Hallo, ik heb een vraag maar zal mijzelf eerst even voorstellen.
Ik lees al een poosje mee met het forum en kan wel zeggen dat ik hebberig wordt van alle foto’s. Ik ben een 32 jaar oud en ben op zoek naar dameshorloge. Ik ben wat gaan zoeken naar merken en kwam dus op dit forum uit. Ik draag nu een (durf het haast niet te zeggen…) smartwatch maar wil weer gewoon een echt horloge om.
Ik heb smalle polsen dus die grote horloges lijken niks voor mij. Nu heb ik mijn zinnen gezet op een longines conquest classic. Eerst wilde ik graag degene met rose gouden kleur. Vandaag zou ik het horloge passen, maar deze hadden ze niet op voorraad. Wel de gewone stalen versie met zwarte wijzerplaat. Qua maat vind ik het horloge prima. Ook is hij niet te dik wat ik erg fijn vind.
Mijn man vind de prijs nogal prijzig en vraagt zich af waarom ik niet gewoon een seiko of een ander goedkoper merk aan kan schaffen. Deze zullen vast ook prima zijn.
Mijn vraag is dus ook, zit er (voor een gewone dame zoals ik) veel verschil in een goedkoper segment horloge of deze longines (die voor jullie maatstaven ook vrij goedkoop is misschien).
Mijn volgende vraag, hoe zit het met slijtage als je een band met 2 kleuren neemt? Vroeger had ik een band met 2 kleuren (goedkoop palerma horloge) en die is behoorlijk versleten.
Ik hoop dat jullie mij antwoord willen geven op de vragen!
Goedenavond en welkom hier.
Om je vraag te beantwoorden er zit veel verschil tussen diverse horloges en voor kwaliteit betaal je.
Bij Longines maken ze gebruik van een PVD coating in plaats van double ik plaats hieronder even een stukje text over PVD dat maakt het wat duidelijker waarom het ene horloge een stuk meer kost dan het andere ook al zien ze er hetzelfde uit.
Veel succes met je keuze,
Jeroen
Wat is PVD coating?
PVD is een coating. Dit is een zeer harde laag op bijvoorbeeld edelstaal.
PVD betekent Physical Vapour Deposition.
Het is een gesofisticeerd proces, uitgevoerd in een vacuüm. Het horloge of een onderdeel daarvan wordt onder zeer hoge druk gebombardeerd met microscopisch kleine deeltjes zodat er een beschermende laag ontstaat .
De zo ontstane zeer dunne lagen ( 1 tot 3 micrometer ) zijn erg hard.
PVD (psysical Vapour Desposition) is een alternatief voor goud plaatwerk. PVD is een methode waarbij een metaal, meestal edelstaal, overdekt wordt met gekleurd titanium. De krasbestendigheid van de PVD afgedekte stoffen is gelijkwaardig aan 15 micron van een goud plaatwerk. (dikte van goudlaag op de oppervlakte van het horloge of sierraad.)
Sowieso welkom Ik ben gewoon van mening dat je het horloge moet kopen die je het mooist vindt! De slijtage hangt af van de dikte van de goudlaag en de wijze van vergulden. En uiteraard wat je er allemaal mee doet.
Welkom! Ja, je wordt hebberig als je hier leest. In het algemeen is het zo dat de duurdere horloges mooier zijn afgewerkt en er vaak net even wat mooier uitzien. Maar: er zijn ook veel horloges die minder prijzig zijn en die toch prima functioneren en er mooi uitzien.
Anderen weten zo een hele lijst met merknamen op te dreunen, maar daar ben ik niet zo’n ster in.
Verder is het wel zo dat er een veel ruimere keuze is bij herenhorloges dan bij dameshorloges.
Kijk eens naar Tissot: misschien kun je daar wat vinden wat je bevalt. Het is een goed merk met veel verschilkende modellen, ook kleinere.
Zowel Longines als Seiko bieden een zeer goede prijs-kwaliteit. Maar als je niet een horloge koopt, dat je echt wilt hebben, is het altijd te duur. Ik vind de Longines erg chique. En voor wat betreft je man: ‘a happy wife is a happy life’
Wauw bedankt al voor jullie reacties!
Als ik dan de echte foto zie van de longines dan is hij nog mooier mijn man weet dat ik een dure smaak heb haha dus hij went er vast wel aan.
En ik ben het idd eens dat een niet gedragen horloge altijd duurder is dan een die je wel met veel plezier draagt.
En ik zou zeggen vooral de tijd nemen om verschillende horloges te passen. Niet alleen qua uiterlijk maar ook qua kwaliteit merk je vrij snel wat de verschillen zijn en wat voor jou goed is of goed voelt.
Met een Longines kun je overigens bijna niet ‘fout’ gaan, over het algemeen kwaliteitshorloges voor een goede prijs.
Ik zal dan maar de eerste zijn die hem inkopt: Waarom niet allebei?
Seiko begint bij (zeer) betaalbaar en heeft een hele grote range, zeker als je Grand Seiko nog mee zou rekenen. Longines begint een stukje hoger op de ladder en doet niet veel in het laagste segment.
Zeker in het “laagste” segment laat Seiko de laatste jaren nogal eens een steekje vallen. Dergelijke verhalen ken ik niet over Longines. Je krijgt hier echt meer kwaliteit dan bij een instap-Seiko, maar dat is ook logisch gezien de prijs.