En zo is dit een mooi, lezenswaardig topic geworden, waarbij de discobol naar alle kanten lichtflitsen uitstuurde.
Is het deze?
Oh nee het was een handelaar…
Laten ik vooropstellen, dat ik niet weet wat de marges van juweliers zijn.
Er zijn genoeg mensen die vraag-, advies-, of listprijzen betalen. Terwijl als je er 1x om vraagt (afhankelijk van het merk), zomaar 10% korting wordt gegeven.
Ik zie juweliers die zomaar 30% kortingen aanbieden in de “uitverkoop”. Daar leggen ze echt geen geld op toe.
Er is een mechanisme in de handel die men marktwerking of “vraag en aanbod” noemt… Zit je in de handel, dan doe je mee aan dit “spel”.
Hier op HF zijn we hobbyisten, geen professionals, dus denk ik dat er op een andere manier “gehandeld” wordt dan er buiten.
Weltrusten!
Tijd voor een poll? De meningen zijn namelijk nog al verdeeld…
Vind ik wel meevallen, er is een kamp voor en een kamp tegen.
Een poll is te zwart/wit denk ik.
Dit vraagstuk ligt ietwat genuanceerder.
Maar om op mijn eerdere mening terug te komen…
Je zou je net zo goed kunnen afvragen of kapitalisme ethisch
verantwoord is.
Ergens diep van binnen zegt een stem; Nee.
Want het is opportunisme van het reinste soort.
Maar het is nu eenmaal het systeem dat alom geaccepteerd is
we zullen het ermee moeten doen.
Dus lowballen is een soort van okay, maar verlies realistische
verhoudingen niet uit het oog.
De grote vraag is, wat is de werkelijke waarde van het horloge? Die heb ik nog niet beantwoord gezien.
Ik snap wat je bedoeld, maar ‘werkelijke waarde’ bestaat niet voor horloges.
Jawel, wat is de marktwaarde?
Het zou bij mij afhangen wat voor dealer is het? is heet grote speler die normaal 2x list zou vragen voor een stalen sports Rolex… Dan zou ik er zeker een mailtje aan wagen… Zou het een liefhebber hier op het forum zijn die door corona bv zijn baan is verloren en door verkoop van zijn horloge geld moet vrij maken… Absoluut niet…
dit is mijn inziens niet zo interessant aan gezien de waarde door de markt bepaald wordt. Gaat de verkoper mee akkoord (dan ga ik van uit dat het een echte handelaar is) is dat de waarde van dit moment!
Zo, dit is nog eens een aardige thread. Is eigenlijk niet meer op te reageren want alles is al gezegd, alhoewel?..
Marges van winkelier rekening houdend met year-end rebate moet je denken aan 1 keer over de kop bij luxe goederen tot meer. Let wel, je verkoopt weinig en hebt veel vaste lasten.
Nu de vraag. List price is 30k, nu te kopen voor 20k. Dat is op zich al een indicatie dat de winkelier geld nodig heeft. Immers je ziet niet dagelijks 33% korting.
Ethiek komt inderdaad om de hoek kijken als iemand het moeilijk heeft. Ethisch handelen is los van fraude en zwart/wit voorbeelden echter niet de beslissing om iets wel of niet te doen maar de beslissing “hoe” iets te doen.
Als iemand er echt slecht voor staat en bijvoorbeeld een faillissement aan het afwentelen is dan is cash het enige dat belangrijk is. Niemand is ooit failliet gegaan aan verlies, wel aan gebrek aan cash. Als dit het geval is zou je de winkelier dus ook enorm helpen. Hij wil tegelijkertijd richting. De toekomst zijn markt ook niet verneuken. Dat hij “anoniem” cash kan maken bij een buitenlander zou dus wel eens kunnen helpen.
Hoe er dus mee om te gaan? Ik zou de man gewoon een bericht sturen met op voorhand jouw excuses voor het vrijpostige voorstel. Uitleggen dat jij in de markt bent voor een 10k horloge. Dat je zijn enorme afprijzing reeds hebt gezien maar hem graag de optie wil geven voor jouw deal. Verder aangeven dat je er een slecht gevoel bij hebt en toch niet de Corona situatie wil gebruiken om er misbruik van te maken. Dat jij bij 30k ook nooit zo’n voorstel had gedaan etc etc. Transparantie en nederigheid. Kan je een eind mee komen. Overigens zou ik puur taktisch en qua psychologie nog wel net wat boven die 10k gaan zitten.
Voor wat het waard is. Weer een mening erbij!
Dat is iets anders.
Maar ik begrijp wat je bedoeld.
Dan is het nog altijd aan de dealer om de prijs te verlagen en niet
aan de klant.
Je mag als klant wel vragen of er iets van de prijs af kan.
Daarbij mag je best een beetje bluffen.
Maar 50% van de prijs bieden is eh…loco loco.
Volgens mij wil de potentiële koper (nog) niet aangeven over welk en type het gaat…
Voor mij is het business, waarbij een ieder vrij is om te bepalen of hij/zij/het hierin mee wil gaan.
Dus wat @Fate_Amenable_To_Change en ikzelf ook aangaven eerder in dit topic. Lijkt mij nog steeds de beste manier en wordt het niks dan houd de verkoper je waarschijnlijk in elk geval in gedachte omdat je de situatie met tact en eerlijkheid hebt aangepakt.
Kopen? Erven, zo verwerf je horloges in coronatijd!
Maar goed, wat is een markt… olie is zojuist onder de dollar (!!!) per vat gegaan omdat er weinig vraag naar is… volgens mij is de Saudische staatsbegroting op 80 dollar gebaseerd…
Dit is nieuws dat wat nuancering betreft; sommigen zouden het fake News noemen. Het gaat hier om termijncontracten die morgen aflopen. Het kost de Saudi’s ongeveer 7 dollar om een vat op te pompen. Elders in de wereld is het een stuk duurder.
On topic: wat nou als topicstarter zich wat zou strekken en er zeg maar 3,5 k bij zou regelen? Is €13,5 k in coronatijd wel een ethische lowball?
10 geboden🤔 over ethiek gesproken?
True, ik was alleen op de Bloomberg Twitter afgegaan. Neemt niet weg dat die futures in het recente verleden voor - heul veul - meer werden verhandeld, dus mijn vraag blijft overeind: wat is een markt?
Edit En waar ligt de grens voor lowballen? 15/17/18/19/1.9.9?
Edit 2 inmiddels zijn die futures al negatief, je moet dus nu geld toeleggen(!!!) https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-04-19/oil-drops-to-18-year-low-on-global-demand-crunch-storage-woes?__twitter_impression=true