Mijn naam is Eduard. Sinds een paar weken op dit forum, ik verzuimde tot nu toe me voor te stellen en dat maak ik graag goed. Mijn passie voor horloges, met name chronografen, vond zijn oorsprong bij de liefste persoon in de familie waar ik uit kom: mijn opa van moeder’s zijde. Gefascineerd kon ik als kleuter naar zijn pols kijken, met daaromheen een schitterende gouden Heuer chronograaf. Ik postte deze eerder in de rubriek Vintage 50+ only, maar deze mag hier, zijnde de oorsprong, niet ontbreken.
Geërfd van mijn lieve opa, net als zijn passie voor techniek, van auto’s, met name Italiaanse (hij was garagehouder), horloges en tof speelgoed. Zoals zijn modelspoorbaan met 40 cm grote locomotief met echte stoommachine erin, waarmee ik mocht spelen bij bezoeken aan opa en oma. Het horloge is naar schatting net meer dan 75 jaar oud. En rondje googelen leverde op dat het gaat om een Heuer Datora Dato-Compax met Valjoux 72C uurwerk, ref 2558. Ik koester deze parel en de fijne herinnering aan mijn opa
Als tiener, ik had nog niet veel geld, kocht ik voor ruim 600 gulden een Seiko titanium sports chronograph, een superlicht en bijzonder klokje met ook een 2e tijd en alarm, alles analoog. Geheel in naturel titanium kleur. Na vele tientallen jaren intensief gebruik brak helaas de kroon af. Reservedelen niet meer beschikbaar.
Ruim 22 jaar geleden kreeg ik van mijn vriendin vanwege twee jaar samen een chronograaf cadeau. Ik had aan haar mijn passie voor chrono’s niet benoemd, maar blijkbaar voelde ze precies aan waar ze mij een groot plezier mee zou doen (zoals vaker): een Breil met een bijzondere en in mijn beleving uitzonderlijk geslaagde styling. Inmiddels is ze al 20 jaar mijn vrouw. Ik koester haar en dit klokje, dat voelt als een alternatieve verlovingsring, die mij helemaal past.
Naast de Heuer en de Breil waren er nog een andere, wisselende klokjes voor dagelijks gebruik als opvolger van genoemde Seiko, meestal titanium en alle chrono’s.