Even voorstellen.... en aankoop advies welkom

Beste HF leden,

Even voorstellen… Ik ben Maarten, 32 jaar uit omg. utrecht. En een noob op horloge gebied. Die noob ben ik nog steeds maar de interesse in horloges is er de afgelopen tijd toch wel een beetje gekomen.

Ik denk een jaar of 3 geleden zei een vriend dat hij bij de geboorte van z’n zoon of dochter een Rolex zou aanschaffen om deze bij de 18e verjaardag als kado over te dragen. Het idee om iets te kopen in het geboortejaar om vervolgens over te dragen vond ik erg leuk. Nu ik sinds begin dit jaar weet dat ik vader zou gaan worden stond dit idee vast. welke? Goede vraag!

Inmiddels zijn we negen maanden zoeken verder, trotste papa en een spaarpot rijker.

Er zijn een 3tal opties voorbij gekomen waarvan de laatste optie nu zeker een maand of 4 vast staat. In chronologische volgorde;

Optie 1. Tissot T-classic Skeleton. - afgevallen -

Optie 2. Maurice Lacroix Masterpiece Skeleton. -
Afgevallen -

Beide schitterende horloges en dat je het mechaniek ziet werken vind ik fantastisch. Maar uiteindelijk toch iets te smaakgevoelig, tijdloos vraag ik me ook af en te weinig verhaal / historie achter het merk / horloge wat me aanspreekt.

Optie 3. Breitling Navitimer B01 43mm - met vleugel logo en niet de nieuwere B.

Hoewel ik op dit forum vooral heeel veel Seiko - GS -
PP, Rolex fans voorbij zie komen ben ik toch echt wel voor de volle 100% overtuigd dat het een Breitling Navitimer gaat worden - wel maximaal 43mm. Ja, ik vind GS ook mooi maar niet voldoende. Ik heb me verdiept in het merk Breitling en de Navitimer en de keuze staat vast. Nog steeds enorm smaakgevoelig maar mijn idee wel echt een icoon en een horloge wat over 20jaar nog steeds mooi kan zijn.

Maar, ik kan nog wel een beetje aankoop / let hier op advies van de kenners gebruiken. Grootste aankoop op horloge gebied was een Citizen Diver JP2000 10 jaar geleden… ( die heb ik overigens nog steeds )

Waar moet ik op letten bij de aankoop? Kies ik voor een eigen uurwerk of de goedkopere ETA!? Wel of geen blauw dail ivm trendgevoeligheid. Mijn vriendin wil hem graag in een winkel kopen maar bij diverse winkels zie ik - niet onderhandelde - prijzen die best wel ver van de prijzen op chrono24 vandaan liggen. Ik heb wel gelezen dat het garantiebewijs door een door Breitling autorized dealer moet worden afgegeven maar zelfs dat kunnen de aanbieders op chrono24 doen!?. Mijn budget is rond de 5000 en dat is voor een nieuwe Navitimer B01 43mm nog net te kort. Om een lang verhaal kort te maken; Laat maar horen! Alle commentaar is welkom! Alvast bedankt! :slight_smile:

11 likes

image

En een eigen uurwerk is in veel gevallen een ETA al dan niet aangepast. Handelaren op Chrono24 kunnen volgens mij ook wel garanties afgeven. Kijk rustig, neem de tijd om te leren, om nieuwe horloges te ontdekken. Je hoeft toch niet direct een keuze te maken?
Voor 5000 euro kan je in ieder geval een heel behoorlijk horloge aanschaffen. Je budget vormt geen enkel probleem. :smile:

1 like

:+1: bedankt Arvid!

Welkom…

1 like

Welkom op het forum.

Is het de bedoeling dat jij het horloge nu de eerste 18 jaren gaat dragen en dat je het dan aan je zoon gaat geven, of ga je het horloge kopen en in een horlogedoos bewaren tot je zoon achttien geworden is?

1 like

Van harte welkom! :smile: :+1:

1 like

Had ik er niet bij gezet… Het is zeker ook de bedoeling dat ik hem ga dragen. Dus ik moet hem vooral ook erg mooi vinden.:grin:

1 like

Welkom

Wel als je een horloge 18 jaar wilt dragen zul je dan ook rekening moeten houden met onderhoudskosten (toch wel 3 keer op die 18 jaar normaal gezien), maar ook op hoe het horloge ouder wordt, hoe modegevoelig is het (of niet), hoe sterk zijn de gebruikte materialen, enz…

Je zou eens moeten kijken naar horloges van het jaar 2000 (of wat eerder) en kijken of je ze nu als jonge man nog leuk zou vinden. Ik ben niet de grootste Breitling fan maar ik weet niet of dat het door jou gekozen model de tand des tijds heel goed zal doorstaan… (maar dat zal vooral met eigen gevoel en smaak te maken hebben :wink:).

Daarom zou ik je aanraden om als “belegging” voor je zoon eerder te kijken bijvoorbeeld naar een Tudor Pelagos LHD

Of wat dacht je van een Rolex Oyster Perpetual 39 met bijvoorbeeld een blauwe wijzerplaat (waarschijnlijk de veiligste belegging)

Of natuurlijk de klassieker onder de horloges een Omega Speedmaster Professional, gezien je hem zelf wilt dragen zou ik de double sandwich aanraden ref 311.30.42.30.01.006

2 likes

Super keuze die Navitimer, doen!!!
Je hebt ook Breitling fans hier op HF hoor maar die deze zelf niet kunnen betalen. En ja dan heeft het eindeloos erover praten weinig zin.

