Even voorstellen en vraag amplitude Seiko5

Beste Forumleden,

Na al een tijdje met interesse en plezier meegelezen te hebben en vaak gebruik te hebben gemaakt van het forum als “kennisbank” vind ik het wel eens tijd worden om mezelf als nieuw lid voor te stellen.
Ik heb in de afgelopen jaren een bescheiden verzameling opgebouwd met quartz en mechanische (budgetvriendelijke) horloges.
Al een tijdje wilde ik een Seiko 5, begin dit jaar een (nieuwe) SNKL41k1 aangeschaft.
Van de zomer op de bijgeleverde bracelet gedragen, maar sinds dit najaar op een leren band.
Blij met de looks maar de amplitude baart me wat zorgen…wellicht onterecht.
In de horizontale posities (dial up en down) varieert het tussen de 220 en 235 graden op de Timegrapher. Bij een lift angle van 52 graden (correct voor de 7s26C als ik me niet vergis). In de hangende posities zakt het zelfs onder de 200. De beat error is verder keurig (0.2/0.3) en de rate is verder prima. Nu heb ik wat research gedaan en ben erachter gekomen dat Seiko’s over het algemeen een lagere amplitude hebben dan Zwitsers maar ik kom toch ook wat bronnen tegen die stellen dat nieuwe Seiko’s toch rond de 250-260 zouden moeten lopen.
Kortom: kan een amplitude van 220-235 horizontaal volgens jullie als “normaal” worden beschouwd of duidt dit wellicht toch op een onderliggend mankement?
Groet,
Leon

10 likes

Seiko heeft per definitie een veel lagere amplitude dan Zwitserse tegenhangers…
Bij een goede 2892 (dus goede veer, geen overmatig versleten delen) zou ik rond de 290° verwachten na service.

Ik vind onder 200 (zelfs dan) wel heel erg laag.

2 likes

Welkom op HF Leon. Veel lees -en kijkplezier op het forum :+1:t2:

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Welkom bij de club León

1 like

Hoi Leon. Welkom. Ik kan je qua advies omtrent de Seiko niet van advies voorzien. Heb er geen verstand van.

1 like

Welkom! :partying_face:
Ik herken dit wel, kwestie van onderhoud uit (laten) voeren

1 like

Hartelijk welkom!

1 like

Welkom!

1 like

Welkom

1 like

Ja, dat zou zeggen dan he.
Maar het horloge is hoegenaamd nieuw.
Het horloge is in principe nog onder garantie.
Ik vraag me wel af of ik daar nog wat mee kan.

2 likes

Dan worst het een garantie zaak. Terug naar de verkoper of naar Seiko

1 like

Niet afvragen. Dit is duidelijk niet oke.
Seiko heeft een goed bekendstaande service-afdeling.
Dit zullen ze wel oplossen.

1 like

Maar zou Seiko hier een garantiezaak van maken zolang het horloge verder geen mankement of problemen vertoond? Wat als ze zeggen: 220 amplitude is prima als hij z’n opgegeven gangreserve haalt.

1 like

Welkom op HF, Leon! En, even contact opnemen met de juwelier waar ie gekocht is of met Seiko zelf. Succes!

1 like

Nee. Dat moet rond 240-260 liggen. Als de beat error op 0,3 ligt, begint dat ook al wat op te lopen. Ik voorspel dat je vroeg of laat een uurwerkje moet wisselen. Ik was voor een oude Seiko 5 iets van 75 ballen kwijt om er een nieuw uurwerkje in te lepelen, kan ie weer 20 jaar mee, maar als dat ding nieuw was zou ik gewoon naar de AD gaan om hem door Seiko onder garantie te laten bekijken. Ik zou “low amplitude, mediocre beat error” als foutmelding opgeven en kijken wat ze zeggen.

4 likes

Seiko zit vaak (niet altijd!) wat lager in de amplitude, maar een nieuw Seiko horloge moet toch wel de pakweg 260/270 halen. Waar een ETA nieuw vaak boven de 300 zit.

Heb net een vintage Certina geserviced en ook de veer vervangen, komt niet boven de 255. Ondertussen wel poepstrak op plus 3 s. per dag. Het komt ook voor een belangrijk deel aan op hoe diep de ankerpaletten ingeschoven zijn. Dat te veranderen vereist tools die zo duur zijn dat ik ze ook nog niet heb…

6 likes

Okee! Duidelijk. Bedankt voor de tip! Dan ga ik contact opnemen met de verkoper en hem de zaak voorleggen.

Duidelijk. Bedankt voor de informatie!!

1 like

Welkom hier.

1 like