Ondanks dat ik me geen 46 jaar oud voel, ben ik dat wel. Al 20 jaar samen met de vrouw waarmee ik in juni pas ga trouwen. We hebben 3 kinderen, al zal zij zeggen dat ze er vier heeft. Voor de aanstaande bruiloft was ik op zoek naar vintage, gouden of goudkleurig horloge. Opeens begon het vlammetje aan te wakkeren en wilde ik me meer verdiepen in de materie.
Er zijn jaren geweest dat ik geen horloge droeg, maar een jaar of 8, 9 geleden kocht ik een smartwatch, omdat me dat handig leek met werk. Maar zo’n giga ding stond voor geen meter bij een kostuum, laat staan als ik op pad ging met een klassieke auto. Ik had toen een Trabant en een Rover P6 3500 S, maar reed ook geregeld met andere auto’s rond. Mijn overgrootvaders zakhorloge gebruikte ik daarom geregeld, maar alle andere erfstukken spraken mij toen niet aan.
Een automaat stond al lange tijd op mijn lijstje, maar omdat ik een tijdlang geen horloge droeg en opeens gewend was aan het praktisch nut van mijn Samsung, twijfelde ik enorm. Een mooie vintage automaat leek me geweldig, maar ook prijzig. En wat haal ik op mijn hals als het stuk gaat? Dacht ik hardop.
Gelukkig gaf een forumlid (en niet geheel toevallig zijn we elkaars getuigen) me een inkijkje in zijn wereld. Ook mocht ik een periode correcte Speedmaster lenen toen ik met een prototype Facel Vega op pad werd gestuurd naar een concours d’elegance. Die auto was te gek, maar dat horloge ook. Heel bijzonder en eeuwig dankbaar.
Ok, terug op aarde Dennis. Want zo heet ik. Bij auto’s ben ik altijd goed in een passie hebben voor underdogs. Dat moet bij horloges toch ook wel lukken? Dit keer dacht ik in mezelf. Google werd mijn vriend en opeens ontdekte ik automaten van Orient en de Seiko 5. Die vond ik mooi en stonden voor een paar tientjes te koop op MP. Al snel had ik plezier in het hebben en dragen van mijn Seiko 5. Er kwam een tweede 5, maar die bleek tijdens transport stuk gegaan. Kostte niet veel, maar de lol werd minder. De tijd tikte verder. Proza typen mijn andere hobby.
Totdat ik vorige week, geholpen door dat eerdergenoemde forumlid, ik helemaal doorsloeg in mijn enthousiasme, twee horloges kocht (en 33 anderen niet), alle oude erfstukken heb opgedoken en in een excellijst heb gezet, een afspraak bij de horlogier heb gemaakt. O ja, ik heb ook nog mijn shortlist (die in mijn notitieboekje als “watchlist” staat) opgesteld. Waarvan ik er dus eentje heb kunnen afstrepen. Had ik toch een langer lijstje moeten maken!
Volgens mij zit ik daarom nu in deze praatgroep.