Ik lees al geruime tijd mee op het forum, maar vond het mede door de recente aanschaf van mijn eerste Rolex, toch maar eens tijd om zelf een account aan te maken.
De interesse voor horloges begon vanaf dat ik een jaar of 15 was, mede door de liefde voor horloges van m’n vader. Zeker door kanalen als AmsterdamVintageWatches op YouTube is deze interesse en passie voor horloges de laatste jaren steeds sterker geworden, met name het merk Rolex trok me heel erg aan en ik begon een Rolex steeds meer als een doel voor mezelf te stellen als mijn eerste ‘echte’ horloge. Maar welke zou het dan gaan worden?
Ik wilde gaan voor een model dat ik heel universeel is en ik bij veel verschilde gelegenheden kan dragen. De keuze ging uiteindelijk tussen een Datejust of een Submariner. Na veel wikken en wegen viel de keuze op de Submariner. De iets sportievere look en het (misschien wel meest) iconische design gaven de doorslag.
Dan was er nog de keuze of ik de Submariner met of zonder datumfunctie wilde en of ik nieuw of vintage wilde kopen. Aangezien het mijn eerste Rolex is die ik waarschijnlijk nooit weg ga doen stond voor mij vast dat ik voor een nieuwe wilde gaan. Ik besloot dat ik voor klassieke Submariner zonder datumfunctie zou gaan, omdat ik deze door het symmetrische design en het ontbreken van de cyclops toch esthetisch net iets mooier vind.
Ongeveer een half jaar geleden kwam ik na een tijd hard werken in de financiële positie om dit horloge te kunnen aanschaffen. Uiteraard was ik op de hoogte van de de toch wel lange wachtlijsten, door de kunstmatige schaarste van Rolex(Wat ik overigens een stuk minder charmant vind aan het merk, maar dat is een hele andere discussie). Ik nam contact op en ging bij diverse AD’s in zowel Nederland als over de grens in België langs om te informeren naar het horloge. Ik vond 3 AD’s bereid om mij op de wachtlijst te plaatsen, met levertijden variërend tussen de 6 maanden en 2/2,5 jaar.
Na 6 maanden nog geen telefoontje te hebben gehad, nam ik nogmaals contact op met de betreffende AD, maar door de geringe leveringen van Rolex, mede door de Coronacrisis kreeg ik slecht nieuws; er stonden nog enkele wachtenden voor mij op de lijst en er was dit jaar pas 1 Submariner zonder datum uitgeleverd. Ik was uiteraard teleurgesteld, maar zag het al wel een beetje aankomen. Tot mijn grote verbazing werd ik afgelopen woensdag gebeld door een Belgisch telefoonnummer, en ja hoor, “Meneer, Klopt het dat u op de wachtlijst voor de Submariner no date staat? Deze is vandaag binnen gekomen, heeft u hierin nog interesse?”. Hierover hoefde ik uiteraard niet lang na te denken en ik gaf aan hem dezelfde dag nog op te komen halen. Ik was stomverbaasd, deze AD gaf in eerste instantie namelijk een wachtlijst van 2 tot 2,5 jaar aan.
De aanschaf bij de AD was toch een ietwat vreemde gewaarwording met mondkapjes op, maar het maakte me niet uit. Mijn eerste ‘echte’ horloge is binnen en ik ben er super blij mee!