Welkom, veel plezier hier!
U vraagt, wij draaien. Het volgende erfstuk.
In 1990 kreeg die ouwe van mij een nieuwe job in Amsterdam. Niet meer vliegen, maar lekker met de trein. Geen 80 uur per week en een agenda vol meetings, maar een mooie baan in een oud grachtenpand waar zowel hij als de eigenaar op maandag een boek meenamen naar kantoor en die voor vrijdagmiddag uit hadden.
Groeimarkten, targets, new business? De eigenaar geloofde het allemaal wel tot een nieuwe opvolger zich aan zou dienen. Die kwam pas toen ze beiden, volledig uitgerust, met pensioen gingen. De zaak draaide al eeuwen zonder verlies met bulkhandel. De hint wat die succesformule is zie je op de foto’s.
Volgens de Seiko decoder zou deze uit 1998 moeten stammen, maar dat kan niet kloppen, ik denk zelf dat hij uit 1988 is en in 1990 is gekocht in Amsterdam. Het referentienummer is 7N32-0130 (R1). De wijzers, uren, merk, datumomranding en kroon zijn goudkleurig. De tekst Titanium is rood. Het bandje is origineel. De afgelopen dagen heb ik dit horloge pas voor het eerst bestudeerd. Ik snap niet dat mijn vader voor zo’n klein horloge koos, maar hij was er blij mee en droeg hem altijd. Dit model begin ik maar langzaam te waarderen, misschien moet ik hem gaan dragen. In die tijd dat deze net nieuw was droeg ik een geel-zwarte Swatch, G-Shock en Boy London! Smaken verschillen.
In tegenstelling tot een donkere, chiquere, uitvoering van deze Titanium is die van mijn vader zonder goudkleurige schakels en heeft hij lichtgrijze metaalkleurige wijzerplaat in plaats van antraciet. Hieronder de verschillen.
Voorbeeld van donkere versie met subtiel geïnteregeerde gouden schakels:
Van harte welkom Dennis!
Welkom hier.
Dat is een model met zekere charme, welbeschouwd. Ik zou er ook op eerste blik niet voor kiezen. Soms kost het de moeite van het moeite doen, voordat je waarde herkent.
Overigens: rumbonen? Daar heb ik al heel lang niet aan gedacht!
De Rado Diastar chrono heeft mijn kijk op Rado’s drastisch doen veranderen. En misschien ook wel op horloges in algemene zin. Niet alles hoeft oud en automaat te zijn. De techniek, materiaalkeuze en het ontwerp kunnen iedere keer opnieuw interessant zijn. Of het je in eerste instantie aanspreekt of niet.
Deze Rado was voor mij liefde op het eerste gezicht. Het werd daarom mijn eerste horloge die (eindelijk) mijn Samsung heeft verstoten als daily. Ik draag hem veel vaker dan verwacht. Mijn stiefvader had hem nieuw in Griekenland gekocht. Bouwjaar is ± 2010.
Hij sprong er in 2022 mee het zwembad in. Dus is er best een hoop gedaan om hem weer als nieuw te krijgen… Dat blijkt. Sinds het ingaan van de wintertijd blijft hij gelijk lopen met de werekelijke tijd. Jullie zijn dat vast al gewend, maar ik - als herontdekker met een stel vintage handopwinders en automaten die altijd TLC verlangen - blijf verbaasd hoe fijn en bijzonder dat eigenlijk is.
Welkom en veel plezier in deze praatgroep
Iets heel anders, deze Leonidas Trackmaster stopwatch van voor de overname door Heuer. Ik zag dat ze hier op HF ook ooit al voorbij komen. Ondanks de kunststof behuizing viel ik voor de look & feel.
Zoals te zien reset deze niet naar 0. Op dit moment heb ik nog geen plannen om hem te (laten) herstellen. De Trackmaster had ik ooit gekocht om een verzameling met autosport memorablia te versieren. Het doosje e.d. heb ik ook nog ergens. Mijn focus ligt vooralsnog op de horloges.
Bedankt voor je reactie, het is overigens erg leuk om van iedereen zo’n warm welkom te krijgen.
De ‘33’ was een willekeurig gekozen getal, haha. Maar het zal vast wel herkenbaar zijn dat je overal leuke wannahaves ziet en je hop-hop-hop van het ene naar het andere merk, of model gaat.
