Dat je het alleen al overweegt om 33% van de nieuwwaarde te bieden,
zwaar ongepast en jezelf ongelooflijk voor lul zetten.
Je kan beter naar een ander horloge kijken wat wel binnen je budget past.
Dag F,
Er zijn een paar deel vragen/elementen die mij bezig houden, sta me toe om die op een rijtje te zetten zodat we daar verder over van gedachten kunnen wisselen:
- het merk, het ene merk (en type) is het andere niet, een geel gouden Frank Müller is geen Rolex Daytona en schrijft dus anders af/neemt anders toe in waarde. Daarnaast is er van een aantal type horloges al gezegd dat ze zelfs onder de 33% list worden verkocht (Maurice Lacroix, Romaine Jerome etc.) terwijl patek Philippe, Rolex en Richard Mille een ander spel is. Dit zou wat beter helpen om het normale - pre corona- speelveld te schetsen…
Verder is de handel van roofkunst van joden in de tweede wereldoorlog niet te vergelijken met deze situatie. De omstandigheden waren anders (op de vlucht en geld verwerven voor de vlucht, of erger - de bezetter die geroofde kunst van een omgebracht iemand verkoopt-) of quarantaine met voldoende liquiditeit in de markt maar niemand die er op uit kan/mag gaan om wat te kopen gecombineerd met angst voor wat komen gaat.
Ik hink nogal op twee poten (daarom is het zo een leuk ethisch dilemma), aan de ene kant zou je iemand kunnen “helpen” met liquiditeit - ter herinnering, zelfs schaap en Citroën stond bijna op omvallen in 2008 en een grijze tussenhandelaar schoot hem te hulp - want niemand anders kocht horloges-, die opgebouwde relatie is hen later weliswaar duur komen te staan maar dat is een ander verhaal. In het beste geval heeft hij zijn inkoop terug, in het slechtste geval verlies.
Aan de andere kant, en ik merk op dat je met hetzelfde dillemma worstelt, pre Corona was de mail al de deur uit geweest met de verwachting dat ze niet zouden reageren omdat het niet rendabel is, mochten ze - noodgedwongen- jouw bod accepteren, ontneem je ze dan de kans om in een later stadium wel een hoger bod te krijgen en een betere marge te maken (of geen verlies)? Of staat de bank al voor de deur en voorkom je met jouw 10k een veiling?
In hoeverre gaat ene transactie via het anonieme internet nog over ethiek, was het je buurman geweest die toevallig in horloges handelde, dan was het een ander verhaal geweest dan een anonieme dealer in Italië, maar toch maken we deel uit van dezelfde gemeenschap, wat voor een dealer is het? Levert hij regelmatig interessante bijdragen? Geeft hij voorlichting over hoe goede vintage te herkennen, de historie van merken, levert hij op een andere manier bijdragen aan de gemeenschap (open dagen) - iets in de trend als Amsterdam vintage watches, die door zijn virtuele bijdragen al meer op onze buurman begint te lijken - of is hij een zolderkamer dealer die nooit wat bijdraagt, aan de gemeenschap of aan de waarde?
Een andere factor, wat wil je zelf met het horloge doen? Houden, flippen, investering, volgende generatie?
Kortom, er zijn nog wel wat vragen te beantwoorden voor je (Zelf) kan beoordelen of het ongepast is. Het kan en mag nml zeker, dat zonder twijfel (het is nu nml nog steeds een vrije markt zonder dwang).
Wat mij betreft zijn er twee standaarden, de zilveren: “behandel iemand niet hoe je zelf ook niet behandeld wilt worden” en de gouden “behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden”. Je zult zelf de afweging moeten maken welke standaard bij deze dealer van toepassing is. Succes met de overweging. Uiteraard ben ik erg benieuwd welk horloge het is en of de transactie plaats heeft kunnen vinden.
Cheers. M
P.s. misschien kan je hem gewoon bellen en je dilemma uitleggen zorgt vaak voor een boel goodwill!
Dit denk ik juist niet, een van de redenen dat TS dit zou willen proberen, is juist omdat Corona ervoor zou kunnen zorgen dat aanbieder akkoord gaat?
