Ik koop waar vraag naar is zo voordelig mogelijk. Het is slechts zakelijk, soms onderhandel je zwaar over een prijs en daarna schud je elkaar de spreekwoordelijke hand. Beide partijen gaan vrijwillig akkoord met een deal. Is hij het er niet mee eens of kan hij zich niet vinden in de deal dan moet hij dat ook kunnen zeggen. Hele volksstammen kopen bij Ali veel voor weinig om er vervolgens mee op de markt te staan en de prijs te verveertigvoudigen zonder schaamte. Echter zijn de kopers vrijwillig tot koop over gegaan. In tijden van Corona veranderd dit niet, geef je de beste man zijn vraagprijs omdat je het zielig vindt, ben jij niet blij met de deal en zou ik het dus niet doen. Je houdt ook de markt kunstmatig hoog, wat alle bezitters graag zien.
Even onpopulair, ik zie nu al diverse mensen hun luxe product voor de hoofdprijs proberen te slijten. Hier is winst te behalen.
Even terug naar topic, bel de beste man, doe je voorstel en maak een deal, maar wees wel bereidt om water bij de wijn te doen, anders zou ik openen met 7k zodat je in ieder geval iets kunt toegeven. Al geef ik je weinig kans, bij een stugge Italiaan.
Ik wou het al eerder uiteen zetten hoe ik er tegenaan kijk.
Lowballen zou ik absoluut niet doen in bepaalde situaties. (Je imago beschadigd wel degelijk met zulke acties, als het een gewoonte van je is)
Maar het hangt allemaal wel af van de situatie.
Er zijn horloges met een erg hoge listprijs die erg ongewild zijn en sowieso overal al tegen dikke kortingen aangeboden worden voor veel lagere bedragen. Als je die koopt en doorverkoopt omdat ie niet bevalt ga je ookal heb je 1/3e betaald gewoon stevig inleveren financieel.
Ook een andere factor is dat als ik weet dat de verkoper zelf via lowballen zijn 2e hands horloges op de kop tikt, en dan bedoel ik ook echt lowballen. En het gaat niet om een particuliere verkoper maar om een grijze handelaar die zelf over andermans rug zijn zakken succesvol aan het vullen is… Dan heb ik er geen problemen mee om daar ook te gaan lowballen.
Voorbeeld: Op een Omega Seamaster Professional 2254.50 full set in uitstekende staat werd mij eens 600 euro geboden door een grijze handelaar. En ik zou 800 krijgen als ik een horloge bij hem terugkocht…Dit was na onderhandelingen, ik ben niet gelijk boos weggelopen want ik weet dat je laag begint als bieder om ergens in het midden uit te komen. Dat was hier niet het geval.
Ik zou niet lowballen met het oog op iemands slechte financiele situatie. Om te hopen daar zelf beter van te worden. Andersom zou ik het wel doen dus. Als een dodgy grijze handelaar alles tegen sloopprijzen binnen probeert te harken en voor veel hogere bedragen weer verkoopt.
Dit is slechts een voorbeeld maar er zijn nog meer factoren die mee kunnen spelen.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn mij al velen voorafgegaan, maar ik zie het vaak, maar niet altijd, als volgt:
De mens is van nature een egoïstisch beestje en zal hoofdzakelijk de voor hem/haar gunstigste/makkelijkste/beste weg kiezen, ook als dat ten koste gaat van anderen. Juist in tijd van crises en oorlogen. Je zag het al aan de schijtlintschaarste, het hamstergedrag en de hatelijke blikken naar mensen met meer dan twee kauwgompjes en een Yakult Light in hun winkelwagen. Dat overigens al gedurende de eerste week van de Corona-maatregelen.
In het boek “De meeste mensen deugen” probeert Rutger Bregman mij overigens te overtuigen van de sociale basis in de mens. Heb het nog niet uitgelezen, maar thans nog niet geheel overtuigd.
Ben ik het ermee eens? Nee. Totaal niet! Ben ik hypocriet? Ja. Althans ik probeer dat in mijn eigen belang wel te zijn!..en met mij vele anderen. Als herder met principes ga je simpelweg te vaak, te hard op je bek. Om niet telkens teleurgesteld te worden en verbitterd te raken, moet je dat perverse spel wel meespelen en hopen dat je zo nu en dan ook een keer wint. Vaak laat ik nog steeds het kaas van mijn brood eten, maar als je niet probeert af en toe een goed resultaat te boeken, dan heb je bij voorbaat verloren en neemt iedereen een loopje met je. Triest, maar waar! @echotango schreef iets over dat een onderhandeling goed is zolang er maar een win-win uitrolt. Ik zie dat in beginsel net zo, alleen kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat voor steeds meer mensen een onderhandeling pas geslaagd is als de andere partij er ofwel niets op vooruitgegaan is, dan wel er bekaard afgekomen is. Nog triester, maar het gebeurt echt.
