Ik snap die beledigde zieltjes overigens niet zo goed hoor… ‘auw, hij lowbalde mij’. Zucht. Je zet iets te koop. Op marktplaats kun je een minimum bod instellen. Zou hier ook een optie moeten zijn. Doe je dat niet? Niet zo zeuren als je een belachelijk laag bod krijgt. Ik heb dat ook zo vaak gehad, en ik lach er altijd om. Ik vind het meer over hen zeggen dan over mij. Ik vind het het zeker niet vervelend. Probeer het wat zakelijker te zien: jij verkoopt een product. Iemand biedt er iets op wat jij veel te laag vindt. Geen deal. Niet zoveel aan de hand verder, toch?
Dit is even los van of iemand verzuipt op een zinkend schip in de oceaan en jij zegt: ‘in ruil voor die Rolex krijg je mijn reddingsboei’.
Hij vraagt, jij biedt. Komen jullie tot elkaar dan prima, zo niet dan niet.
Iedere handelaar in horloges doet in upballen. Een sport Rolex is nauwelijks te krijgen via de Rolex dealers maar er liggen er zat voor +30% - +50% in de etalage in het grijze circuit.
Zij vragen en zolang de koper koopt is het prima.
Er bestaat geen horloge met een hogere waarde dan € 10,- Het ding moet de tijd aangeven en verder niet. Hogere bedragen worden voor andere redenen uitgegeven en dan mag iedereen voor zich beslissen wat hij vraagt / biedt voor een horloge.
De helft van de vraagprijs bieden insinueert dat hij 100% marge maakt op een product. Wat je in feite doet, is vissen naar iemand die wellicht door corona-gerelateerde problematiek het geld dusdanig hard nodig heeft dat hij met verlies het horloge verkoopt. Ik zou persoonlijk altijd onderhandelen met respect voor een ieder zijn of haar handel. Leven en laten leven. In jouw wereld bestond er niet eens een economie. Ik ken maar 1 iemand die je op deze manier voorging en die stond in de Donald Duck.
Mocht je het voor elkaar krijgen om het horloge voor €10.000 te kopen waar 20 gevraagd wordt vind ik je overigens wel een grote held. Toch vind ik het ethisch niet kunnen.
Einde.
Is inmiddels al prijsgegeven om welk horloge het eigenlijk gaat?
Hier valt of staat namelijk de hele discussie mee, want is die 20K überhaupt marktconform?
Mijn mening als persoon:
Iedereen mag van mij bieden wat hij wil op iets wat ik te koop heb.
Ik kan altijd nee zeggen en ben ook niet beledigd of zo.
Ik bied zelf ook soms (Soms) laag op een product. Wie weet hoe blij de verkoper is dat hij er vanaf kan.
Behalve als ik het erg graag wil hebben. Dan betaal ik meteen de vraagprijs.
Ik zou gewoon eerlijk zijn en open kaart spelen.
Gewoon aangeven dat €30.000,- normaal gesproken buiten je bereik is. En €20.000,- komt al dichterbij maar dat je momenteel krap bij kas zit en dus maar €10.000,- te besteden hebt. Eventueel erbij vermelden dat er moeilijke tijden aankomen en dat ook jij op de kleintjes moet letten.
Dat is nog af te wachten. Handel is handel en soms zijn er drastische beslissingen nodig.
https://www.ad.nl/auto/duitse-experts-nieuwe-auto-s-worden-tot-50-procent-goedkoper~affd8e46/
Voor je vijftiende horloge.
Wat een geweldige alternatieve dimensie is dit forum toch. I love it!
Die mores wordt allang niet meer nageleefd, het forum is bezaaid met schofterige lowballers. En dat zijn echt niet alleen de nieuwelingen.
Sommige vinden 10% onder de vraagprijs al lowballen terwijl de vraagprijs belachelijk highball hoog is.
Maar een normaal bod is altijd ok. Is de prijs veel te hoog dan kom je toch nooit tot een deal en is een bod vaak zinloos.
Je vraagt jezelf soms wel af waarom iemand zich zo belachelijk wilt maken met bepaalde voorstellen of biedingen.
Hier heb je wel een punt.
Hier in het blauwe zie ik vaak erg hoge vraag prijzen en vervolgens krijgt het horloge 12x een upje maar 0 reductie in prijs…
Dan snap je toch ook wel dat je te veel vraagt ?
