Mooie suggesties. Charmeren mij. Hoewel de RW misschien liever in de meer opgeruimde central seconds.
welkom Niels en proficiat met je mooie, ingetogen collectie! leuk te lezen hoe rustig en beheerst je jouw collectie uitbouwt.
Jouw beschrijving klinkt als een Longines Heritage Classic Sector. een prachtig vintage “art deco” design met kleine seconde en verder alle hedendaagse gemakken (saffier, antimagnetische silicon balance spring, automaat calibre 893, …), verkrijgbaar in zwart of zilver. De zilveren variant draagt, op mijn pols van 18cm althans, wel een tikkeltje groter dan de diameter doet vermoeden.
Ook Raymond Weil heeft zijn interpretatie gemaakt van zo’n sector-dial met kleine seconde, de “Millesime”. Heel mooi horloge vind ik dat. Van een veel jonger huis en dus met een pak minder historie dan Longines, maar moet qua design niet onderdoen.
Beide horloges tweedehands te vinden voor net onder €2000. Uiteraard zijn er nog een hele hoop andere horloges te vinden die aan jouw vereisten voldoen, daar helpen anderen op dit forum je graag mee verder.
Zeer benieuwd naar het horloge het uiteindelijk gaat worden. Veel plezier in de zoektocht!
ik zie hier net dat anderen me voor waren met de zelfde suggesties, wil toch iets zeggen.
de zwarte variant van de Longines sector vond ik in het echt ook iets te saai, was misschien omdat ik die op die bruine lederen band heb gezien die daar m.i. echt niet bij past. de zilveren met de blued hands en de buitenste “zilveren” ring die afhankelijk van het licht van antraciet naar zilver varieert ben ik daarentegen nog lang niet beu.
succes!
Welkom hier!
Over de kroon heb ik niks te klagen, maar mijn emaille Presage van 40,5mm is me ook iets te groot. Daar heb je gelijk in. Bol glas vind ik dan vaak weer een pre, maar ik ben bevooroordeeld omdat ik van dit soort door vintage geïnspireerd ontwerp houd:
Bedenk bij wat ik nu ga zeggen dat je er om gevraagd hebt.
Even een plaatje om aan te geven waar we het over hebben:
Nee. Gewoon nee. Dit is zo lui en zo slecht. Ze hebben hier één of ander lui off the shelf uurwerkje gepakt wat totaal niet in een 39mm kast past. Kijk dan hoe dicht die kleine seconde op de centrale as zit, man. Dit is zo lui en slecht. Gewoon niet doen.
Die all dial is bovendien iets wat heul groot gaat dragen, dus die 39mm gaat niet significant kleiner dragen dan de 40mm Presage, die dan weer beter in balans is van ontwerp.
Nee dus. Ten eerste weet ik uit ervaring dat deze een hoge rehaut hebben die geen pas heeft in een dresswatch. Ten tweede komt deze uit dezelfde fabriek rollen als die Omega. Dit is Swatch groep in de notendop. Pak een te klein uurwerk, prak het in een veel te grote kast, zie hoe die kleine seconde amechtig probeert om die centrale as te knuffelen, en verbaas je over de stompzinnige positie van de datum, die ook veel te dicht op het midden staat.
Wederom: Zo lui, Dit is gewoon de Swatch groep die mallwatches aan het uitkakken is. Ik moet wel zeggen dat deze Longines het beter voor me doet dan die Omega die je noemde.
Kijk voor vlakkere kristallen en een kleinere kast ook even bij de nieuwe 36mm King Seiko’s. Daar kun je een leren band op zetten, en je bent het heertje:
Mocht je iets meer uit willen geven, zeg 2400 Euro, dan kun je ook een maanfase van Mühle Glashütte kopen in de vorm van de 39mm blue moon:
Geweldig horloge, als je 'm vast hebt. Deze draagt juist kleiner wegens de wat aanwezige bezel.
Mocht je iets stijlvols willen hebben, dan zou ik rond de 2000 ook zeker kijken naar de Oris Rectangular.
Dit is smullen. Art deco op z’n best. Overigens, als je Longines wilt:
Daar zit de datum ook hoog, maar past het in het ontwerp. Ik vind de Oris Rectangular leuker, maar wel kleiner.
Mocht het wat sportiever mogen zijn, dan is er nog deze optie:
Een GS quartz scoor je al vanaf 1850 ballen na belasting, als je 'm uit japan importeert.
Als je dan een Omega wilt hebben, neem dan iets meer geld mee en pak er eentje zonder kleine seconde:
De Raymond Weil die @Uncle_Fil aandraagt is overigens ook heul erg tof. Die zijn lekker bezig, die mannen.
Wat ik zelf gekocht heb wat als dressy gezien kan worden is het volgende:
De Mühle is een jeugdzonde. Datum en KS staan te ver naar binnen, ik zou met de kennis van nu een maanfase gekocht hebben. De mijne is ook te groot, een 41mm nautische bonker. Met de andere vier ben ik meer dan tevreden.
En als fieldwatch met dressy neigingen dit:
Deze is 36mm en een snoepje. Wel über bol glas, maar rond je budget ook nog te vinden als limited. Ik zie er eentje in Japan staan die na belasting voor 1750 op je mat ploft.
Ik wens je veel succes met je overpeinzingen.
1,85 en 93 kilo hier. Ook nog net geen vijftig. Je bent gezonder dan ik, qua gewicht. Maar als niet al te kleine heer: Vintage van 35-37 gaat nog net, 34mm vind ik ook te klein voor mezelf.
Welkom hier bij HF !
Als je deze
mooi vindt zou je ook kunnen overwegen om deze:
uit het blauw te vissen en ondertussen wat budget bij te sparen…
Wat een mooie horloges allemaal. Die seiko van 36mm is ook heel mooi.
Bedankt allemaal nogmaals. Het maakt de keuze er niet makkelijker op. Maar het is ook wel een leuke zoektocht.
Ik vind de IWC ook erg mooi met zwarte plaat. En ik kijk ook naar de Omega de Ville tresor.
Ben zelf nooit zo gecharmeerd van datumaangevers omdat die bij mij toch altijd verkeerd staan. Maar het is ook geen dealbreker.
Welkom bij de Club!
Welkom hier!
Welkom bij je nieuwe verslaving
Mee eens!
Welkom. Genoeg dressers te vinden voor jouw budget .
Cracks me up, maar kan het alleen maar met je eens zijn! Dank voor de verklaring van hoe het eruit ziet. Dat riep direct vragen op.
Ook dat ben ik met je eens. De kleine seconde staat inderdaad te dicht op de centrale as, maar ik vind de plaatsing van de datum goed uitgevoerd. Dat gezegd, hadden ze een beter passend uurwerk gepakt, dan had wellicht het hele horloge flink opgeknapt…
Na al deze suggesties moest ik toch ook aan Stowa denken, vooral de Antea klassik. Dat kost volgens mij ook nog wat minder.
Bedankt hier staan wat heel interessante horloges tussen. De Seiko van 36mm is ook echt mooi.
Ik bedoel met geen klassieker dat ik bang ben dat ik misschien op een gegeven moment iets anders of erbij wil met dit horloge. Terwijl een meer ingetogen horloge tijdlozer is.
Die Junghans is mooi maar te dressy voor mij. Ik denk dat ik daar iets te grof voor ben.