Even (opnieuw) voorstellen?

Hoi allen,

ongeveer 8 jaar geleden heb ik me hier voor het eerst voorgesteld en wel door middel van dit topic: Eerste voorsteltopic

Ik ben dan een tijdje redelijk forumactief geweest maar na een aantal jaren is de horlogehobby door een combinatie van persoonlijke en professionele redenen enigszins weggedeemsterd.

Nu is de hobby echter weer helemaal terug, en wordt het wellicht zelfs meer dan een hobby. Ik ben inmiddels bezig met de opleiding tot uurwerkmaker van de British Horology Institute. Vorig jaar heb ik het eerste examen (de theorie) met succes afgelegd. De volgende jaren komt hopelijk de praktijk aan de beurt. Einddoel is er een bijberoep van te maken.

Overigens is die Velatura uit mijn eerste topic er nooit gekomen, maar is mijn (zeker niet high end) collectie inmiddels wel al aardig gegroeid.

Ik hoop hier wederom veel bij te leren, af en toe een leuk mij nog onbekend horloge(-merk) te leren kennen en hopelijk soms ook een nuttige bijdrage te kunnen leveren.

Alvast dank voor het lezen.

16 likes

Welkom terug! Erg mooie ambitie om horlogemaker te worden.

‘Weggedeemsterd’ is overigens een nieuw woord voor me. Heb het even opgezocht. Weer wat opgestoken.

Welkom! Ben benieuwd naar wat je er nieuw bij hebt aangeschaft in die jaren.

Yess. Zeker benieuwd naar je horlogedoos!
Leuk hoor zo’n opleiding. Zou willen dat ik technisch aangelegd was…
Veel plezier in ieder geval!

Dank je wel voor de verwelkomingen!

@tompj: zelf wist ik dan weer niet dat wegdeemsteren een Vlaams woord is…

@oscar2 en @wander026:
Ik probeer dit weekend een paar foto’s te maken. Mijn collectie is niet exotisch of exclusief, maar ik ben er wel blij mee. Er zijn een paar thema’s die wel vaker opduiken (duikertjes…) maar ik weet ook zeker dat er één aspect aan mijn collectie is waardoor ze helemaal anders is dan 99% van de horlogecollecties…

1 like

Mijn beste,

Wederom, van harte welkom!!
En wat leuk dat je een opleiding volgt tot uurwerk hersteller!!
Succes ermee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Welkom en ‘het bloed kruipt waar het niet gaan kan’ komt toch weer bovendrijven !!

Een nieuw welkom en ben benieuwd naar je eerste project :relaxed:

Uh welkom terug dan maar! :grin:
Heb even de BHI erbij gepakt lijkt me ook erg interessant, heb je de distance learning gevolgd?
En zou je die adviseren?

Hier missen we dan weer superc, als het woord niet bestond had hij binnen de kortste keren de schrijver geklasseerd als een domme analfabeet…

Nee hoor, gewoon als een Belg. Wat in zijn ogen dan wel weer op hetzelfde neerkomt natuurlijk.

1 like

Ik ben nou wel heel erg benieuwd naar wat jouw collectie zo anders maakt.

Ik vraag me ook af: ga je je in Vlaanderen vestigen en zo ja, waar ergens? Altijd goed horlogemakers te kennen, die van mij staat op een steenworp van z’n pensioen.

Het is soms een dunne lijn tussen assertief en arrogant…

@Tiktikehv : technician is de eerste graad waarin je leert horloges onderhouden en herstellen. Een ‘project’ in de zin van een eigen horloge construeren is nog veraf…

@dpvh: jawel, de dlc. Voor de theorie volstaan de cursusboeken. Voor de praktijk moet je werkstukken opsturen en is het imho bijna noodzakelijk om ook workshops in de uk te gaan volgen. Het is erg pittig, zeker geen snelcursusje, maar ook heel boeiende materie. Erg goed en grondig cursusmateriaal.

@willams en @sirksael: half juist. Ben van Nlse afkomst en zelfs mijn eerste levensmaanden was ik nog Nler. Woonde nooit in NL, maar mijn partner en dus ook schoonfamilie is nu dan weer wel Nls

@mas: wellicht heb ik in mijn enthousiasme enigszins overdreven, maar foto’s komen eraan

@decraew: nope! Eén van de redenen voor het op een laag pitje zetten van de hobby was een tijdrovend project, namelijk onze verhuizing. Sinds april woon ik in Zweden.

2 likes

Välkommen tillbaka

Welkom en veel plezier op dit forum.

Welcome back, Kotter :grin:

Zoals de meesten benieuwd naar de huidige collectie en ook in hoeverre de studie de voorliefde voor bepaalde horloges/uurwerken heeft bepaald?

Weer veel plezier hier!

Pff, ik heb enkele pogingen gedaan om mijn horlogekistjes met inhoud duidelijk vast te leggen met mijn smartphone. Het lukt niet echt, ze zijn net herkenbaar maar estetisch verantwoord is het allemaal niet.

Heeft er iemand tips hoe dat beter kan? (Zonder ander materiaal). Kan ik nog iets speciaals doen met het licht of is er wellicht een Android app die nog iets kan bijbrengen aan de fotokwaliteit?