Verkopers denken vaak dat ze goud in handen hebben. Kopers zien enkel de problemen van je product. Vraag en aanbod is altijd lastig.
En de ethiek van handel is onzin. Zo kunnen we hier lowballen zien als misdaad maar dragen we gerust kleding die door Aziatische kinderhandjes in elkaar zijn gezet
Nee heb je en ja kun je krijgen. Al dat emotionele gedoe met verkopen, manmanman.
Kutzooi 139 berichten gelezen en weet nog steeds niet of de topicstarter een bod heeft gedaan
Ik heb een keer een Hamilton Pilot verkocht op dit forum. De enige die me een bod stuurde was een enorme lowballer. Ik sprak hem daar op aan. Blijkt het een hele aardige kerel te zijn, we hebben daar een compromis in gevonden, en een bakje koffie gedaan, en ik heb 'm dat horloge verkocht. Nog steeds voor niet heel veel geld, maar ik wilde er vanaf en ik gunde het hem tegen die prijs.
Kortom: Je hebt mij nooit horen roepen dat lowballen zo erg is, want ik ben tenslotte niet gedwongen om er op in te gaan, nietwaar?
Waar ik een veel grotere hekel aan heb zijn hypocrieten. Als je zelf niet gelowballed wilt worden moet je het een ander ook niet aandoen. Iets met kaatsen en ballen en zo.
Kom ik weer terug op m’n oorspronkelijke inleg: Ik denk dat 90% van zo’n actie staat of valt met de manier waarop je dit doet.
Wat mij betreft kan iedereen altijd een poging doen om een TV voor 100 Ekkies te willen scoren. Of dat lukt of niet: Je moet ook sympathiek blijven als je bod straal genegeerd wordt, of als ze je recht in je gezicht uitlachen.
Ik mag altijd met een zekere trots vertellen dat ik al vele jaren op rij de op één na nieuwste iPhone op de kop tik voor een prijs die een paar tientjes hoger ligt dan de op twee na nieuwste iPhone die ik vervolgens verkoop.
Iedereen die wel eens een vrij nieuwe telefoon op Marktplaats heeft gezet weet dat je massaal wordt belaagd door vage figuren die in gebrekkig Nederlands opgestelde teksten communiceren in de trant van ‘ik komen nu halen voor 200 goed?’
Een beschamend laag bod in combinatie met een keurig stukje proza, vergezeld met achternaam en telefoonnummer, is vaak voldoende om mensen over de streep te trekken die willen voorkomen dat ze een eng figuur op bezoek krijgen.
Ethisch? C’est le ton qui fait la musique, nietwaar?
Soms is lowballen de enige manier om aanbieders te laten snappen dat hun, een paar maanden geleden bij een dealer aangeschafte full set horloge met nog wel 4,5 jaar garantie erop!!!, nu toch echt al 40 procent heeft afgeschreven. Deal with it oris, longines, certina, breitling, hamilton, zenith, IWC en alle andere behalve Rolex, patek en AP bezitters. Koop dat ding omdat je het mooi vindt en accepteer een scheur in je broek als je er toch vanaf wilt.
Ook voor etische kwesties bent u hier dus aan het juiste adres, of toch niet
Ethisch: geen idee. Wat ik wel weet, is dat àls je een horloge van € 30.000 voor € 10.000 kunt kopen, je gewoon genaaid gaat worden. Dat is gewoon onmogelijk. Er deugt iets niet aan, zeg maar. Welke filantroop zou dat doen, zeg nou zelf?
En dan wel een 10k neerleggen voor een horloge. Je komt dan oprecht over als een skere droeftoeter. Komop, tis een luxe aankoop. Als je het echt moeilijk had, kocht je 'm ook niet voor 10k.
En dan met een huiliehuilie verhaal aankomen.
Bied gewoon wat je ervoor kwijt wilt… en wie weet kom je tot een overeenkomst. En zo niet, dan jammer. Ik denk wel, dat 40% marge redelijk is op basis van wat ik zo gelezen heb in de luxe horloge markt.
Op 30k advies prijs, zou dan 18k inkoop zijn geweest ofzo. Dan vind ik ‘net onder de 20’ al best netjes. De beste dealer moet ook eten.