Goedemiddag allemaal.
In 2019 heb ik mij ook al eens voorgesteld. Sindsdien niet heel actief geweest, een hoop gekocht en verkocht, maar de laatste tijd merk ik dat ik hier weer meer tijd doorbreng.
Mijn oude voorsteltopic heb ik weer opgerakeld, maar er kwam het verzoek om me opnieuw voor te stellen, dus bij deze.
Zolang ik me kan herinneren heb ik al een fascinatie gehad voor horloges. Als kind op mijn twaalfde een Lorus gekregen met een rubberband, en op mijn zestiende een Pulsar chrono. Beide liggen nog altijd in mijn horlogebox, de Lorus heb ik nog eens een aftermarket stalen band op geknutseld.
De Prisma is van mijn opa geweest.
Excuseer de slechte foto, het was niet te doen om ze allemaal spiegelvrij op de foto te krijgen!
Dit is de huidige staat van mijn “Collectie”
Toen kwam in 2018 mijn eerste mechanische horloge, de alom bekende SKX.
Ondertussen ontdekte ik dat er blijkbaar veel meer mensen zijn met deze liefde, en zat ik dagenlang op Youtube naar vergelijkende video’s te kijken.
In 2021 kocht ik voor het eerst een wat duurder horloge, een Seiko Pressage Sharp Edged series.
Ik was helemaal verliefd op de wijzerplaat, en de “Grand Seiko-achtige” kast en algemene looks.
Helaas loopt het uurwerk een stukje te langzaam. Hierdoor moet ik hem dagelijks op tijd zetten en ben ik een beetje uitgekeken op het horloge, terwijl hij super mooi blijft.
Er kwam een oranje 1st gen Monster, een donkerblauwe “mini turtle” waar ik zelf de stalen band bij bestelde (deze was alleen op de zwarte te krijgen), een gele Citizen Tsuyosa. Deze zijn allemaal weer verkocht, omdat ik het net niet kon vinden.
Deze lag in een etalage van een kleine juwelier in Grou, waar ik toevallig langsliep in augustus 2022.
In een opwelling gekocht, thuis het model gegoogled en toen kwam ik er achter dat ze op dat moment nergens te krijgen waren Heb zelfs korting gehad, mazzeltje van de maand!
Ook nog een uitstapje gemaakt naar Vintage Seiko, keer gevonden in een kringloopwinkel in Heerenveen maar het onbetrouwbare uurwerk maakte dat ik er niet veel aan vond, en een servicebeurt vond ik op dat moment ook te spannend.
Ook nog met twee G-shocks gespeeld, in verschillende prijssegmenten.
Een tijd lang weinig met horloges gedaan, tot ik eens in het Blauwe gedeelte neuste en de zwart met gouden Solar Baby Tuna van @Sprinter voorbij zag komen.
Ik heb meteen de knoop doorgehakt en sindsdien is hij niet meer van mijn pols geweest.
Dit horloge heeft iets bij me losgemaakt. Vanwege de vele Youtube-video’s dacht ik altijd dat het mechanisch moest zijn, en anders geen ‘echt’ horloge is.
Sinds ik de Tuna draag, merk ik dat het tikken van de wijzer juist iets moois heeft, en de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid maken het een set-and-forget horloge van de bovenste plank. Geen rammelende rotor, niet bijstelen gedurende de week, lichter aan de pols en de kroon kan lekker dichtgeschroefd blijven.
Nu komt het, ik word in februari 30. Daarom speel ik al een hele tijd met het idee om tegen die tijd een ‘echt mooi’ horloge te kopen. Sinds de Tuna neig ik nu opeens naar een high end Quartz. Grand Seiko heb ik altijd fascinerend gevonden, maar ik ben bang dat het weinig vernieuwing brengt t.o.v. mijn Pressage. Ik ben zeer benieuwd of iemand hier ervaringen kan delen.
Eén van de dingen waar ik altijd iets mee heb gehad is techniek in het algemeen, en sinds een jaar werk ik in het onderhoud van treinen als werktuigbouwkundig ingenieur. Ik wilde deze twee liefdes combineren, en kwam zo bij Ball horloges terecht als mogelijke kandidaat voor mijn 30e verjaardag. Deze passen ook in het budget wat ik nu in gedachten heb, max 2000 euro. Maar dan komt een Quartz Grand Seiko ook in beeld…
Andere suggesties sta ik ook voor open, en een link met spoorwegen of techniek in het algemeen zou een leuke touch zijn om het wat persoonlijker te maken
Fijne zondag allemaal!