Ik ben Melwin, 19 jaar oud en groot liefhebber van horloges. Op mijn 15e kocht ik mijn eerste automaat, dit was een seiko uit de sports 5 serie. Ondanks dat ik op het begin weinig oog had voor de ‘mechaniek’ van het horloge, heb ik het toch altijd met veel plezier gedragen. Sinds ruim een anderhalf jaar ben ik mij echt gaan verdiepen in horloges en ik vind het mega interessant.
Vandaar dat ik sinds een aantal weken ook meer ben gaan lezen hier op het forum:)
Momenteel volg ik nog een studie, namelijk Ondernemerschap & Retail Management. Graag zou ik hetgeen wat ik daar leer willen combineren met de kennis die ik opdoe over horloges. Om zo uiteindelijk ook in de horloge-industrie te gaan werken.
Dan heb ik nog een vraagje, zijn er hier ook veel leeftijdsgenoten actief?
Hieronder heb ik even een foto van mijn seiko geplaatst.
Nu heb ik ook direct een vraag. Twee weken geleden heb ik na lange voorpret voor het eerst een ‘exclusief’ horloge aangeschaft. De oris aquis date Cal. 400 met blauwe dial. (Nieuw uit de stickers bij de dealer vandaan) Hier heb ik echter een probleem mee. Het horloge loopt veel te snel, zo’n 10 seconden per minuut. Dit is alleen niet constant zo, hij loopt dus heel onregelmatig. Weet iemand van jullie waar dit aan kan liggen? De caliber 400 is hoog anti-magnetisch en ik heb hem uit de stickers gehaald, dus een te hoge blootstelling lijkt me sterk.
Belangrijk om te weten is wel dat hij 2 jaar bij de dealer heeft gelegen, en dat ik hem niet dagelijks draag. (Tot nu toe is het vaak een dagdeel)
Ben heel benieuwd of jullie mij iets wijzer kunnen maken
Het cal 400 heeft helaas een veel kinderziekten (gehad). Als hij een tijd bij de dealer op voorraad heeft gelegen, is het waarschijnlijk een van de eerste generaties van het uurwerk.
Er zit 10 jaar garantie op, dus daar zou ik aanspraak op maken. Dan wordt er in Holstein een nieuwere variant cal 400 ingezet.
En ik zou gewoon retour dealer gaan. Hij loopt in ieder geval niet binnen de specs van het uurwerk. Zo’n afwijking is abnormaal. Retour en een nieuw uurwerk/ service van het uurwerk.
Welkom op HF Melwin. Leuk om te lezen dat je al zo jong geïnteresseerd bent geraakt in horloges, doe je goed. Wat betreft je mooie Oris, zoals hierboven al vermeld, terug naar de AD. Je hebt niet voor niets garantie en wat jij schetst is niet oké
Welkom op HF Melwin, veel plezier gewenst!
Er zijn hier zeker leeftijdsgenoten van jou te vinden.
Zoals in eerdere reacties hier is te lezen zal het probleem van jouw Oris met kaliber 400 door Oris worden opgelost, je hebt een lange garantie periode.
Misschien een idee om de afwikkeling van e.e.a. te combineren met een opdracht/werkstuk binnen jouw studie Ondernemerschap & Retail Management. Bijvoorbeeld het verloop van het contact met de juwelier, Oris service Nederland en Oris Zwitserland.
Welkom Melwin.
Jammer van je nieuwe Oris, zo’n mooi horloge zeg.
Maak gewoon gebruik van je garantie (wisselen of laten vermaken) das je recht!
En als hij al anderhalf jaar in de winkel lag hoop ik dat je een goeie korting hebt gekregen. Of dat je nu een goede compensatie onderhandelt.
Welkom op HF, Melwin! Leuke, enthousiast intro! Ik denk en hoop dat het probleem met jouw Oris zou moeten kunnen worden opgelost met de tips hierboven. Succes in ieder geval en laat nog even weten hoe e.e.a. is gegaan!