4 likes

blauwe dial is wel echt heel mooi hoor, ik zeg die doen!
als ik jou was zou ik gewoon naar de juwelier gaan, dan kun je er op je gemak eventjes naar kijken en beoordelen, dat kan niet zo snel op chrono24 alleen zullen de prijzen daar vast wat lager liggen, maar als de verschillen niet te groot zijn toch maar gewoon naar de juwelier gaan , heb je nog garantie ook.

1 like

Modegevoelig? Kies aub niet voor iets waarbij je rekening probeert te houden met de smaak van een 18 jarige die nog geboren moet worden. En kies ook niet veilig maar iets waar je hart sneller gaat kloppen. Want waar zal zoonlief meer emotionele waarde aan hechten? Horloge die pappa altijd vol trots droeg of dat horloge wat vaak in de la lag want pappa vondt het geen mooi horloge. Maar wel een goede investering… :persevere:
Kies voor wat jij mooi vindt, geef je zoon al je liefde en wijsheid en begin een mooie traditie over 18 jaar.

2 likes

Zou misschien wel kijken naar de maat. Nu zijn 42+ mm horloges prima, maar over 18 jaar misschien niet.

Meteen een 34mm kopen is dan ook overdreven, maar een Rolex van 38-40mm lijkt mij dan in alle opzichte de veiligste keuze.

3 likes

Welkom hier!

Bedenk wel dat je een Rolex makkelijker in een staat houdt die over 18 jaar over te dragen is dan een Navitimer. Niet omdat het een Rolex is, maar omdat het meestal een fatsoenlijke drie-hander is. Navitimers zijn nu eenmaal gevoeliger qua mechaniek en ook de waterresistentie baart mij gewoon zorgen. 30m houdt niet over.

Een chronograaf die zo druk en groot is moet maar net je smaak zijn. Bij klassiekere modellen horloges loop je minder risico dat je zoon tegen die tijd denkt dat je hele rare shizzle rookte toen je dat ding kocht.

Zo zie ik een Glycine Airman purist als een veel robuustere piloten-optie. Die dingen doen 200m WR, hebben een simpele driehander, zijn toch iconisch, maar zal het over 20 jaar tijd gewoon lekker blijven doen met 2 of 3 beurtjes.

Maar zelf zou ik kiezen voor iets wat bomb-proof is en bij m’n levensstijl past. In mijn geval: GS en Nomos. Maar in jouw geval? Zeg het maar.

Ik vind van Breitling de nieuwe Premier Automatic in 40mm met 100m WR al een veel betere optie:

Mechanisch minder gevoelig, robuuster en veel tijdlozer. Ook de maat is beter voor een veelheid aan mensen, want ik weet niet of je zoon over 18 jaar met een satellietschotel om de pols wil lopen.

4 likes

Welkom hier en proficiat met je aanstaand vaderschap!!!

Bij tijdloos, degelijk, bijna conservatief denk ik ook aan Rolex en Omega. Een Speedmaster of Seamaster, DJ of sub…, altijd goed, mits het je smaak is. Een navitimer draait ook al een tijdje mee, maar zoals boven al aangegeven; vocht is niet zijn vriendje.

1 like

Welkom en wat een leuk idee! Gelukkig heb je geen dochter, anders had je 18 jaar met een dameswekker moeten lopen…:face_with_raised_eyebrow: Sorry, beetje flauw! Either way is de Navitimer een mooie keuze, ik heb deze lang ook erg mooit gevonden maar heb gemerkt dat smaak door de jaren heen veranderd en ik deze nu niet meer zo snel zou kiezen. Het hier geopperde idee om is terug te kijken naar horloges van 18 jaar geleden is sterk, welke vind jij dan nog mooi? Omega SMP is een mooie en tijdloze klok, hou je nog wat geld over.

Veel succes met je keuze, keep us posted!

1 like

Koop wat je nu leuk vindt, dat is een cadeau vanuit jou en het geboortejaar!
Rekenining houden met de mode over 18 jaar én de smaak van je achttienjarige kind is zóóóó gissen!!!

2 likes

Ik had hetzelfde idee en heb vorig jaar een Speedmaster uit dat jaar gekocht met het idee om deze aan m’n zoon door te geven als ie 18 wordt. Helaas ben ik nu uitgekeken op de Speedmaster en gaat ie waarschijnlijk binnenkort ingeruild worden :joy:

Edit: voor een blauwe Railmaster of Tudor BB41

1 like

Welkom Maarten!

e

1 like

Dan heb je dat horloge niet gekocht voor je zoon maar voor jezelf, je zou toch nooit een geschenk van je kind inruilen enkel omdat jij het na een bepaalde tijd niet meer leuk vindt???

Mocht ik een horloge gekocht hebben voor mijn zoon (of de bedoeling van het door te geven aan mijn zoon) zou ik het nooit verkopen (tenzij het echt niet anders zou kunnen maar zeker niet omdat ik een volgend horloge leuker zou vinden…).

3 likes