De handel is naar mijn opvatting bovendien echt de denkbaar slechtste plek om te zoeken naar partijen met een moreel kompas (tenzij je ze kent natuurlijk. Maar dan vraag ik mij weer af waarom mijn ouders mij vroeger altijd leerden dat ik nooit iets moest kopen/verkopen van/aan vrienden en bekenden, want dat kost je dikwijls je vriendschap ook al is de intentie aanvankelijk zuiver)
Lowballen an sich vind ik niet bepaald chic, maar kan het zeker begrijpen, aangezien ik manipulatieve schijntransparantie/-nederigheid evenmin chic vind. Handel is nou eenmaal allesbehalve chic. Op een bazar in Verweggistan, lowbalt ook iedereen in de hoop niet al te hard genaaid te worden. Hierbij komt dat er hier (op HF) gemakshalve van wordt uitgegaan dat een geïnteresseerde partij altijd maar exact weet wat de marktwaarde is van het object en bewust een onrealistisch/onfatsoenlijk lage bieding uitbrengt. Meestal is de verkoper degene die het best weet wat ie verkoopt, maar op zijn/haar blauwe ogen kan je tegenwoordig echt niemand meer geloven. Listprijzen zijn wat mij betreft sowieso irrelevant. Als de grens tussen scherp en onbehoorlijk (zijdens aanbieder EN geïnteresseerde) dus niet precies duidelijk is, blijft het een lastige en bij twijfel zou ik toch zeggen “alles voor Bassie” want de ander doet dat gegarandeerd ook. Dan hangt het vooral af van de onderhandelingsvaardigheid.
Beetje vreemde aanname… tenminste als je suggereert dat de verkoper voor weinig wil cashen. Dat concludeer ik namelijk nergens uit. Die afprijzing van 30k naar 20k kan ook zijn omdat het een uitlopend model is (past niet meer in de line up) Of dat het een minder courant model is.
Het hele lowballen verhaal wel of niet ethisch is allemaal ruis op de lijn.
Punt is en blijft dat TS gewoon niet het budget ter beschikking heeft. Kun je je een beetje dagdromen en hopen dat je het Horlogeforum een beetje aan je kant hebt maar dat is allemaal niet relevant.
Al die suggesties dat die juwelier misschien wel aan de spreekwoordelijke bedelstaf zit zijn nergens op gebaseerd.
Van mij part stuurt TS een mail. Ik vind het prima. Maar hij word echt niet serieus genomen. Al helemaal niet met een zielig verhaal erbij.
Maar nu gaan we er even van uit dat het echt heel slecht gaat met die juwelier. Dat hij echt op het punt van omvallen staat.
Durf je dan serieus 10000 euro over te maken?! Cash is binnen en hij stuurt het horloge niet af… lekker gokje dan.
Dat zou dan de enige zijn, en als het zo zou zijn, staan er 100 italianen aan de deur om de boel over te nemen, Geld is in Italie geen probleem, En voor 10.000 euro willen die 100 Italianen hem ook kopen, Onderschat die Italianen niet in de horloge wereld, ik denk dat de verkoper eens goed moet lachen als je met het voorstel komt van 10.000 Het kan inderdaad ook zijn dat het een minder courant model is, maar dan nog haal je hem daar nog niet weg voor die 10
Zo simpel werkt het niet hoor, In Nederland zou ik die toeren maar niet uithalen, De curatoren en belastingdienst zijn daar niet uit een ei komen kruipen,
Gaat je vraag wel over ethiek? Volgens mij gaat je vraag over schaamte en zijn er twee mogelijke elementen van schaamte
vindt de verkoper dat ik me moet schamen voor het bod?
eigenlijk is dan de vraag of je je daar iets van aantrekt. Dat hangt waarschijnlijk erg af van de afstand die je hebt tot de verkoper. Afstand zou dan kunnen gaan over km’s, en dus de kans dat je de verkoper ooit weer terugziet, maar ook over sociale afstand (‘juweliers zijn allemaal boeven’ las ik bijvoorbeeld hierboven)
stel dat ik het krijg voor de prijs, schaam ik me dan ten opzichte van mijn omgeving hier?
dat is, denk ik, wat je in dit topic probeert te testen. Maar ik vermoed dat het simpeler is: als je daarover twijfelt krijg je waarschijnlijk geen goed gevoel over de aankoop, wat er in dit topic ook gezegd wordt.
