als hij het bod goed genoeg vindt dan accepteert hij het en anders niet! Het kan erg nadelig voor hem zijn maar dit is een risico voor elke handelaar en ondernemer.

2 likes

Wat heeft een Duitser met overgewicht hiermee te maken ?

10K bieden voor iets van 30K
Is zoon beetje als het heroïne junkie doen en daarna wegrennen met je 10tje :joy:

4 likes

Ik hou echt van dit forum, dank je wel.

2 likes

Dit klopt niet helemaal. Dat beslaat slechts één kant van de kwestie. Waarschijnlijk is @amusicar blij als het bod zonder meer geaccepteerd wordt, maar hoe voelt hij zich als zijn bod simpelweg genegeerd wordt, of als hij een reactie met veel dedain ontvangt. Volgens mij draait dit geval daar om.

Geen idee maar het is nu wel fijn over het strand lopen zonder in een kuil te stappen :joy:

4 likes

Ik neem jullie mee naar het pittoreske Bangkok, een jaartje of 15 geleden.
In één van de vele winkelgebieden die de stad rijk is, was ik in een verwoede onderhandeling geraakt met een lokale jongedame.
De te beklinken deal bestond uit een tiental T-shirts welke ik als souvenir voor het thuisfront op de kop wilde tikken.
Ik heb onderhandelen altijd als een bijzonder leuke sport gezien, maar ditmaal dook ik onder de nog als fatsoenlijk geldende grens en gaf geen duimbreed toe op mijn absurd lage bod.
Mijn plan was om me voor de grap hard op te stellen, een deal te maken en vervolgens het verschil als fooi te geven.
Het meisje werd echter steeds chagrijniger en ging uiteindelijk mopperend akkoord met mijn bod.
De fooi accepteerde ze vervolgens niet.

Ik ga ervan uit dat ze ofwel geld nodig had, of domweg te weinig marge pakte om uit de kosten te komen.
‘Nee’ zeggen had ze natuurlijk kunnen doen, maar dat zou haar eer te na zijn.

De term bestond nog niet, maar het was een heuse dick move van me.

De moraal van het verhaal, ik was net zo teleurgesteld als zij en was helemaal niet blij met die shirtjes…
Er is niets zo lekker als een stevig potje onderhandelen, zolang er maar een win-win uitkomt voor beide partijen!

8 likes

Dit dus. Niks onethisch aan, er is toch geen sprake van kinderarbeid , slavernij oid?
En laten we eerlijk zijn, als er geen crisis is hebben de meeste verkopers ook geen moeite met high-ballen…

3 likes

Nee hoor. Dan heb je mijn probleemomschrijving, en de ter zake doende antwoorden niet goed geïnterpreteerd.

De juweliers en de horloge handelaren in Italie en China zitten echt niet in financiele problemen, sinds de corona uitbraak is de vraag naar horloges zelfs iets gestegen, Daar in tegen de Amerikanen het momenteel nu zelf aanbieden

En als je maar 10.000 te besteden hebt, stap je toch ook niet bij een Porsche dealer binnen, dat noemen ze in Nederland voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, toch ,

1 like