Ik ben ontwerper en heb me op dit forum aangemeld met een wens waar ik al jaren van droom: om een nieuw type horloge naar de markt te brengen. Daar heb ik wat hulp bij nodig; allicht ben ik daarmee niet op de juiste plek maar je moet ergens starten met de zoektocht.
In verband met een mogelijke patentaanvraag kan ik nog niet te veel over het horloge verklappen, wel kan ik zeggen dat het analoog uurwerk zal bevatten en op een vernieuwende manier op iets inspeelt waar volgens de statistieken bijna 40% van de mensen in het Westen last van hebben: dat we te laat naar bed gaan en regelmatig het idee hebben dat we tijd tekort komen…
Overdag heb ik een vaste baan, maar in de late avond uurtjes (oh ironie) heb ik afgelopen maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van een tweetal volledig functionele prototypes. In RVS gefreesd, plastic onderdelen gemicroprint en inkooponderdelen samengevoegd.
Dat brengt mij meteen bij mijn eerste vraag:
Ik ben op zoek naar een partij die wijzers geheel volgens aangeleverde specificaties kan maken. Dit kan een commerciële partij zijn maar ik vind het leuker om dit samen met een serieuze hobbyist te doen omdat we dan ongetwijfeld kennis kunnen uitwisselen. Wie kan me verder helpen?
Mijn tweede vraag is de volgende:
Ik ben op zoek naar een partner. Ik denk dat mijn ontwerp een iconische oplossing is met de potentie om een zelfstandig merk te worden met een aanzienlijke markt, maar een goed ontwerp wat niet op de juiste manier aan de man wordt gebracht is niets waard. Nu de technische ontwikkeling van mijn horloge bijna afgerond is ben ik op zoek naar een partner om de realisatie van dit horloge samen mee voort te zetten en een Kickstarter campagne mee te doen. Ik ben allereerst op zoek naar iemand van mijn leeftijd (30-45 jaar) met ervaring met marketing en social media die net als ik 1 dag per week naast een vaste baan aan een project als dit zou willen werken. Ervaring met het doen van een Kickstarter campagne is een grote pre. Hoe de samenwerking er precies uit zou komen te zien moet uiteraard nog besproken worden. Ik wil via deze weg in ieder geval eens kijken of er animo is. Bij interesse kun je me een privé bericht sturen.
Qua fabricage, en met name de Engineering kant kan ik mogelijk wel wat betekenen, Kickstarter heb ik geen ervaring mee… wat ik er van weet is dat je er geen bal aan hebt, als je niet het hele internet volspamt met verwijzingen naar je Kickstarter.
Niemand gaat namelijk op Kickstarter zoeken naar een vernieuwend horloge, je zult met een goed verhaal moeten komen, want er is veel kaf tussen het koren op Kickstarter.
RVS is voor mij lastig om te bewerken, ik ben eigenlijk kompleet ingesteld op het verspanen van Titanium, Frezen van RVS is met mijn machines momenteel (nog) niet mogelijk.
Persoonlijk zou ik eerst een goede social media campagne starten en daarna kijken hoe verder. Kickstarter is een mogelijkheid, maar dat is een sponsor, financier ook of een partner.
Praat anders eens met Pascal @Brunmontagne en zo zijn er nog een handvol voorbeelden. Of bied je aan voor de hfle2021
Anyway ga eens praten met collegastarters. Ik ben wel reuze benieuwd naar dat unieke, vernieuwende concept zeker als er een patent bij mogelijk is. Succes!
Wanneer je zou overwegen over te stappen naar titanium, hier zijn veel voordelen voor te noemen ten opzichte van RVS en plastic, dan is Jan @Arie_Kabaalstra ook een goede om eens mee te praten.
Naast alle welgemeende adviezen uiteraard een warm welkom op ons onvolprezen forum Michel/
Veel inspiratie en leesplezier toegewenst.
En uiteraard veel succes met het realiseren van je droom.
Ik zag ergens dat jij uit Delft komt, dan zou je ook heel eenvoudig eens met Michiel gaan praten van Holthinrichs en DWW. Met name voor de laatste zijn zij nu ook aan het starten, geen nieuwe tupe maar wel een start-up.
Ik ben dus op zoek naar iemand die metalen wijzers kan maken (en dan met name het ‘tonnetje’ dat op een quartz uurwerk gedrukt wordt dmv een perspassing). De wijzers op de foto zijn geprint maar ik heb ze dikker moeten maken dan een metalen variant om ze enigszins te versterken. Ik dacht dat het net zou passen qua inbouwhoogte onder het glas, maar die 0.1 mm die ze samen te hoog zijn zorgen ervoor dat ze tegen elkaar aanlopen.
Hi Michel,
nu ben ik alleen maar nog meer benieuwd naar het mechanisme en hoe dit mechanisme invloed heeft op het uiterlijk van het horloge. Mooie slanke wijzers zijn eenvoudig in te kopen, overleg evt. met plaats genoot Michiel. Alleen als dit het uiterlijk blijft weet ik niet of ik er heel erg warm voor ga lopen, krijg namelijk een NOW deja vu