Even voorstellen: Cav

Welkom⌚️

Welkom👍

Daar kan ik me helemaal in vinden!

Maar das niet helemaal een underdog, toch? Eerder iconisch, zij het in het zeer betaalbare segment.

Wat zal ik zeggen? De bewijzen spreken voor zich.

Zo voelde ik me ook. Of toch tenminste een ‘coming out’.

Dus er staan nog ‘slechts’ 32 horloges op de lijst, of heb je 33 andere wolven van je afgeslagen op pad naar deze ene aanwinst?

En wat is er dan nu van de horloges in de spreadsheet geworden?

Overigens snap ik goed waarom het beeld van Speedmaster om in een '60s oldtimer een vuur doet ontbranden. Soms moet een passend beeld worden beleefd.

2 likes

Vaak begint men bij Mikrolisk

Zoeken op Bipla lijkt te verwijzen naar drie verschillende makers. Ik weet eerlijk gezegd zonder verder door te zoeken en vragen ook niet gelijk die informatie te duiden. Het is dus wel bekend, maar ik vermoed dat Biplas door makers die ook andere merken hadden werden vervaardigd. (Ik ben niet zo thuis in deze materie. Ik geloof dat @Lexaf goed is in het gebruik van deze database.)

Overigens lekkere vliegende-schotel-vorm!

2 likes

Welkom! We helpen je wel door deze periode heen. :wink:

2 likes

Is niet zo moeilijk hoor. Ga naar Mikrolisk - The horological trade mark index

Typ bij “Suchbegriffe” de naam van het merk in wat je zoekt en enter.

Bijvoorbeeld Bipla

Dan geeft Mikrolisk deze informatie.

In combinatie met (als je daar achter kunt komen) het fabricaat van het uurwerk wat er in zit, kun je dan vaak veel gegevens achterhalen over de herkomst van je vintage horloge.

2 likes

Ah ja, dus die ‘manufacturers’ verwijzen niet naar geïntegreerde horlogemakers maar naar uurwerkmakers? Precies deze resultaten bedoelde ik, maar het leidde dus niet naar een beschrijving van Bipla an sich. Of moet je Bipla specifiek zien als een combinatie van onderdelen van deze drie resultaten?

Wat ik dus bevreemdend vind is het gebrek aan een duidelijke beschrijving van Bipla, terwijl dat uiteindelijk het merk is dat op horloges prijkt.

2 likes

Welkom bij je nieuwe verslaving

1 like

welkom

Welkom!

Welkom Dennis.
Leuk verhaal.

1 like

Bedankt allemaal voor de tips. Dit helpt!

Ik kwam erachter dat Bipla een merk is van Jean-Louis Bloch, en dat het bedrijf erachter Bloch & Fils is. De andere merken staan in die database en hier:

https://watch-wiki.org/index.php?title=Bloch_%26_Fils#google_vignette

Door Bipla & Bloch te gebruiken in mijn zoektermen kom ik een stuk verder. :pray:t3:

2 likes

Er bestaat in ieder geval een tweede Bipla op deze planeet. Deze trotse Bipla-bezitter begint zijn post met dezelfde conclusie als ik. https://uhrforum.de/threads/bipla-nie-gehoert-und-sofort-verliebt-kurzvorstellung-meiner-neuen-vintageuhr.252864/

1 like

Welkom Dennis op dit leuke forum :+1:. Leuk geschreven hoe jij je voorsteld :+1:.
Lees ik nu Trabant, mocht je daar nog mee rijden, wel kicken Trabant, Rover en dan ook nog eens prototype Facel Vega. Heb jaren geleden ook een oldtimer gehad, heel leuk. Minder leuk als je a-technisch zoals ik ben, uiteindelijk de Volvo 142 weggedaan, ook dure hobby :smile:.
Maar als je in een Facel Vega rijdt, hoort daar natuurlijk wel een Omega uit 1959 bij :grin:.
Een Samsung smart (zeg bewust geen watch, dus) printplaat kan dus echt niet he, in een old timer. Alhoewel ik ook zo’n printplaat in de la heb liggen. Mag dus echt niet tussen mijn horloges in de boxen :upside_down_face:.

Ik lees dat je 2 horloges hebt gekocht, neem aan die Omega. Maar welke andere heb je nog gekocht. Ben ook wel benieuwd naar de andere erfstukken, vooral foto’s.

En Dennis op het forum zijn vele praatgroepen en het is zelfs mogelijk om in een kringgesprek over het horlogevirus te praten. :wink:.

Heb genoten van je Intro :+1:

2 likes

De Facel én de Omega mocht ik lenen. Dus die benoemde ik om mijn ervaring met het langzaam groeiende horlogevirus te benadrukken.

De nieuwe aanwinst is een Royce. En eentje die morgen of overmorgen arriveert. Heel iets anders!

3 likes

Welkom Cav veel plezier op het forum !

2 likes

Ben benieuwd naar een foto van je Royce en welk model en natuurlijk naar je NA van het horloge wat nog binnenkomt :+1:. Tis in ieder geval een merk met een leuke historie. Uiteindelijk is Royce bevriend geraakt met C. Rolls, waardoor uiteindelijk de Rolls Royce is ontstaan. Zitten ook mooie old timers tussen :wink:

2 likes

Eén van de erfstukken. Dit is mijn vaders Citizen Dual Time chrono ref. nr. 41-2058. Door hem nieuw gekocht in ± 1980/81, naar verluidt in Toronto, Ontario Canada. In de jaren '70 en '80 reisde hij soms zelfs tweewekelijks naar de VS en Canada. Zoom meetings kenden ze nog niet. Naast zijn Hewlett Packard 12C, was dit denk een onmisbaar stuk gereedschap in die tijd(zones).

De ansichtkaart is van het Plaza Hotel. Zijn vaste uitgangspunt voor alle binnenlandse reizen daar aan de overkant van de Plas. Het Plaza was van Donald Trump, die hij in Jip & Janneke taal ons pensioenstelsel heeft uitgelegd, omdat wij Hollanders de grootste buitenlandse investeerder in Amerikaans vastgoed waren. Dit horloge is dus in één ruimte met Trump geweest, voor wat dat waard is, haha!

Voor mij is de Citizen een leuk stukje familiehistorie, dat gebruikt werd waarvoor het gemaakt was: intercontinentaal reizen. Tot in 1990 droeg hij hem. In die tijd had hij voor diners een Seiko rectangle, not my cup of tea. Beide werden opgevolgd door een Seiko Titanium 7N32-0130.

Blij dat ze bewaard zijn gebleven, maar vooral de Citizen. Daarom gaat deze weer werkend om mijn pols, hoop ik. Mijn negenjarige zoon heeft ook interesse, want deze vindt hij best stoer. Hij heeft uiteraard al een Casio F-91W.

4 likes

De Royce die ik bedoel gaat om mijn pols, niet om de Rolls. :wink:

2 likes

2 likes