In mijn Excellijst ben ik - heel autistisch - alle kenmerken van ieder horloge aan het vastleggen, want dat kan ik allemaal niet onthouden. Eén totaaloverzicht en verder ieder horloge een eigen tabblad met daarin naast gegevens over het uurwerk ook info over batterij, laatste service etc…
En dus mijn ‘watchlist’, een shortlist van horloges die ik mooi, interessant en wellicht ooit haalbaar vind. Hopelijk lukt het me om op die manier een rode draad te ontdekken in waar ik naartoe wil. Het is voor mij een leuk tijdverdrijf. Mindfulness voor Mannen.
Welkom op HF, Dennis! Leuk om dit topic door te lezen. En sowieso leuk, klassieke auto’s en horloges! Jouw Rado kende ik nog niet. Maar doet mij wel wat denken aan een Monaco, van mijn favoriete merk.
(niet mijn horloge, helaas)
Dit merk heeft natuurlijk van oorsprong (en nog steeds) een sterke link met autosporttiming. Maar dit zal je ongetwijfeld bekend zijn; ik zie hierboven dat jij een Leonidas stopwatch hebt.
Op mijn wensenlijstje staat nog een Carrera auto/chrono. Misschien vintage. Maar mogelijk ook wel een moderne. Ik ben erg gecharmeerd van de huidige ‘Glassbox’-lijn.
Ik wens je een heel fijne verdere horlogereis! Er is nog zoveel moois! Je kunt héél lang bezig blijven met deze hobby!
Geweldige voorbeelden die je laat zien!
Tag Heuer heeft net het stokje qua tijdwaarneming in de F1 overgenomen van Rolex. Rolex associeer ik zelf met Daytona, Tag Heuer met F1.
“Kijk Niki, ik verzamel ze allemaal”
Mooi, man! En ja, geweldig!
Welkom, Dennis en nog veel plezier op ons mooie forum.
Welkom hier
Mijn eerste project is begonnen. De Citizen moest er maar meteen aan geloven. Simpel reparatiesetje gekocht, maar dat was voor deze nog niet eens nodig.
Online kon ik zo snel nergens vinden welk type batterij erin moest zitten. Dus open dat ding! Toch spannend, de eerste keer… Ok, heel eerlijk had ik vanmiddag geoefend met een Oozoo (… Ik beloof die verder nooit meer te noemen, wat een oplichters).
Batterijtje van de Citizen onder de loep van mijn Vicorinox, want ik negeer het feit dat ik een leesbril nodig heb. Zul je altijd zien, precies de celbatterij die ik niet op voorraad heb. Meteen maar PolyWatch kitje meebesteld.
Onverrichter zaken terug in een zakje. Wel kon ik zien dat ik net op tijd was, er zat een spikkeltje beginnende groene oxidatie op het contact. De rest van het binnenwerk oogde niet vies of roestig. Mijn vader deed hem altijd braaf af als hij ging zwemmen. Dat had mijn stiefvader ook moeten doen met de Rado!
Dit is het kitje trouwens. Nu alleen de pincet gebruikt, maar wordt vervolgd.
Welkom
Goed verhaal. Welkom.
Ik heb een vergelijkbare set van onbenoemd merk eens op zicht gehad, maar heb het terug gestuurd. Ik werd echt niet vrolijk van de indruk die de kwaliteit achterliet. Zo handig ben ik al niet, dus om dan met katjesspul op mooie klokjes te gaat zitten peuren zag ik niet zitten. Dit is OK/schrok niet af?
Mijn ervaring met klein priegelspul is nihil. Maar om mee te beginnen-als-beginner oogt het niet als troep. Een expert zou ik dit niet cadeau doen. Dat niet.
Maar mijn mening zegt niet zoveel. Ik had afgelopen zomer mijn Ray Ban Wayfarer fouldable gerepareerd nadat ik er tijdens een picknick langs een bergweg bovenop was gaan zitten.
Dat die zonnebril het weer doet is een mirakel.
Sleutelen aan auto’s, brommers en kattenluikjes-in-de-achterdeur, ik doe het, maar ik word daar allemaal niet zen van. Meestal eindigt een klusje van niks in één grote frustratie. Tijdens de verbouwing van ons huis haalde ik voor iedereen verse broodjes bij de slager, dat is meer mijn taak.
Maar die zonnebril vond ik leuk om te doen. Beetje online shoppen, demonteren, schoonmaken, nieuwe spulletjes monteren. Easy-peasy. Toen ik op die berg (en mijn bril) stond, dacht ik alleen maar: “duur land, dat Zwitserland”.
Die lol met gepriegel aan die bril heb ik nu ook al met mijn eerste inimini-horloge-projectjes. Ik snap die Zwitsers inmiddels wel.