Even voorstellen en mijn eerste herstelproject

Beste mede horlogeliefhebbers,

Inmiddels ben ik al een paar weken lid van dit mooie forum en heb ik al wat van me laten horen (en zien) in diverse topics. Toch wil ik mezelf nu alsnog kort aan jullie voorstellen. Nadat ik vorig jaar van mijn vader zijn oude Oris heb gekregen is mijn interesse in horloges gegroeid van nieuwsgierigheid naar een heuse hobby. Ik hoop hier op het forum veel te leren over horloges!

In dit topic wil ik de komende tijd graag mijn allereerste herstel project met jullie delen, maar jullie ook om hulp vragen. Ik loop namelijk al een tijdje met het idee rond om zelf eens een oud horloge op te frissen of proberen te repareren, om er zo meer over te leren.

Laatst zat ik zoals zo vaak Ebay weer eens af te speuren naar een leuke vintage. Sinds dat ik de Titus van mijn overgrootvader heb gekregen zoek ik vaak naar horloges van dit merk. Toevallig kwam ik een aflopende offer tegen van een mooie Titus diver uit de jaren ’70 en ik was direct verkocht. Een probleempje; buiten de kast, wijzerplaat en (te korte) band zat er niks meer in! Toch heb ik ‘m gekocht met het idee dat ik toch al op zoek was naar een opknapper.

Inmiddels heb ik het horloge binnen en ben ik aan mijn speurtocht naar onderdelen begonnen. Ik weet al dat er een AS 2066 21 jewels in hoort en heb de goede kroon op Ebay geloof ik ook al gevonden. Nu zijn er toch nog een paar zaken waarvoor ik wat hulp kan gebruiken:

  • De lume op de wijzerplaat zou tritium zijn (tenzij ooit vervangen). Dit zag ik gisteren pas en nu vraag ik me af of het wel verstandig is hier zelf mee aan de slag te gaan?
  • In de kastdeksel staat een paraaf en 02.06, betekent dit dat het horloge in 2006 geserviced is? En kan de lume dan misschien ook zijn vervangen?
  • Hebben jullie tips om naar vintage horloge onderdelen kan zoeken? Dus de wijzers, uurwerk, schakels voor bracelet e.d. (NOS of niet)
  • Tips voor gereedschap zijn ook welkom, nu heb ik nog niets in huis namelijk…

Hieronder zal ik alvast een paar foto’s uploaden, dan weten jullie ook waar het om gaat :slight_smile:

Alvast erg bedankt voor jullie hulp. Ik kijk alvast uit naar een mooie tijd op het forum!

Hartelijke groet,
Jongejan

18 likes

tof project!

1 like

Welkom …

1 like

welkom

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de contouren van dit tijdloze HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom!

1 like

Welkom op HF!

1 like

Welkom👍

1 like

Welkom op het horlogeforum. En maak maar een mooi restauratie verslag, altijd leuk leesvoer.

1 like

Welkom :grin:

1 like

Welkom.

1 like

Welkom hier en meteen al een gaaf project met een gaaf merk, Titus👌

1 like

Welkom door een mede nieuw lid :+1:t2:

1 like

Denk dat t wel goed moet komen. Over radium moet je je meer zorgen maken.

Ik denk dat het wel het geval is & ja, kan. Maar hoeft niet.

Ebay of hier een zoekopdracht starten

Cousins.uk

1 like

Bedankt voor de hulp! Ik ga eens een kijkje nemen bij cousins.

Misschien dat ik de lume eerst laat vervangen met super luminova door een horlogemaker, voordat ik er zelf mee verder ga. Lijkt me toch iets veiliger nu ik nog vrijwel 0 ervaring heb… Als ik er iets van weet te maken verkoop ik deze toch nooit, aangezien het mijn eerste projectje zal zijn geweest :slight_smile:

Thanks! Inderdaad een gaaf merk. Eeuwig zonde dat dit merk hier niet meer bestaat… (De Aziatische tak niet meegerekend dan :wink: )

1 like

Het verslag zal even op zich laten wachten; de speurtocht naar onderdelen komt nu eerst. Zodra ik alles in huis heb ga ik er hier zeker over schrijven… Wat het resultaat betreft kan ik niks beloven ;-). Het blijft een eerste knutselproject.

1 like

Bienvenue ! :wink:

Ik ga dat zeker volgen, met gepaste afstand anders heb er straks ook een nieuwe uitdaging/hobby erbij… Dan is 24 uur per dag gewoon te weinig als je ook nog moet werken… De 10e kan het gebeuren :yum:… Zou uitkomst bieden, maar met die €7.50 max kom ik er niet.

Haha thanks! Ik als het eenmaal zo ver is probeer ik er een leuk verslagje van te maken.

Ach ja, je mag dromen toch? :-p