Lees de openings post nog maar eens.
Nee, zoals ik boven al heb gezegd, was de mail er in niet-corona tijden al lang uit geweest. Omdat dan iemand echt in alle vrijheid kan besluiten het wel of niet te doen.
Dat zo iemand dat nu misschien niet kan, weerhoudt me juist. Zie ook de uitleg over de verschillende stromingen van ethiek zoals in een eerdere post uitgelegd.
@jehebtWATgekocht leest het goed
Dat je tien K wilt bieden is niet onethisch. Of ongepast. Ik denk dat de manier waarop je dit brengt veel meer zegt over de gepastheid dan het droge feit. Als je je nederig en transparant opstelt denk ik dat het geen immoreel voorstel hoeft te zijn.
Allereerst complimenten voor je eerlijke, kwetsbare opstelling. Ik denk dat voor beiden opvattingen iets te zeggen is. Daarnaast: ik denk dat je eigenlijk door de vraag te stellen, hem voor jezelf al beantwoord hebt. Maw: hoe denk je dat je je zult voelen, elke keer als je naar dat horloge kijkt waar jij 10k voor betaald hebt? Geniet je er dan nog van?
Mwah, als je iets netjes vraagt en je afvraagt of het ethisch wel verantwoord is, maakt dat het dan netjes en verantwoord?
[Edit: lowballen mag wmb altijd. De keuze er al dan niet op in te gaan, ligt bij de verkoper.]
Je kunt de goede man op transparante wijze je gedachtengang uitleggen, misschien nog met de mededeling dat je er over twijfelt,hem niet wilt beledigen, etc etc, maar dat je die tien K zo kwijt kunt, en die twintig niet.
De andere kant heeft altijd een keus. Beleefdheid maakt dit soort biedingen in mijn ogen acceptabel.
Wil die GMT uit het blauwe wel, lowballen voor 4k kan nu toch wel
Beetje kansloos verhaal. Je hebt de poen niet. Dan snap je toch ook wel dat je het niet kunt kopen?!
10k ?! Daar moet nog BTW van worden afgedragen. Blijft 8 k over. Horloge heeft tussen de 12,5 en 15k inkoop gekost.
Welke rekensom snap je niet?
T.S heeft 10.000 euro over voor een horloge,
Hoezo kansloos?
Horloge kost 20k en hij heeft 10k. Hij heeft dus geen 20k (=de poen niet)
Ik zie domweg geen realisme in dit hele gebeuren.
Even los van al het ethische geneuzel. TS denkt of doet alsof hij die Italiaanse juwelier van de hongerdood moet redden ofzo. En of dat wel kies is.
Ik vind het gewoon een beetje geluk zoeken. Stap eens een autobedrijf binnen met zo’n verhaal. Geen enkel bedrijf verkoopt zijn luxe goederen die een absolute waarde vertegenwoordigen ver onder de inkoopprijs.
Overigens kan zo’n juwelier gewoon (een deel van) zijn handelsvoorraad verpanden als die cash nodig heeft. Heeft die geen gelukzoeker uit NL voor nodig.
Ik snap één ding niet helemaal.
Vooropgesteld: ik heb hier geen oordeel over. ik koop geen horloges in het buitenland en geen horloges van een dergelijke waarde. Dus wat ik vraag houdt absoluut geen oordeel in, ik vraag het uit interesse.
Toen ik op dit forum kwam en dacht over het kopen van een horloge, legde een ervaren forumlid mij de mores uit. Eén van de ongeschreven regels was: niet lowballen. Je krijgt er een slechte naam door. Toen ik langer op het forum zat zag ik ook hoe zwaar daar aan werd getild. Verkopers klaagden over lowballers in het blauwe gedeelte, en op MP was het helemaal een ellende met lowballers. Ook in topics werd vaker gezegd dat lowballen onfatsoenlijk was. Ooit vertelde een newbie dat een verkoper op het forum weigerde om überhaupt een horloge aan hem te verkopen omdat het eerste bod te laat was. Lowballers waren de pestlijders van het forum.
