Even voorstellen (en meteen maar mijn nieuwe Citizen Promaster Land PMD56-2591 laten zien)

Allereerst iedereen het beste voor 2017. Dat het een mooi jaar mag worden.

Al sinds mijn jeugd gek van horloges en wat je noemt een ‘stille genieter’. Uren bezig zijn met je hobby maar niet direct iemand om het mee te delen. Natuurlijk zegt mijn vriendin “mooi hoor” maar bijvoorbeeld met iemand lekker kletsen over de voordelen van saffier zit er niet snel in :slight_smile:. Ook op mijn werk blijft het op een uitzondering na aan de oppervlakte.

Al jaren bezoek ik met enige regelmaat deze prachtige site als gast. In oktober 2016 maar eens een profiel aangemaakt onder de naam DTRALLY. Dat is mij goed bevallen!

Mijn collectie draait in hoofdzaak om Seiko & Citizen, met een paar uitstapjes naar bijvoorbeeld Junghans, microbrand G. Gerlach en de Seagull 1963. Duikers, dresswatches en daar tussen in. Het liefst JDM.

Ik ben van plan om regelmatig wat klokken te reviewen hier. En vandaag ontving ik uit Japan mijn in december 2016 bestelde Citizen Promaster Land, de PMD56-2591.Deze titanium eco-drive mag dan ook de spits afbijten.

Altijd weer een genot om een pakketje op te halen bij het postkantoor en thuis met een kopje koffie open te maken. Alleen jammer van de EUR 105 invoerrechten en BTW etc… (ach ja, luxeprobleem):

Kleine en leuke attentie van de verkoper:

Ik heb al twee van deze prenten maar aan het nummer 37 te zien op het plaatje zal het nog wel even duren voordat deze verzameling compleet is :upside_down:

Goed verpakt verstuurd. Standaard Citizen omdoos en doos.

En daar is ie dan:

Achterkant (zie nu dat beschermfolie er nog op zit):

De kast en band zijn van titanium. Lekker licht. Afgewerkt met Duratect, de Citizen naam voor het krasvrij maken van het materiaal. Doomed saffier met goede AR coating. Niet zo goed ontspiegeld als mijn Citizen Signature Grand Touring Sport NB1031-53L maar weer beter dan mijn Citizen Promaster Sky CB0134-00E.

De dial is groen en afhankelijk van de lichtinval kleurt deze van donker naar zeer donker.

Wel een geheel andere benadering van ‘groen’ dan mijn Seiko Alpinist:

Geschroefde kroon (200m waterdicht) en hier zie je mooi de opgelegd indices.

De afwerking is van een goed niveau. Wel jammer van de pennetjes in de band:

Dat is bij de Citizen Signature beter voor mekaar:

Fijn is de micro adjustment op de band. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Zeker bij stalen banden (in dit geval titanium) zit het dikwijls net niet goed. Nu kan ik eenvoudig de band verstellen door de achterste twee pushers op de sluiting in te drukken. De verstelling gaat per halve schakel:

Het horloge wordt aangedreven op zonne-energie (eco-drive) en is radio controlled. Mijn Promaster Sky synchroniseert via de zendmast in Duitsland, helaas richt mijn nieuwe aanwinst zich enkel op de Japanse zendmast (die te ver weg staat…). Maar hiervoor is een handige oplossing, de zogenoemde JYY Simulator app (kosteloos). Deze app simuleert het Japanse signaal:

Het werkt subliem en zeer nauwkeurig.

Omdat het een JDM klok is (letterlijk gezien zijn wens om met Japan te syncen) heb ik ervoor gekozen de dagaanduiding ook in het Japans weer te geven lol:

Hier tussen de rest van mijn Citizen Promasters (en de Signature):

Nu eindelijk Ter Land, Ter Zee en in de Lucht :muscle: in mijn Citizen collectie.

Al met al dik tevreden en ik ga eens kijken hoe deze Promaster zich op de pols gaat gedragen.

Tot zover!

45 likes

Leuke review. Dank!

1 like

Welkom, en toffe review!
Heb je ook foto’s van de rest van je collectie?
Grappig trouwens dat er een app bestaat om dat signaal na te bootsen, had geen idee dat een telefoon technisch gezien een dergelijk signaal kon uitzenden.
Dacht dat hele andere bands gebruikte…

1 like

dat is nog eens een binnenkomer, leuke review en nog veel plezier hier.

1 like

Welkom! Leuke review en dito collectie! Leuk zo’n enthousiast lid erbij👍

1 like

Heb de review iets aangepast en wat extra foto’s erbij gezet. De gehele collectie komt een andere keer.

Die app geeft een (net) hoorbare hoge pieptoon. Mijn hond was er niet blij mee haha. Maar het werkt. Nu is het niet nodig om dit vaak te doen. Deze Citizens lopen uit zichzelf al erg nauwkeurig.

Bovendien draag ik mijn horloges voor de look & feel, en maakt het mij niet veel uit hoe nauwkeurig ze lopen. Ik wissel vaak meermaals per dag. Bovendien vind ik het handmatig op de juiste tijd zetten van mijn automaten en handopwinder iets bevredigends hebben (zoiets als choken op mijn carburateur fiets en een LP’tjes opzetten).

2 likes

Mooie review…hIer ook Citizen gek…en af en toe Seiko…Op me Excalibur ook band met micro adjustment…dat moeten ze op iedere stalen band zetten…heerlijk! Mooi collectie heb je🖒

1 like

Wat is er eigenlijk mis met pinnetjes in de band? Ze zijn er bij mij in ieder geval nog nooit uitgevallen.

Die pinnetjes werken op zich prima, maar ik vind het wel wat geklooi. Vooral om dat busje te plaatsen.

1 like

Welkom.

mooie klokkies hoor. Veel plezier.

1 like

Mooie introductie en leuke foto’s. Graag meer zo! En WELKOM hier dus.

2 likes

Mooi dat het gelukt is :slight_smile: Leuke review. Zeker de tip van de app :+1:

1 like

Heel leuke review!
:thumbsup:

Jep, hier ook.

Ook herkenbaar…

Oke hier houdt de vergelijking op :upside_down: :joy:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Haha! Motoren en audio… hobby’s, hobby’s…

1 like

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie!!
Formidabel!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Als dank Tissot62 een lumeshot van de nieuwe aanwinst :slight_smile:

4 likes

Welkom! Leuke intro met een gave klok :thumbsup:

Oh, enne natuurlijk een ubercoole avatar. Altijd leuk, een Star Wars fan in de club

Welkom, nette intro!