En nu hoop ik maar dat ik niet teveel geprojecteerd heb, veel plezier met je horloges!
Alles is nu echt wel gezegd, zonder dat wij weten om wat voor horloge het gaat, en dat is toch bijzonder.
Stel dat het om een gouden Invicta gaat afgezet met diamanten?
Ik snap niet helemaal waarom er niet wordt gesproken over het type horloge.
Er zijn best wel wat lelijke graftakke horloges die list een fortuin hebben gekost maar die in de handel nog maar de helft opbrengen van wat ze ooit zijn geweest.
Zolang we niet weten om welk horloge het gaat vind ik het dus allemaal erg wazig.
Verder is het een gevoelskwestie, daar heb je dit forum en al onze meningen niet voor nodig lijkt me zo? Ga er in ieder geval maar vanuit dat er voldoende handelaren wel gebruik maken van de huidige situatie en gewoon hun voorraad aanvullen op dit moment vanuit Italie.
Ik heb er wel een mening over.
Uiteraard wordt er wel eens om korting gevraagd of wordt een lagere prijs voorgesteld met maximaal te besteden bedrag.
Maar nooit dat het zover uit elkaar ligt. Als je een dergelijk laag bod voorstelt lijkt mij dat het om een incourant merk/ model gaat in edelmetaal.
Als mijn vraagprijs op een nieuw product al flink onder de retail zou zitten en iemand biedt dan alsnog de helft. Dat zou mij als verkoper dusdanig irriteren dat ik niet zou ingaan op verdere onderhandelingen.
Dus @amusicar houdt ons niet langer in spanning. Om welk horloge gaat het?
En als je die vraag niet wilt beantwoorden.
Wat is de gemiddelde vraagprijs voor dit horloge? Zowel nieuw als gebruikt.
Je denkt te ver. Ik denk dat er al vele zijn geweest die 10K geboden hebben. Zelfs italianen. In deze global economy is de markt zo gigantisch groot dat je het niet kan beseffen.
Hij kan altijd nee zeggen. Het is niet dat je met pistool tegen zijn hoofd zet of zo.
Maar als je eenmaal gevraagd heb en het is een nee. Kan hij je wel op zijn blacklist zetten.
Dat moet de bieder zich idd realiseren… verkoop is gunnen. Misschien ben je daarna klaar met de “relatie”
Zo gaat het hier toch ook? Ik trek het van sommige mensen wel als ze laag gaan, prix d’ami vragen etc… die krijgen ze van mij later terug, sparrend en met knipogen omdat we vaker dealen en elkaar gunnen.
Ik heb mn iPhone 1 maal op marktplaats proberen te verkopen omdat ik ook enkele tientjes meer wilde vangen dan die opkoopwebsites doen. Nou, no more. Precies wat jij zegt. Wát een ellende komt daar op af zeg. Man man man. Tegenwoordig gaat ie lekker naar zo’n opkoopwebsite, dan maar 5 tientjes minder. Alles beter dan uren zoet zijn met dat geeikel aan je voordeur.
IMHO zoek je rechtvaardiging van anderen om te lowballen.
Van mij krijg je die niet, dus je zal er zelf mee in het reine moeten komen.
Ieder moet dat voor zichzelf maar beslissen.
En aangezien je de vraag hier stelt ben je toch niet zo zeker of het wel de goede weg is.
Tof dat je zo tot dat inzicht bent gekomen inderdaad. En heeel goed van die vrouw dat ze haar eer hoog hield ook al had jij er niet zo’n kwade bedoeling bij…
bijzonder verhaal, uit een van mijn lievelingssteden op de wereld!
Je slaat de spijker op zn kop, Waarom mogen wij forumleden niet weten over welke horloge het gaat, Daar hoef je in onze ogen toch niet geheimzinnig over te doen, Het zou beter zijn dat je het wel zou zeggen, hier zijn forumleden die er best nuttige info over kunnen geven,en die gaan heus niet achter je rug de horloge proberen te kopen hoor, om hem elders met vette winst te verkopen, Het horlogeforum is een grote familie dat hebben we een paar dagen geleden duidelijk kunnen zien,