Ik maak graag een diepe buiging voor je! Ongelooflijk indrukwekkend.
Branding boek ga ik zeker lezen. Marktonderzoek is in de voorbereiding. Ik ga een viertal verschillende brochures maken met mijn concept en 3 bestaande horloges met vergelijkbare en andere uitgangspunten Allen op vergelijkbare wijze gepresenteerd. Deze ga ik gewoon eens tonen bij verschillende horlogespeciaalzaken om een eerste indruk van de reacties te krijgen. Ik ben zelf ook erg benieuwd.
Prijs categorie wordt rond de 300-350 euro. Het zal geen custom werk worden maar een product dat ik bij een Zwitserse OEM fabriek van plan ben neer te leggen. Ik heb gelukkig al een ingangetje daar maar als er forumleden nog andere contacten hebben dan hoor ik dat graag. Helpt altijd om je geluk te spreiden.
En dan met betrekking “social media verslaving voor het slapen gaan overwinnen”: dat is een van de belangrijkste vraagstukken die ik in het ontwerp maar ook de communicatie over het horloge moet oplossen. Het moet allereerst gewoon een erg mooi horloge worden dan mensen willen dragen zelfs los van de aanvullende functionaliteit. Dit horloge moet dus zeker niet gezien worden als medisch hulpmiddel zoals een nicotine pleister, want dan is het succes bijvoorbaat al gedoemd. Ik geloof zelf heel erg in het idee van “nudging”: op een subtiele maar vooral positieve manier gedragsverandering te bewerkstelligen. Daarop speelt het ontwerp op een uiterst simpele maar doeltreffende manier in. Ik hoop de komende maanden een vooraanstaand slaapwetenschapper als Matthew Walker aan het horloge te verbinen en allicht wat prototypes in bruikleen te geven in samenwerking met een organisatie die zich inzet voor slaap. Op deze manier zou ik de effectiviteit van het concept kunnen bewijzen en alvast iets van een community eromheen kunnen verzamelen nog voordat de Kickstarter campagne van start gaat.
Klinkt wat ambitieus? Denk het ook, maar er is in ieder geval een doel en ik ben niet bang om mijn pad te veranderen mocht zich een beter pad voordoen
Je kunt wijzers op 2 manieren latten klemmen op de asjes in het uurwerk…
een wijzer moet een Naafje hebben… die kun je “Trekken” of klinken.
Vroeger trok ik ze, tegenwoordig klink ik ze, dat geeft namelijk een strakker resultaat… of ik moet grof gaan investeren in een pers, en stempeltjes… een naafje draaien en erin klinken is dan veel makkelijker en goedkoper… een draaiprogramma is sneller aangepast dan een dieptrekstempel
Ok… er is nog een derde mogelijkheid… het naafje als deel van de wijzer maken… daartoe zul je de wijzer uit een dikkere plaat moeten maken (dikte gelijk aan Naaflengte, en de rest moeten verwijderen… Etsen lijkt me het makkelijkste, maar je zit dan wel met een asymmetrisch etswerkje… dat kan zijn nadelen hebben voor de vorm, en de nauwkeurigheid, bovendien moet het gat dan nog op maat geboord/geruimd worden… ik denk niet dat je door 1 mm plaat zuiver een gaatje van 0.20 mm kan Etsen.
Dus… wijzer en “Spacer” of naaf uit één stuk maken… da’s nogal een lastige.
RVS zit Chroom in wat harder wordt als je het te snel wil verspanen.
Dus te hoge toeren met draaien of boren.
Het draait prima en met boren heb je speciale Kobalt boren met dunne ziel.
Gewoon niet te snel dan gaat het prima.
Titaan heeft het probleem met warmte afvoer dus met koelen Boorolie gaat het heel goed.
Wel scherpe beitels boren en frezen gebruiken Voor het frezen gebruik ik speciale met Kobalt frezen voor Titaan.
Maar het kom ook op gevoel en ervaring aan.
Natuurlijk zijn er ook snij snelheden formules.
Maar ik ben van de oude stempel en zelf beitels slijpen en boren uit de hand.
Klopt, Titanium heeft een slechte warmte geleiding… met name met boren is dat problematisch,
Toch draai ik titanium droog, zonder koeling… ik kan ook niet veel per snede afnemen, omdat ik maar 300 Watt vermogen heb, en een heel klein draaibankje, de leverancier viel steil achterover toen ie hoorde dat ik er Titanium op verspaande, hij zei dat die draaibankjes waren ontworpen voor het bewerken van Non-Ferro metalen…
Titanium IS een Non-Ferro metaal… maar dat was niet wat zij ermee bedoelden…
Frezen doe ik doorgaans ook droog… 60m/min snijsnelheid, en HSM gereedschapsbanen, dan krijgt het gereedschap voldoende tijd om te koelen, en wordt mijn werk niet meer dan handwarm.
Voor RVS moet je echt aan veel lagere snijsnelheden denken, en vooral koelen.
Plan voor de nabije toekomst is toch een keer een koelsysteem op mijn Freesbank bouwen,Voor Aluminium is Koeling ook wel fijn, dan plakt het alu niet aan je freesjes.
Slijpen?.. Volhardmetaal Vonk ik liever… minder stof… alleen de snijvlakken geef ik even een aai over de steen… meer niet…
Maar laten we hier niet te diep op de verspaningstechnieken ingaan…