Dit lijkt op een klassiek geval van lowballen (nogmaals: geen waardeoordeel). Je zou er eventueel nog als verzwarende omstandigheid bij kunnen zeggen dat wordt gegokt op een slechte financiële positie van de verkoper. Een water aan de lippen scenario zeg maar.
Tot mijn verbazing roept de meerderheid van de leden, ook de ervaren leden: “doen! Nu is het moment, nee heb je, ja kun je krijgen”.
Hoe werkt dit dan? Is lowballen not done op het forum, maar is het voor leden daarbuiten volledig geaccepteerd? Of mag het omdat het een buitenlandse verkoper is? Of gelden andere regels als er crisis is en je daarvan kunt profiteren? Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid, want het lijkt op zich niet zo met elkaar te rijmen. Misschien zelfs hypocriet.
Wie legt het me uit? Wanneer is lowballen geen lowballen? En als het het wel is, wanneer is het gerechtvaardigd?
Eigenlijk is het vrij simpel.
Heb je iets te koop staan, dan is lowballen onacceptabel.
Wil je iets kopen, dan is lowballen the way to go.
Klopt helemaal wat je zegt. Op het forum zou ik nooit lowballen. Daarbuiten heb ik er minder moeite mee. Al doe ik het eigenlijk nooit. Ok, ik heb laatst op Marktplaats een bod gedaan van 3000 op een horloge dat iemand voor 5750 kwijt wil. Hij gaat dat er nooit voor krijgen, maar is ervan overtuigd dat hij het zoveelste wereldwonder in bezit heeft, terwijl ik mijn bod best reëel vind. Ik ervaar dat niet als lowballen.
Even los van de ethiek en Corona dan. Wanneer is het lowballen? Het horloge kost list 30k, staat nu nieuw te koop voor 20k en wordt niet verkocht, wat is dan de grens waaronder het lowballen wordt?
Is het lowballen als je voor een nieuw horloge onder 50% van het gemiddelde van de listprijs en de vraagprijs biedt? Dat leek me op het eerste gezicht wel een mooie formule. Dan zou het lowballen zijn als ik onder de 12,5k bied = 50% x (20k+30k)/2
Er werd hier ook al gesproken over het omgekeerde highballen, meer vragen dan iets waard lijkt te zijn. Ik keek laatst naar een stalen Hublot die 11k bleek te moeten kosten met een Sellita SW300 uurwerk. Is dat dan niet highballen? Wat als ik een aanbieder 3k zou bieden? Ik vond het een intrigerend horloge met de aparte wijzerplaat. Maar is dat dan lowballen?
Overigens neem ik altijd het standpunt in dat ik me afvraag of ik de vraagprijs wil betalen, of niet. En zo niet, of ik dan een reëel ander bod kan neerleggen. Maar lowballen doe ik nooit.
Okay, helder.
Goede vraag. Dat wordt bepaald door de onderbuik. List vind ik dan even minder boeiend. Vraagprijs is 20K. Je biedt 10K. Is dat lowballen? Ja natuurlijk. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de helft van de vraagprijs bieden lowballen is.
Ik denk niet dat er een formule is, het is onderbuikgevoel zoals ik al zei. Mijn onderbuik zegt dat het in ieder geval lowballen is als je onder de 15K biedt.
Dat woord heb ik nog nooit gehoord. Om eerlijk te zijn: het lijkt een verzonnen term om lowballen te rechtvaardigen.
3K bieden voor een horloge waar iemand 11K voor vraagt is absoluut lowballen. “Highballen” is niks.
Wat? Maar dit hele topic heb je gestart omdat je wilt lowballen.
Volgens mij praten we langs elkaar heen.
Mijn vraag is: waarom is lowballen op het forum volledig not done maar mag het wel daarbuiten. En is het volledig geaccepteerd daarbuiten?
Jij lijkt ervan uit te gaan dat je helemaal niet wilt lowballen en dat deze vraag feitelijk min of meer off topic is.
Maar dat jij wilt lowballen daar heb ik helemaal geen twijfel over. Dat was namelijk de hele reden voor het aanzwengelen van de kwestie.
Precíes dit, vat alles alles. Hier op het forum, en ver daarbuiten. Prachtig!