Even voorstellen | Handaufzug

Dag allemaal, het notificatiesysteem herinnerde me er beleefd aan dat het op dit forum comme il faut is om een klein introductiepostje te plaatsen met wat informatie over de collectie en “de manier waarop je de hobby beleeft”. Vooruit dan maar!

Zoals mijn user name wel aangeeft vind ik oude handopwinders leuk. Waarom handopwinders? Nou, vooral omdat ze alle charme van een mechanisch horloge hebben, maar dan (vaak) in een nog dunner pakketje.

Ik ben recent weer ‘in de hobby’ gekomen nu ik een baan heb waar men de klokjes uiterst, maar dan ook uiterst serieus neemt - ik verscheen op events met een Casio om waar men vrolijk met AP’s en Cartiers loopt te zwaaien! Dat kon natuurlijk niet, dus besloot ik een oud zwitsers horloge te gaan dragen dat eigenlijk verdrietig lag te zijn in de kast. Van het ene komt natuurlijk het ander en na wat eindeloos werkontwijkend gedrag vertonen op Hodinkee en YouTube ben ik zo wat gaan sparen, klussen en hobbyen.

Ik ben op het forum terecht gekomen na een “probleem” met een Seiko mod, wat achteraf geen probleem bleek. Nuja.

Om het rap uit de hand lopen van de collectie een beetje in te dammen heb ik besloten om vooralsnog een collectie op te bouwen volgens het beproefde stramien van “daily, dress, sports, beater” - plus een zakhorloge, want zakhorloges zijn gewoon schitterend.

De collectie tot nu toe:

DAILY: Cortébert, vintage. Ik zocht een leuke stalen handopwinder van rond de 34/35 millimeter en deze stond op Catawiki. Sindsdien meer gaan lezen over dit mooie en verdwenen merk. Zwitsers kwaliteitje, zonder de premium van Rolex of Omega.

DRESS: Rodania. Ooit een keer gekregen van een dierbare, loopt helaas momenteel veel te vlug. Wel een geweldige dresser, want goud, precies het goede formaat en lekker dun. Prima onder een overhempt.

SPORT: Seiko 5, SNK799 fake explorer mod. Ik duik niet, race geen oto’s en heb ook geen yacht - dus dan maar een horloge voor de explorer. Ok, hiker. Ok, wandelaar. Geen geld voor een echte explorer, dus dan maar een Seiko Explorer. (Sexplorer? Oh lala!)

BEATER: Vostok Bush-Gorbatsjow. Met enige afstand het beste kroeghorloge ooit, want altijd reden voor een goed gesprek met wildvreemden. De Sovjetchic gecombineerd met de onverwoestbaarheid van een Vostok - perfect! Op een NATO, want ja.

ZAKHORLOGE: Ah, de Tissot Stylist. Ik was eigenlijk op zoek naar een vintage Seaster voor daily use, maar vond deze en voor de prijs kon ik 'm echt niet laten liggen. Sindsdien draag ik 'm serieus vaak, op een albert strap, in het borstvakje van mijn pakken/jasjes. Met enige afstand het mooiste horloge in mijn collectie - de combinatie van de subtiele indices, de geweldige blued steel-handjes en het subtiele geborstel op de wijzerplaat maken het tot een onweerstaanbaar stijlvol horloge. Mid century wordt echt niet gaver dan dit.

!

Goed, heb ik nog grails, goals? Maar natuurlijk. Daily moet natuurlijk ooit nog een echte oyster/ JLC ultra thin/Omega Jumbo worden, de dresser een JLC, voor sport natuurlijk een echte Explorer, of een Smiths, of een ander mooi expeditiehorloge. Beaters upgraden is uiteraard onzin, maar ik zou nog wel weer eens een goeie vakantie-AE1200 willen als vervanging voor mijn kaduke AW800 (gesneuveld in een modpoging…). Qua zakhorloge - een Elgin railway of een Vacheron Constantin Chronometre… A man can dream. Zolang het maar voor 1972 is!

29 likes

Welkom op het forum! :smiley: Wat een lekker uitgebreid verhaal, met mooie foto’s ook, van toffe horloges. :smirk: Leuk om ook te lezen wat je concrete horlogedromen zijn. :slight_smile:

Wellicht magnetisme? Dat zou relatief eenvoudig te verhelpen zijn, en dan zou het zomaar weer een capabel tijdsinstrument kunnen zijn. :+1:

1 like

Hi W.E., mijn Lepsi-app zegt inderdaad “magnetism detected” - maar de afwijking gaat eerder in uren per dag dan in minuten, dus ik denk dat er wat ergers aan de hand is.

1 like

Magnetisme kan zo’n grote afwijking veroorzaken. :slight_smile: Als een balansveer is gemagnetiseerd, dan kleven er windingen aan elkaar, waardoor het horloge drastisch sneller tikt.

1 like

Welkom op het Horlogeforum :beers: leuk verhaal met dito horloges! Veel leesplezier en succes met je hunt naar de volgende aankopen.

1 like

Leuke introductie! Welkom!

1 like

Welkom!

1 like

Prima en goed doordachte collectie en je introductie was ook leuk om te lezen! Welkom en veel plezier op HF!

1 like

Wat een heerlijk verhaal meneer handaufzug, dank en welkom.

En ik ben overdonderd door de schoonheid van die tissot. Wat een schoonheid in eenvoud. :+1:

1 like

Mijn beste,

Ruimhartige introductie!! Leuk hoor!!
Van harte welkom dan ook binnen de contouren van dit tijdloze forum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Welkom en leuk om je verhaal te lezen! :slight_smile:

Welkom op het forum, ik heb dan waarschijnlijk een maandag morgen exemplaar gehad. Bij mijn nieuw aangeschafte Vostok vielen na een paar weken de lume pips er al vanaf :scream:

1 like

Wat een heerlijke nickname. @anon50762135 en @handavinci krijgen jullie het ook zo warm van die licht erotische Duitse naam :heart_eyes:

2 likes

Welkom en veel plezier op ons mooie Forum.

1 like

Welkom op HF :+1:

Welkom op HF !

attachment-Dirkzwager-boks-high-five-272x164

1 like

Prachtige Tissot! :+1: Welkom!

1 like

Leuke introductie, welkom. Gave beater, zonder twijfel.

1 like

Welkom!

Hee @anon50762135 en @HanDavinci, dat is aardig van Bartje om jullie speciaal te noemen zeg. En dan te bedenken dat ik ooit Bartje ervan verdacht een trol te zijn, omdat hij dezelfde manier van praten had als Woutje en Bello.

Gelukkig heeft Han me daar indertijd voor op de vingers getikt. Sorry BadBartje, ik heb je volledig verkeerd beoordeeld. Natuurlijk ben je geen trol.

@Handaufzug: leuke introductie, welkom op het forum!

3 likes