Even voorspellen … errr … voorstellen

Ik voorspel dat …

• het horlogeforum nog minstens 10 jaar zal bestaan;
  • mechanische horloges een niche product gaan worden;
  • mijn volgende horloge een flieger wordt;
  • mijn verzameling …

Wat? … doet gehoortoestel in … “Voorstellen, niet voorspellen”!
Oh, nou dan stel ik voor dat ik vrolijk verder ga met lezen van het forum.
Wat? … stelt volume bij … “mezelf voorstellen”! Ohhhh, ok. Goed dan …

Ik ben nieuw op dit forum. En ook relatief nieuw in de wereld van horloges. Ik heb eigenlijk altijd wel interesse in horloges gehad, maar nooit iets mee gedaan. Echter sloeg het virus ongeveer een jaar geleden toe. Ik zag een mooie Hamilton khaki pilot, die ik voor weinig kon kopen, hetgeen ik ook gedaan heb. Dit was echter een quartz horloge, waarbij de secondewijzer bijna altijd naast de index eindige ipv erop. Dit irriteerde me mateloos. Twee dagen later horloge weer teruggebracht naar de winkel. Toen kwam ik erachter dat er ook automaten bestaan. Gelijk maar de Hamilton omgeruild tegen een Certina DS Prince die ik voor de helft van de prijs mee kon nemen. Ondanks dat ik de Certina een prachtig horloge vind, heb ik ‘m gekocht vanwege de aanbieding. Lekker foute overweging dus, maar daar kwam ik pas later achter.

Vanaf dat moment ging het hard de verkeerde … errr … goede kant op. Ik begon koorts te krijgen, mijn hart ging sneller kloppen, en mijn brein gaf me verkeerde signalen. Het virus begon zich te openbaren, terwijl mijn knieën begonnen te knikken.

Ik begon veel horlogebladen te lezen, zoals Watchtime, Chronos, Uhrenmagazine etc. Hier leer ik veel van, maar allemaal theorie. Sinds enkele maanden nu dus praktijkervaring aan het opdoen. En dat gaat helaas gepaard met vallen en opstaan. Wat vandaag de heilige graal lijkt, is morgen weer vervangen door een ander exemplaar. Wat op plaatje een prachtige klok lijkt, valt toch tegen om mijn pols. Dat is iig een pijnlijke ervaring geweest, maar zeer leerzaam. Zo ging ik laatst naar de winkel met het idee een Oris Whaleshark LE te halen, maar vertrok ik met de Dat Watt LE. Die stond vele malen beter om mijn pols. Maar die keuze maken in de winkel was niet eenvoudig. Tip: pas altijd een horloge voordat je ‘m koopt!

Afijn, ondertussen heb ik twee ‘luxe’ horloges, en enkele betaalbare klokjes, die ik niet perse minder vind. Ik probeer elke week van horloge te wisselen, om zo ‘gevoel’ te krijgen voor wat ik echt graag draag en wat minder graag. Daarnaast speel ik regelmatig met andere bandjes. Dat is eigenlijk een zeer goedkope manier om een nieuw horloge te hebben.

Waar ik ondertussen achter ben, is dat grovere horloges mij beter staan. Een kastdiameter > 44mm past prima bij mijn 20cm polsomtrek. Ook staat dikker beter dan dunner. Zo vind ik zelf mijn G-Shock Mudmaster (ja, ik weet het, een quartz, maar dan één waar de seconde wijzer meestal wel netjes op de index landt) één van mijn mooiste horloges en zal waarschijnlijk lange tijd in mijn verzameling blijven. Daarnaast valt mijn Avi-8 P51 Mustang Hitchcock een beetje tegen. Een prachtig betaalbaar horloge, maar misstaat op mijn grote pols. Een nato band heeft dit wel verbeterd, maar het blijft een compromis.

Wat ik overigens wel grappig vind, is dat mijn voorliefde voor mechanische horloges is begonnen met … een digitaal horloge … :roll_eyes: Een Samsung Galaxy Watch. Het leuke hieraan (tov Apple watch) is de mogelijkheid om watchfaces te wisselen, en dan natuurlijk een ‘rolex’, of een ‘tag’ of ‘breitling’ etc. Geweldig leuk, maar niet echt. Het digitale is een slecht 2D surrogaat. Dan maar over op mechanisch, echt vele malen mooier 3D effect. Een ‘always on’ display, zonder dat het ten koste gaat van de batterij levensduur.

Nou, dat was een lange introductie van mezelf, maar dan weten jullie wat voor vlees jullie in de kuip hebben. Voor nu over en uit (de intro, niet het horlogevirus).

62 likes

Hallo en welkom op het forum!

Welkom op het forum! Ja het Virus :microbe: begint echt om zich heen te grijpen in deze thuiszittijden gelukkig zijn die grotendeels voorbij maar ja je komt er toch niet meer vanaf sterkte maat.

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie!! Leuk hoor!!
Van harte welkom dan ook, binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom :grin:

1 like

Hartelijk welkom!

Welkom hier, Menno!

Leuk verhaal. Geniet van de info hier en zeker van je mooie horloges!

Welkom :smile:

Welkom :slightly_smiling_face:

Deze vind ik zelf mooi maar met 44mm voor mij helaas te groot

2 likes

Welkom hier.

Welkom!

Welkom op HF Menno, dat is een uitgebreide voorstelling!

In de ruim vier jaar dat ik met horloges bezig ben heb ik van alles uitgeprobeerd, het begon met een Quartz Tissot en ik kocht afgelopen juli bijvoorbeeld nog een Quartz Lip Rallye. Daar omheen heb ik enkele andere leuke horloges aangeschaft. Onze horloge liefhebberij blijft verrassend en interessant!

Veel plezier hier gewenst!

1 like

Welkom bij de club.

1 like

Welkom bij de club Menno.

1 like

Welkom!

welkom-home

Leuke intro :metal::watch:
Welkom op HF, veel plezier hier!

Fijne introductie. Hartelijk welkom en veel plezier op het horlogeforum!

Welkom op het horlogeforum.